Groenlandse tapuit

Gestart door Jan Zwaaneveld, september 23, 2012, 16:28:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Gisteren was ik met een paar vrienden aan het vogelen op de Maasvlakte. Er zaten op de vuurtorenvlakte en het luzerneveld nogal wat tapuiten, waaronder twee exemplaren met een nogal uitgesproken koptekening, donkere rug en een vrij sterk oranje gekleurde borst. Zie bijgaande foto.
Toen ik gisteravond in de boeken en op internet keek of dit misschien Groenlandse tapuiten zouden kunnen zijn, stuitte ik a) op een paar foto's in de database van waarneming.nl van vogels die sterk aan de onze doen denken en b) op teksten in de ANWB-gids en 'de Nils' die aangeven dat zekere determinatie alleen mogelijk is op basis van meting. In de database van waarneming.nl staan echter verschillende goedgekeurde veldwaarnemingen.
Ik vraag me dus af hoe e.e.a. met elkaar te rijmen is. Is er intussen meer bekend over de determinatie van Groenlandse tapuiten? En is de vogel op de foto een goede kandidaat?
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

frankneijts

Het lijkt me het beste om in deze kwestie het 'Advanced Bird ID Handbook' van Nils van Duivendijk te blijven volgen: "Identification on plumage only not conclusive". Dat geldt dus ook voor deze vogel welke ik sowieso niet zo'n sterke kandidaat vind, o.a. vanwege de nogal lichte buik (zou dieper oranje moeten zijn...). De waarnemingen in de database die uitsluitend op veerkenmerken zijn goedgekeurd als Groenlandse, zouden in mijn ogen herzien moeten worden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wiegertsteen

ik ben ook benieuwd! Ik voeg er nog een foto aan toe van dezelfde vogel!

gr wiegert

Jan Zwaaneveld

O.k. Frank, dat is duidelijk. Bedankt voor je reactie.

Lekker vogelen (mijn vogelblog)