Wie is hier bezig geweest?

Gestart door henrike1977, september 23, 2012, 14:58:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Is dit het werk van Reeën? Of is hier iets groters aan de gang geweest? t Was een flinke boomstam van een Den.
In dit stuk bos ben ik al eenmaal een edelhertbok tegengekomen.
Groet Henrike Visser

Rob Koelman

#1
Er zijn duidelijke houtspaanders te zien. Als deze boom aan het water stond zou je aan bever kunnen denken. Omdat het echter gaat om een den in een bosperceel lijkt mens meer voor de hand te liggen (waarbij iemand heeft geprobeerd een boompje om te hakken).

Heb je detailfoto's van deze sporen?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

henrike1977

#2
Nee helaas geen detailfoto. Ik kan misschien wat croppen en oplichten?
Boom was een op zichzelfstaand geval diep in het bos, op het moment dat we de boom vonden waren er reeen in de omgeving aanwezig.
Groet Henrike Visser

Rob Koelman

#3
Van ree ken ik wel veegboompjes, maar niet dit soort sporen. Naast mens kan ik alleen denken aan das, waarbij een das de stam heeft opengetrokken om er insectenlarven uit te halen. Op de foto zijn m.i. 'bijlsporen' (de horizontale lijntjes) zichtbaar -> mislukte survivaltraining?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

henrike1977

De das is aanwezig in dit bos. Eenmaal gezien, maar dit is zeker een jaar of 3 geleden en een kilometer of 3 verderop.
Ik kon verder niets vinden dat op menselijke aanwezigheid duidde, maar het zou maar zo kunnen natuurlijk. Wel enorme idioten om een spar van zo'n 20 meter hoog met een handbijltje proberen om te hakken. Hoezo vragen om ongelukken?
Groet Henrike Visser

Rob Koelman

Citaat van: henrike1977 op september 23, 2012, 18:45:08 PMWel enorme idioten om een spar van zo'n 20 meter hoog met een handbijltje proberen om te hakken.

'Ecce homo'  ;D

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

henrike1977

Citaat van: Rob Koelman op september 23, 2012, 18:50:20 PM
Citaat van: henrike1977 op september 23, 2012, 18:45:08 PMWel enorme idioten om een spar van zo'n 20 meter hoog met een handbijltje proberen om te hakken.

'Ecce homo'  ;D

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)

Zal ik hem als zodanig invoeren  ;D
Groet Henrike Visser

Rene Janssen

Dit boompje lijkt flink rot te zijn... die zou je bijna zo om kunnen duwen, lijkt mij...
René Janssen

henrike1977

Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2012, 20:34:34 PM
Dit boompje lijkt flink rot te zijn... die zou je bijna zo om kunnen duwen, lijkt mij...

Ik stond er ook niet met een prettig gevoel naast. Snel  een foto gemaakt en doorgelopen. t Was zo'n hoge den met alleen bovenin zo'n kruintje met naalden.
Groet Henrike Visser

Aaldrik pot

Hoe groot zijn die spaanders? Lijkt sterk op het hakwerk van zwarte specht op zoek naar keverlarven... Maar ik kan de grootte van de boom niet goed inschatten. Jij hebt het over een flinke stam, wat is een flinke stam?
Aaldrik Pot

henrike1977

Ik schat een diameter van een centimeter of 30.  Zo'n gewone doorsnee den, waar er honderden van op een rijtje staan, bijna allemaal dezelfde maat qua stam. Maar inderdaad, Zwarte Specht zou goed kunnen, maar komen die zo laag bij grond? Ze zijn hier in de omgeving wel goed vertegenwoordigd.
Groet Henrike Visser

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2012, 20:34:34 PMDit boompje lijkt flink rot te zijn... die zou je bijna zo om kunnen duwen, lijkt mij...

Nee René, AF, KOEST!!! ;D
Met vriendelijke groet, Rob

henrike1977

Citaat van: Rob Koelman op september 23, 2012, 21:50:23 PM
Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2012, 20:34:34 PMDit boompje lijkt flink rot te zijn... die zou je bijna zo om kunnen duwen, lijkt mij...

Nee René, AF, KOEST!!! ;D

Mag wel, krijg je van mij een botte bijl mee.
Groet Henrike Visser

Aaldrik pot

Ja hoor, als er maar keverlarves zijn...
Aaldrik Pot

henrike1977

Ik zal er zodra het weer en mijn tijd het toelaten deze week nog eens naartoe gaan en een betere foto maken.
Ik wilde net gaan, vaste rondje met de honden lopen in hetzelfde bos, maar helaas harde wind, regen, donder en bliksem hier.
Ik hoop dat de boom niet omgewaaid is  :D
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: henrike1977 op september 24, 2012, 19:09:43 PM
Ik zal er zodra het weer en mijn tijd het toelaten deze week nog eens naartoe gaan en een betere foto maken.
Ik wilde net gaan, vaste rondje met de honden lopen in hetzelfde bos, maar helaas harde wind, regen, donder en bliksem hier.
Ik hoop dat de boom niet omgewaaid is  :D

is bij jouw daar net zo weer als hier dan, hier ook op somige plaatsen zware buien wind en bomen omver geblazen.
ach als die boom omgewaait is kan je tenminste rustig blijven staan :) M
Maarten vd Berg

henrike1977

Citaat van: Maarte5n op september 24, 2012, 20:08:07 PM
Citaat van: henrike1977 op september 24, 2012, 19:09:43 PM
Ik zal er zodra het weer en mijn tijd het toelaten deze week nog eens naartoe gaan en een betere foto maken.
Ik wilde net gaan, vaste rondje met de honden lopen in hetzelfde bos, maar helaas harde wind, regen, donder en bliksem hier.
Ik hoop dat de boom niet omgewaaid is  :D

is bij jouw daar net zo weer als hier dan, hier ook op somige plaatsen zware buien wind en bomen omver geblazen.
ach als die boom omgewaait is kan je tenminste rustig blijven staan :) M
Daar zit iets in  :duim: , ja het weer is hier ook echt herfst.
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

gaan we nou over het weer praten?  ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Maarte5n

Citaat van: augustvansteensel op september 24, 2012, 21:16:41 PM
gaan we nou over het weer praten?  ;)

ging over die boom of die wel of niet om zou vallen
met die wind bij ons als die daar is moet dat wel lukken dus we waren nog bij onder werp :)  :duim:
Maarten vd Berg

henrike1977

Ben vandaag opnieuw geweest, en wat schetste mijn verbazing? De boom staat nog steeds.
Ik denk dat het topic naar vogels verplaats kan worden want nadat ik eens goed gekeken heb denk ik dat het om een zwarte specht gaat.

Hier de nieuwe foto's:


Er is ook verse schade aan de boom, deze was afgelopen week nog niet.
Groet Henrike Visser

Norman

Lijkt inderdaad op Zwarte Specht.

Rob Koelman

Ik sluit mij aan bij zwarte specht. Had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht. Ik ken wel de veel kleinere spaanders van grote bonte specht, maar dit soort zeer forse spaanders van zwarte specht had ik nog niet eerder gezien.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob