Hoofdmenu

Welke rat?

Gestart door Maaswitje, maart 13, 2007, 22:48:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Vanmorgen vond ik dit beestje dood in het water van een ven. Het water staat erg hoog, een flink gedeelte wat normaal grasland is staat nu onder water.
Kan het een verdronken woelrat zijn?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Jeroen Nagtegaal

Persoonlijk zou ik er met deze foto eerder een bruine rat van maken, maar wel met een groot vraagteken, Heb je meer foto's?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

Nee, woelratten hebben niet zo'n lange staart. Volgens mij is het een bruine rat.

Maaswitje

Hierbij nog een foto. Zou het beest verdronken zijn?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

tekenaar

yep, bruine rat, juveniel (adult heeft een grotere kop). Doodsoorzaak? Geen flauw idee, ze kunnen goed zwemmen en als hij makkelijk uit het water kon komen (lijkt me wel in een ven) dan lijkt me dat verdrinking niet de hoofdoorzaak zal zijn. Alhoewel, mischien is hij verdronken in een muskusrattenfuik?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Of het hol onderwater gelopen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maaswitje

Dat het hol is ondergelopen zou best eens kunnen; normaal staat het water nooit zo hoog. Ieder bedankt voor de determinatie.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

wimtegels

Hol onder water gelopen zou kunnen. Komt echter niet zo vaak vor dat de ratjes dan verdrinken. De ouders evacueren de jongen. Het water in een ven stijgt zelden zo snel dat de ouders geen tijd meer hebben om de jongen te evacueren.

Misschien ligt de doodsoorzaak van dit jonge ratje wel in de dood van de ouders...
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels