Halsbandparkieten zelf uitgezet.

Gestart door Debby Doodeman, september 18, 2012, 19:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman

 
Beste Allen,
Ter informatie plaats ik graag dit krantenbericht uit het NHD, vooral voor degene die wonen in West-Friesland. Mogelijk heeft iemand er ook een mening over?
Groeten,
Debby Doodeman

Jeroen Nagtegaal

Tja... Een duidelijk geval van fauna-vervalsing. Lijkt me niet verkeerd als hier werk van gemaakt gaat worden door de AID. De meningen over deze soort verschillen nogal...

Des te meer is het verbazen om te lezen dat wordt geschreven 'De Halsbandparkiet wordt inmiddels als inheemse vogel beschouwd'. Ik heb dit nog nooit gehoord, zelfs niet van soorten die al langer in NL zitten.

Ook blijkt de opmerking 'We hebben hier last van veel Eksters. Ze eten kleine zangvogeltjes en mussen op' te duiden op een beperkte visie. In Andijk is dus nog wat werk te doen aan voorlichting...

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Deze man overtreedt de wet door uitheemse vogels los te laten. Dat hij denkt dat de papegaaien mogelijk de eksters (die kleine zangvogels en mussen opeten :-\ ) verjagen is sowieso onzin. Ik verwacht nog eerder dat de halsbandparkieten een negatief effect hebben op de kleine zangvogeltjes dan dat ze de eksters gaan verjagen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas v d Meer

Ook blijkt de opmerking 'We hebben hier last van veel Eksters. Ze eten kleine zangvogeltjes en mussen op' te duiden op een beperkte visie. In Andijk is dus nog wat werk te doen aan voorlichting.
Dan mogen ze u ook wel voorlichten heb van het
jaar al 3x gezien hoe ekster jonge mezen bij de buren van
de voedertafel af  pikten .
Ook de roeken alhier uit de kolonie kunnen er wat van.
Zijn verscheidene merels en mezen richting kolonie gegaan.
Groeten van Klaas.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Klaas v d Meer op september 18, 2012, 20:28:06 PM
Ook blijkt de opmerking 'We hebben hier last van veel Eksters. Ze eten kleine zangvogeltjes en mussen op' te duiden op een beperkte visie. In Andijk is dus nog wat werk te doen aan voorlichting.
Dan mogen ze u ook wel voorlichten heb van het
jaar al 3x gezien hoe ekster jonge mezen bij de buren van
de voedertafel af  pikten .
Ook de roeken alhier uit de kolonie kunnen er wat van.
Zijn verscheidene merels en mezen richting kolonie gegaan.

Ze eten ze af en toe wel, ja. Maar volgens mij is de beperkte visie dat je ze met halsbandparkieten kunt verjagen.
Overigens weet ik niet of ze in andijk ook wat boomgaarden en graanakkers hebben. Maar die boeren zullen vast niet heel blij zijn met deze faunavervalser. Wat mij betrefd de vogels daar in Andijk weer vangen en deze man een stevige boete geven (worden het dure vogeltjes)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Dat Eksters wel eens een vogeltje pakken zal ik zeker niet ontkennen. Echter zullen dit veelal de zwakkere vogels zijn. Daarbij is er dan ook sprake van natuurlijker selectie. Verder worden populaties, dus ook die van ekster, gestuurd door het voedsel aanbod en niet andersom. Een soort zal nooit zijn voedselbron dermate uitputten dat ze zonder zitten...

Kort gezegd is de predatie door ekster nihil, maar is door de zichtbaarheid, en de voedselkeuze voor schattige vogeltjes, staat ie in een kwaad-daglicht. Ik ben ervan overtuigd dat loslopende huiskatten meer slachtoffers maken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas v d Meer

loslopende huiskatten meer slachtoffers maken.
Ben het mee eens maar wou het toch even zeggen
Groeten van Klaas.

joostheeremans

Citaat van: Klaas v d Meer op september 18, 2012, 20:28:06 PM
Ook blijkt de opmerking 'We hebben hier last van veel Eksters. Ze eten kleine zangvogeltjes en mussen op' te duiden op een beperkte visie. In Andijk is dus nog wat werk te doen aan voorlichting.
Dan mogen ze u ook wel voorlichten heb van het
jaar al 3x gezien hoe ekster jonge mezen bij de buren van
de voedertafel af  pikten
.
Ook de roeken alhier uit de kolonie kunnen er wat van.
Zijn verscheidene merels en mezen richting kolonie gegaan.
Over voorlichting gesproken;
Hoe zat het ook al weer met voeren van jonge mezen? ::)  Of is dat net zo'n legende als de eksters die de mussen allemaal opeten?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jos Welbedacht

De man zal de beste bedoelingen hebben door zijn wijk een beetje op te vrolijken met deze kleurrijke vogels, maar hij heeft geen idee hoe onverstandig dit is. Een boete vind ik dan ook overbodig, maar het lijkt me verstandig dat de vogels zo snel mogelijk worden terug gevangen. Wel typisch dat hij een natuurlijk proces (dat van Eksters die op jonge vogels jagen) wil tegengaan met een onnatuurlijk proces (het vrijlaten van de Halsbandparkieten).

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 


Norman

Wat een hoop tendentieuze berichtgeving weer.

Er is van Halsbandparkieten nog steeds niet aangetoond dat ze schadelijk zouden zijn voor lokale fauna.
Boomklevers en Grote Bonte Spechten floreren als nooit te voren, ook als ze hun leefomgeving moeten delen met de Halsbandparkieten.

Vleermuizen die verjaagd worden uit hun holen is één ongeverifieerde waarneming van bekend, maar geen enkel onderzoek dat aantoont dat Halsbandparkieten invloed hebben op vleermuispopulaties.

Aanvallende Halsbandparkieten? Of vogels die voedsel afkwamen? Dagelijks zijn er talloze aanvallen van postduiven op dam in Amsterdam.

Ekster, Kraaien, Gaaien, Kauwen etc. die zangvogels decimeren. Nonsens. Gewoon een schakel in de voedselketen die voorkomt dat er te veel zangvogels komen.Daarnaast is het aandeel zangvogels in het dieet over het jaar genomen maar heel beperkt. Van rovers kun je nauwelijks spreken. De aaibaarheidsfactor van kraaiachtigen is voor de meeste mensen te klein, terwijl het superintelligente prachtdieren zijn.

bert regensburg



Halsbandparkieten eten vegetarisch en bezoeken ook graag voederplanken, maar zullen grotere vogels zoals Kauwen en Eksters laten voorgaan zonder ze te verjagen.
Halsbandparkieten eten vegetarisch en eten dus geen jonge mezen, mussen, merels of andere (schattige) kleine zangvogeltjes. Die vogeltjes laten op hun beurt de parkieten op de voedertafel wel voorgaan, maar parkieten eten niet de hele dag, dus iedereen komt aan de beurt. Alleen als Kauwen of Parkieten er met een hele vetbol vandoor gaan, hebben de kleine vogeltjes het nakijken. Dus goed vastmaken met een musketon.
Halsbandparkieten broeden in boomholen en zullen daarvoor geen nest van een Ekster proberen over te nemen. Eksters laten dit ook niet toe, zelfs Kauwen die belangstelling voor de inhoud van een Ekster-nest hebben worden effectief verjaagd.
Omdat Halsbandparkieten vroeg in het seizoen hun holen kiezen en bezet houden, moeten andere soorten die hetzelfde type hol prefereren naar een ander hol omzien. In Belgie is onderzocht dat de Boomklever daar mogelijk hinder van ondervindt. Elders zijn geen negatieve effecten vastgesteld van Halsbandparkieten op kleine zangvogels.
Halsbandparkieten (en ook andere papegaaisoorten, zoals de Senegalpapegaai) gebruiken soms oude Eksternesten als onderdak. In Lelystad heeft afgelopen winter vermoedelijk op deze wijze een parkiet daar de minimumtemperatuur van ca. -20 C overleefd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/56843865
http://waarneming.nl/waarneming/view/63505486
Eksters pakken niet alleen de zwakkere vogeltjes. Afgelopen zomer zag ik een Ekster die kans zag om van een rij met pullen, die achter moeder Wilde Eend aan van een grasveld naar een sloot liepen, het laatste vogeltje weg te grissen en ermee weg te vliegen. Dezelfde aanpak die Zilvermeeuwen en Kleine Mantelmeeuwen toepassen als eenden, meerkoeten of waterhoenen in het water zwemmen. Ook Blauwe Reiger en Zwarte Kraai eisen hun deel. Dagelijkse natuur, daar helpt geen parkiet aan.



met vriendelijke groet,
Bert Regensburg.   
 

Stan.

CiteerDie vogeltjes laten op hun beurt de parkieten op de voedertafel wel voorgaan, maar parkieten eten niet de hele dag, dus iedereen komt aan de beurt. Alleen als Kauwen of Parkieten er met een hele vetbol vandoor gaan, hebben de kleine vogeltjes het nakijken.

Was dit maar waar. Sinds de parkieten in mijn tuin hebben ontdekt hoe ze - naast uit de pindasilo's - ook uit gewone voedersilo's kunnen eten zitten ze zodra ik voer met soms wel vijftien tegelijk om het voer heen, en dat gaat de hele dag zo door. Andere vogels komen nauwelijks nog aan de beurt en het voer wordt zo snel opgegeten dat het niet bij te houden is zonder dat het me een kapitaal zou kosten. Ik heb om deze reden al weken niet meer gevoerd (behalve op de grond, waar de parkieten nooit komen) en ga dat ook niet meer doen tot ik een beschermkooi heb (als die ze wel buiten kan houden..)
Groeten,
Stan van Remmerden

HPM

Als ze bij mij komen, soms dagen achter elkaar, soms wekenlang niet, is dat altijd even in de vroege ochtend. Als ze de kans krijgen nemen ze dan een vetbol mee of ze knagen hem los zodat hij naar beneden valt, tot genoegen van de stadsduiven an kauwen. Op de voerplek met zonnepitten voor de mezen die aan mijn kozijn hangt zijn ze nog nooit geweest. Hoewel ze helemaal niet schuw zijn zijn ze daar waarschijnlijk toch te voorzichtig voor.

Herman van der Meer

Aad G.

#14
Hier zijn ze wel langs geweest...

Maar helaas voor hun is het balkon hedendage niet meer toegankelijk voor alles groter dan kool- en pimpelmezen.

;D
Gezien de aantallen,die er inmiddels al rondvliegen,lijkt mij het weer vangen van deze exemplaren een vrij nutteloze actie.
Misschien wel goed als voorbeeld,om anderen te weerhouden van het los laten van exoten.
Of ze ooit inheems genoemd zullen worden of niet,ze zijn gearriveerd en ik zie ze niet zo snel meer weggaan.
Zelf vind ik ze ook wel wat hebben,zeker in de winter voegen ze tenminste nog wat kleur toe. ;)

PS
En ik miste in het rijtje zangvogeleters nog de gaaien geloof ik,die heb ik er weleens met jonge mees vandoor zien gaan(het is dat je ze niet meer vlaamse mag noemen... :P).
pps
Stond er dus wel al tussen en verder ook helemaal mee eens.
Citaat van: Norman op september 18, 2012, 22:33:09 PM
Ekster, Kraaien, Gaaien, Kauwen etc. die zangvogels decimeren. Nonsens. Gewoon een schakel in de voedselketen die voorkomt dat er te veel zangvogels komen.Daarnaast is het aandeel zangvogels in het dieet over het jaar genomen maar heel beperkt. Van rovers kun je nauwelijks spreken. De aaibaarheidsfactor van kraaiachtigen is voor de meeste mensen te klein, terwijl het superintelligente prachtdieren zijn.

Bart van Hoogstraten

"De soort komt oorspronkelijk uit de Himalaya?!???!!!?!" Wat een wijsheid! -> Als je in India inzoomt op de verspreidingskaart zie je duidelijk dat dat nu juist de plek is die ze zorgvuldig mijden...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Zoom die IUCN-kaart eens in op Nederland en vergelijk dat dan met deze kaart. http://waarneming.nl/soort/stats/116
Daar klopt iets niet.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 22, 2012, 14:16:32 PM
Zoom die IUCN-kaart eens in op Nederland en vergelijk dat dan met deze kaart. http://waarneming.nl/soort/stats/116
Daar klopt iets niet.

Hoera!, The Hague and Rotjeknor zijn plots Habapa-vrij! In details zijn die kaarten van IUCN inderdaad niet al te betrouwbaar maar de globale lijn klopt meestal wel.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 22, 2012, 14:16:32 PM
http://waarneming.nl/soort/stats/116

Wat me opvalt is het topjaar 2010, met name ten opzichte van 2011. In 2011 zijn er meer waarnemingen maar minder exemplaren. Heeft dat te maken met een strenge winter of zo?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Ik denk niet dat het veel zegt. Als iemand een paar keer een slaapplaatstelling invoert schiet gelijk het totaal een paar duizend omhoog en als ik zou besluiten om mij de rest van dit jaar op Halsbandparkieten te richten door alles te noteren wat ik tegenkom en regelmatig slaapplaatsen te tellen zou 2012 misschien nog wel boven 2010 uitkomen.


Herman van der Meer