Laat maar lekken.
Wikileaks doet niets fout.
Hun bronnen zullen volgens de wet wel iets 'fout' doen, maar WikiLeaks zelf niet.
Daarom willen de Amerikanen nu de wet gaan aanpassen en heeft meneer Lieberman zelfs al gezegd dat the New York Times (die de samen met o.a. El País en The Guardian de WikiLeaksdocumenten publiceert) 'crimineel' bezig is. De gevaarlijste vrouw van het Westen, Sarah palin, heeft zelfs al gezegd dat Assange 'should be hunted down like Osama Bin Laden'. Nu zit hij voorlopig in de gevangenis, omdat hij seks (met wederzijdse toestemming) heeft gehad en zijn condoom toen scheurde. Toen kwam hij daarvoor ook nog eens op de Interpol-lijst terrecht.
Zelfs als het echt verkrachting is komt men er niet op, laat staan voor een gescheurde condoom tijden vrijwillige seks.. Lijkt mij gewoon een doorzichtige smeercampagne.
Het lekken van de documenten juich ik ook toe. Men heeft het recht te weten wat overheden en organisaties uitvoeren. De overheid is er voor de burger en niet andersom. Het achterhouden van burgerslachtoffers in Irak moet gewoon niet kunnen.
Daarnaast is het ook wel fijn om te weten dat Shell in elk Nigeriaans ministerie mannetjes heeft zitten, ookal zeggen ze van niet.
Dat het Vaticaan niet wilde meewerken aan het onderzoek naar het Ierse misbruik mag ook wel bekend worden gemaakt.
Dat het gevaarlijk is voor allerlei tolken/informanten/soldaten etc., is kul, want de namen worden voor publicatie weggehaald.
Of er in het meer opheid komt of dat in het vervolg geheimen beter geheim gehouden worden is iets waar ik ook aan twijfel.