Hoofdmenu

uit de boom

Gestart door rieja, september 12, 2012, 11:35:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

Een heel gekke en egoïste vraag. Hoe houd ik eekhoorns uit mijn walnotenboom? Uitleg: in mijn buurt staan drie walnotenbomen. De boom van de buurvrouw is al volledig leeg. De walnoten zitten grotendeels nog in de bast dus nog niet zo rijp dat ze vallen. De eekhoorns (twee) hebben deze boom volledig kaal gegeten en zitten nu in onze walnotenboom. Maar ik ben ook zo dol op deze verse natte noten (bovendien zijn ze heel gezond) en in de winter krijgt ook de eekhoorn (en de vogels) wat mee. Gekke vraag maar kan ik (naast zelf proberen nu wat te schudden) de eekhoorn afschrikken? Hiervoor hadden ze ook hun voedselvoorziening? Waarom eten ze nu al de verse walnoten van de bomen?
Groet, Ria.

Johan Helmus

Citaat van: rieja op september 12, 2012, 11:35:00 AM
Waarom eten ze nu al de verse walnoten van de bomen?
Omdat ze die lekkerder vinden waarschijnlijk, en omdat ze eenvoudig zijn te verzamelen. Misschien leggen de dieren al een wintervoorraad aan?

Staat de boom vrij van andere bomen? Misschien kun je dan een obstakel om de stam plaatsen, zodat de eekhoorns niet de boom in kunnen klimmen? Ze zijn volgens mij wel vrij behendig, dus het moet wel een moeilijk te passeren obstakel zijn. Misschien helpt een nepkraai oid, zoals ze die ook wel bij bakkers gebruiken om duiven buiten te houden?
Groeten, Johan Helmus

rieja

Hallo Johan,
dank voor je meedenken. Ja, zo'n aluminium strip in de boom misschien (of blinkende CD'tjes in de boom?). Goed idee van de nepkraai, brengt mij weer op andere ideeen. De boom staat tegen een oude schuur en vanuit de boom achter de schuur springen ze op het dak van de notenboom. Overigens erg mooi om te zien, die zweefsprongen. Maar...toch vind ik het gek dat ze nu al walnoten eten i.p.v. de wintervoorraad aan te vullen. Ze eten ze namelijk zelf op. Misschien inderdaad lekkerder dan de eikels uit de eikenbomen iets verderop. We wonen hier nu bijna  twee jaar en vorig jaar was dit niet het geval. Een mand vol verse noten had ik toen. Ik vrees dat ik dit jaar niet veel zal mee krijgen want ze komen  met z'n tween wel zeker vier keer per dag 'noten' eten (wat ik er van merk). De boom van de buurvrouw is echt helemaal kaal in een week tijds.
Ik ga CD'tjes zoeken. 
Dank voor het meedenken,
groet, Ria

rieja

Even delen: Het heeft allemaal niet geholpen! Nadat de boom bij de overbuurvrouw helemaal kaal is van walnoten komen ze nu in onze walnotenboom! De stam had ik beschermt door er planken omheen te zetten en oude CD's opgehangen in de boom. Nu maar onderweg walnoten kopen bij mensen die geen eekhoorns op bezoek hebben gehad. De vraag blijft: hoe is het mogelijk dat eekhoorns nu al zo massaal aan de verse walnoten beginnen? De wintervoorraad kan zo ook niet doorgaan want de walnoten zijn al op. Dit was vorig jaar wel het geval want in de lente vind je de walnoten overal terug. Heb ik ze zelf op het idee gebracht om afgelopen winter walnoten te delen met de eekhoorn? Had ik dat dan maar niet gedaan! We krijgen nu niets mee dus ook de eekhoorn in de winter niet. En ook de vogels dus niet! Ik blijf het vreemd vinden.
Ria.

joostheeremans

Ik snap dat het vervelend is dat er geen walnoten voor je overblijven, maar je kan het de eekhoorns niet kwalijk nemen. Wellicht dat het voedsel dat ze vorig jaar rond deze tijd aten, dit jaar niet zo talrijk aanwezig is, waardoor ze al vroeg op walnoten moeten overstappen. Daarnaast produceren walnotenbomen niet elk jaar dezelfde hoeveelheid walnoten, misschien dat het vorig jaar een heel goed jaar was en dit jaar minder.  Overigens kijk ik op dit moment uit op een walnotenboom waar ik dolgraag een eekhoorn in zou willen zien  ;) , lijkt me ook iets om van te genieten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op september 15, 2012, 15:52:38 PM
... Overigens kijk ik op dit moment uit op een walnotenboom waar ik dolgraag een eekhoorn in zou willen zien  ;) , lijkt me ook iets om van te genieten.

Dat lijk mij in ieder geval heel wat mooier dan een boom vol cd's.
Herman van der Meer

pieternella

Ik heb het idee dat het een goed jaar is voor noten, eikels enz.
De Eik naast mijn huis zit vol met eikels.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink