zeldzame vieze paddenstoelen?

Gestart door mamarita, september 19, 2012, 19:45:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

mamarita

Ik heb een jaar geleden paddenstoelen gezien waarvan ik eerst dacht dat het poep was, toen dacht ik dat het een hoop verrotte bladeren waren en bij nadere inspectie bleek het om paddenstoelen te gaan. Ik heb ze op de foto gezet om later op internet op te zoeken.
Ik vond niets wat er po leek maar ja, ik heb er verder geen verstand van dus wachtte ik af wanneer ze er weer zouden groeien.
Ik heb ze niet weer gezien dus nu denk ik dat het zeldzame paddenstoelen waren.
Hierbij de foto's.
Heb ik iets zeldzaams gezien?
Ik hoop dat iemand dat mij kan vertellen  :blink:

ratje

waren ze niet aan het rotten? op de bovenste foto denk ik schimmelvorming te zien.

Dieter

Citaat van: mamarita op september 19, 2012, 19:45:13 PM
Ik heb een jaar geleden paddenstoelen gezien waarvan ik eerst dacht dat het poep was, toen dacht ik dat het een hoop verrotte bladeren waren en bij nadere inspectie bleek het om paddenstoelen te gaan. Ik heb ze op de foto gezet om later op internet op te zoeken.
Ik vond niets wat er po leek maar ja, ik heb er verder geen verstand van dus wachtte ik af wanneer ze er weer zouden groeien.
Ik heb ze niet weer gezien dus nu denk ik dat het zeldzame paddenstoelen waren.
Hierbij de foto's.
Heb ik iets zeldzaams gezien?
Ik hoop dat iemand dat mij kan vertellen  :blink:

Zo'n vreemde redenering, omdat iets niet terugkomt is het zeldzaam?  :rolleye:
Lijkt trouwens op Otidea.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

mamarita

Jeetje, wat is iedereen hier toch snel met de antwoorden  :lol:
@ ratje  ja ik denk wel dat ze al aan het rotten waren, ze waren zo slijmerig. Maar het is het enige moment geweest dat ik ze daar heb gezien, een paar dagen later was er niets meer te zien. En het kon naar mijn weten ook zo zijn dat het gewoon een slijmerige soort paddenstoelen waren. Ik hoopte daarom dat ze er weer kwamen groeien, of anders in de buurt maar nee, niet weer terug gezien.

@ Dieter  Lijkt inderdaad op Otidea (google afbeeldingen).  :duim:
Volgens de soorten bank is Otidea bufonia 'matig algemeen' en Otidea cochleata 'zeldzaam (rode lijst)'.
Het was dus nog niet zo'n gekke gedachte van me  ;)
Ik heb trouwens dit jaar zo wie zo bitterweinig paddenstoelen gezien.
Waar vorig jaar het hele jaar door veel paddenstoelen groeiden, groeit dit jaar bijna niets. Vind ik raar...

ratje

Nee hoor, hier in de buurt staan ook bijna geen paddestoelen, terwijl dezelfde soorten op een 20-tal km. verder wel staan. Paddestoelen reageren vaak sterk op de weersgesteldheden. Een van de leuke aspecten van paddestoelen vind ik dat het (bijna) niet te voorspellen is of de soort er een volgend jaar weer staat. Waarschijnlijk zul je nog wel vaak Hazenoren vinden. :duim: