Nimf E. interstinctus

Gestart door Michiel en Milka, september 16, 2012, 15:30:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Die kleintjes controleer ik toch maar even.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71152462
onzeker Berkenschildwants - Elasmostethus interstinctus gezien op 2012-09-02 Ede - Veldhuizen
Foto's:
Groet, Michiel

jck


Henk Soepenberg

Ik zet de Elasmostethus-nimfen altijd op onzeker, zelfs als ze op berk zitten, - maar misschien is dat laatste wat overdreven.  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

jck


Michiel en Milka

Kan best een pleegkind zijn toch?  :)

Die van mij zat op Els als ik het me goed herinner, dus op advies van Henk blijft 'ie op onzeker.
Groet, Michiel

Arp

Niet dat de nimfen, voor zover ik weet, morfologisch uit elkaar te houden zouden zijn, maar als ze aan Berk of Els zuigen en er zit niet net toevallig een Rode Kamperfoelie doorheen gevlochten terwijl de boom in Zuid-Limburg staat, dan wordt het toch wel heel erg onwaarschijnlijk dat het minor zou kunnen zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Bedankt Arp. Heb ik er toch maar een aantal op zeker gezet.  :blink: 
Vriendelijke groeten,
Henk

Michiel en Milka

Citaat van: Henk Soepenberg op september 18, 2012, 09:30:12 AM
Bedankt Arp. Heb ik er toch maar een aantal op zeker gezet.  :)
Doe ik dat ook. Ook al weetArpniksvanwantsen, ik ken hem toch wel enig gezag toe. :) :police:
Groet, Michiel

Arp

Nou ja, het heeft gewoon een bepaals soort logica ;) De reden dat de volwassenen, voor zover niet herkenbaar in beeld gebracht, bij voorkeur op onzeker worden gezet is omdat ze natuurlijk kunnen vliegen en dus ook ver van hun waardplant gevonden kunnen worden. Moeders Elasmostethus zal echter de eitjes wel op de "correcte" plant afzetten en omdat de kindjes tot ze volwassen zijn niet kunnen vliegen is de binding met die waardplant dus veelzeggend. In dat opzicht zijn nimfjes veel betrouwbaarder aan hand van de waardplant te "identificeren" dan de rondvliegende imago's.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)