Ondersteuning van browsers

Gestart door Dylan, maart 13, 2007, 10:55:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

In dit topic vind je informatie over de werking van Waarneming.nl in verschillende browsers (en op verschillende operating systems en platforms).

Uitgangspunten
Waarneming.nl heeft als doelstelling om op alle beschikbare browsers een zo correct mogelijke weergave en werking te bieden, ongeacht versie, operating system of platform. In de praktijk blijkt dit niet haalbaar, omdat we niet alle systemen tot onze beschikking hebben. Waarneming.nl wordt ontwikkeld op Windows XP-machines, werkend met de nieuwste Firefox-browser. Tevens hebben we de beschikking over een Mac G4 op OS X, zodat we uiteindelijk ook een betere ondersteuning voor Mac OS X kunnen realiseren.

Wat te doen bij problemen?
Als je problemen ervaart met Waarneming.nl, probeer dan altijd eerst of het probleem zich ook voordoet als je de nieuwste versie van Firefox installeert. Firefox is een moderne browser, beschikbaar voor nagenoeg alle platforms en operating systems.
http://www.getfirefox.com

Browsers per platform

Microsoft Windows
  • Firefox 2+ (Firefox 1 wordt niet ondersteund)
  • Internet Explorer 6+ (dus inclusief 7)
  • Opera 8+ (dus inclusief 9)
  • Overige browsers: onbekend
Mac OS X
  • Firefox 2+ (Firefox 1 wordt niet ondersteund)
  • Camino (recente versie, oudere versies werken mogelijk niet)
  • Safari werkt redelijk, we werken aan betere ondersteuning
  • Overige browsers: onbekend
Linux
  • Firefox 2+ (Firefox 1 wordt niet ondersteund)
  • Overige browsers: onbekend
Fouten? Correcties? Op- en aanmerkingen?
Post ze als reactie in deze draad. Let op, deze draad wordt actief geschoond. Beantwoorde vragen en niet ter zake doende posts worden zonder kennisgeving en zonder pardon verwijderd.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

characea

#1
Opera 9.03 en Opera 9.10 zowel onder Windows als onder Linux :
Het opslaan van tekstbeschrijvingen bij soorten werkt niet.
(naast xenion en ik gebruikt nog iemand opera)

Opera 9.03 en Opera 9.10 zowel onder Windows als onder Linux :
Er zijn af en toe problemen met het autosuggest.js script in het invoerscherm, maar dit komt af en toe ook  hardnekkig voor in IE 6.0 onder XP kwam ik achter.

Firefox 1.5 en Firefox 2.0 onder Linux (zeer waarsch NIET onder Windows)
Het drop down menu doet het niet voor entries die meer dan een laag/niveau diep zijn !
Verder werkt volgens mij alles, ook onder FF 1.5.

Onder Netscape, Firefox 1.0 en Mozilla werkt alleen in hetvoerscherm niet, en dan met name de twee velden met autocomplete functie.

mcbud

Firefox 2.0.0.2 onder MacOSX 10.4.9:

De pop-up menu's die verschijnen als  ik op één van de opties in het hoofdmenu (links op de start pagina) click (Zoek, Help, Mijn waarneming, etc) werken bij mij nog steeds niet perfect.
Vanuit "Waarnemingen' kan ik met de muis wel naar "Vogels" in het pop-up menuutje maar meestal niet naar één van de opties daaronder. Dan verdwijnt het menu. Kan het zijn dat het gebiedje dat de positie van de muis daar moet registreren te klein is ? Of gaat er iets mis met het regsitreren van de muispositie?
Het is geen groot probleem; er is een simpele work-around: in het kopmenu van het scherm voor Vogelwaarnemingen, dat wel steeds goed bereikbaar is, kan de gewenste categorie ook worden ingevuld,

Verder niets dan lof!
Het is een grote prestatie om zo'n grote applicatie met complexe  functionaliteit en interactieve links naar een zolangzamerhand enorme database bijna permanent in de lucht te houden!


vr gr, marc



characea

Citeer
Vanuit "Waarnemingen' kan ik met de muis wel naar "Vogels" in het pop-up menuutje maar meestal niet naar één van de opties daaronder. Dan verdwijnt het menu. Kan het zijn dat het gebiedje dat de positie van de muis daar moet registreren te klein is ? Of gaat er iets mis met het regsitreren van de muispositie?
Vreemdgenoeg werkt het wel onder Firefox 1.0 onder Linux.
Firefox 1.5 en 2.0 onder Linux werkt het idd niet (meer).

Wontolla

#4
Op een iMac G5 met OS X4.10 en met de nieuwste Firefox en met Camino (1.04) werkt het invoerscherm voor geen meter.
De soortgroep zoeken kost vele pogingen omdat iedere keer het pulldownmenu verdwijnt als ik naar de geleedpotigen ga
Het invoeren van insecten op hun wetenschappelijke naam lukt me iedere keer of niet of met veel keren proberen. De soortnaam wordt niet geaccepteerd terwijl er toch al een 5tal waarnemingen van dit beest in de site zitten.
Ik heb een Amblyteles armatorius (soort sluipwesp) gevonden, maar kan hem dus niet invoeren.

Dat alles maakt het zeer onplezierig om waarnemingen door te geven.

hiskodevries

als je met de pijltjestoetsen door de lijst loopt en enter op de goede soort geeft zal het wel goed gaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Zonnekoning

Ik heb er ook wel eens last van op twee verschillende machines, een intel iMac en een iBook G4 en ik heb nog geen patroon kunnen vinden waarom het gebeurd. Het enige wat dan help is de brouwser opnieuw opstarten.
Het kon wel eens aan de soort internetverbinding/provider liggen, maar dat weet ik niet zeker. Zo trad het probleem regelmatig op met een KPN-HotSpot. Ik kon zelfs geen mail versturen via mijn eigen mailservers en het heeft me nogal veel moeite en telefoontjes gekost om via een andere server het wel te kunnen versturen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

hiskodevries

Een aantal mensen hebben wat problemen gemeldt in het invoerscherm, m.n. na het invoeren van een waarneming werkt het invoerscherm niet zoals het hoort.
Als deze mensen een norton antivirus pakket gebruiken handel dan als volgt

Start Norton:
Taken en instellingen
*    Invoegtoepassing inschakelen
*    Pop-upvensters onderdrukken
*    'vinkje' weghalen bij pop-upvensters onderdrukken inschakelen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mcbud

#8
Klachten over problemen met het UI onder MACOSX 10.4++ worden kennelijk niet serieus genomen.
De problemen zijn identiek onder alle laatste versies van Safari en Mozilla Firefox.   De pop-up menu's vanuit het hoofdmenu links werken gewoon niet of heel gebrekkig. Dit is duidelijk niet afhanklijk van machine, provider of browser, maar van de UI-design van waarneming.nl.
Noch aan mijn eerdere klachten noch aan die van andere gebruikers is ooit iets gedaan. Er is zelfs nooit serieus op gereageerd.
Dit is allemaal geen heel groot probleem (er zijn wel work-arounds) maar zeg dan gewoon dat jullie niet echt geinteresseerd zijn in supporting andere operating systemen dan die van Microsoft.
Dan weten Mac-gebruikers waar ze aan toe zijn en dat ze bij waarneming.nl niet echt meetellen.  En hoeven in ieder geval geen tijd te besteden aan het localiseren en analyseren van bugs.
Hopelijk denken ze daar bij Ecogrid anders over.

vr gr,
marc

hiskodevries

dan moet ik je teleurstellen. dylan heeft zo juist een state of the art mac systeem thuis gekregen. dat gaat dus helemaal goed komen.
als je als ontwikkelaar geen mac hebt houd het snel op.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mcbud

#10
Hisko,
Grappig dat je denkt dat dat me zou teleurstellen...

Alleen, waar heb ik dat meer gelezen?

(13 maart jl, in deze zelfde discussie):

[Uitgangspunten
Waarneming.nl heeft als doelstelling om op alle beschikbare browsers een zo correct mogelijke weergave en werking te bieden, ongeacht versie, operating system of platform. In de praktijk blijkt dit niet haalbaar, omdat we niet alle systemen tot onze beschikking hebben. Waarneming.nl wordt ontwikkeld op Windows XP-machines, werkend met de nieuwste Firefox-browser. Tevens hebben we de beschikking over een Mac G4 op OS X, zodat we uiteindelijk ook een betere ondersteuning voor Mac OS X kunnen realiseren.]

Ik wacht in spanning af....

marc

hiskodevries

#11
Dat heeft ook al diverse keren zijn nut gehad, o.a. een hinderlijke probleem in het invoerscherm is daarmee opgelost.
als je naar de site stats kijkt dan heeft
96 % windows en 3% windows
in dat geval kun je je voorstellen dat de meeste aandacht naar windows browsers gaat.

over ecogrid:
https://www.ndff.ecogrid.nl/meedoen/
probeer maar eens of je daar met je mac bijkomt.
( het lukt via i.e. en ff maar net )
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mcbud

Met een mac levert registreren en inloggen bij Ecogrid  al vanaf de eerste dag geen enkel probleem op.
Dat is één van de vele voordelen die een robuuste, transparante Unix-architectuur onderscheidt van de troebele knoeiboel die Microsoft maar steeds weer als operating system op de markt dumpt. Maar  dit terzijde.

Inloggen in Ecogrid is tot op heden helaas een tamelijk zinloze onderneming; net zoiets als naar Ulan Bator vliegen. Met een deugdelijk credit card (~operating system) kun je er best komen maar dan... De grote leegte. Tenzij je wanhopig van Urtyn Duu of paardenmelk houdt is er niet zo heel veel te beleven.
Of dat met Ecogrid ooit wat zal worden blijft natuurlijk een open vraag. Voorlopig lijkt het een burocratische nachtmerrie.
En onbegrijpelijk dat ze - met publieke fondsen?- vastbesloten zijn om alle wielen opnieuw uit te vinden die in waarneming.nl al jaren zijn getest en verbeterd.
Wordt er eigenlijk ook met waarneming.nl gepraat?

vr gr,
marc




Zonnekoning

Ik had het al op het forum "Bugs" gemeld, maar ik werd naar hier doorverwezen...
Ik werk met Apple en OSX.
Op beide machines (Intel iMac 10.4.10 en iBook G4 10.3.9) kan ik dus WEL foto's uploaden bij mijn waarnemingen, maar NIET op het forum. ERG lastig als je een vraag wilt stellen! :angry:
In mei op vakantie (Terschelling) had ik geen enkel probleem met mijn iBook, maar nu krijg ik steeds de foutmelding: "Je kunt niet dit type bestanden uploaden".
Ik begrijp dus niet waar die foutmelding vandaan komt en wat er veranderd is.
Hebben andere OSX-gebruikers daar ook last van. :huh:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Dylan

De ontwikkeling met ondersteuning voor de Mac komt steeds beter op gang. Voor ons (met name voor mij) is het ook een overgang. Van de twee ontwikkelaars werkt er nu 1 op Windows en 1 op OS X. Dus geen testsysteem meer, gewoon alles op OS X. Je hoort mi overigens niet klagen, maar even wennen is het nog wel.

Ik denk dat we hiermee (na de testmachine) aangeven dat we wel degelijk Mac OS X willen ondersteunen. Bij het wegwerken van een bug in het invoerscherm is gisteren juist vanuit OS X gewerkt, en daarna pas onder Windows getest.


Wat mij betreft kunnen alle OS X-specifieke zaken dus gemeld worden. Een aantal zijn er al bekend. Die mogen ook nog opnieuw worden gemedl als je vindt dat ze te weinig aandacht krijgen. Menustructuur staat op de lijst voor september, dan komt er nl. een compleet nieuwe UI. Als het eerder kan, dan lossen we ook de problemen in de huidige versie nog op.

1 voorbehoud: IE/Mac ondersteunen we niet. Die browser is wat ons betreft passé.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

P.S. Ik kan zowel met Safari als met FF op Mac OS X de menu's aan de linkerkant bedienen ... misschien iets meer toelichting, dan kan ik kijken of het probleem te reproduceren is.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Zonnekoning

Het probleem is opgelost. Ik kreeg gewoon een verkeerde foutmelding.
Het bestand was groter dan 200 KB en het type was dus niet verkeerd.
Je moet er maar opkomen. :wacko:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marian en Bert

Lage prioriteit.

Bij het wijzigen van een vindplaats gebeurde iets  onverwachts:
                                               
De plus- en minknoppen (bedoeld voor in- en uitzoomen) bij het Googleschermpje doen het rode pijltje voor de plaatsbepaling (random?) heen en weer springen, als ik onder Windows XP als  browser Safari 3.1 gebruik.

Enig idee hoe dit komt?

Kan overigens best een bug van deze kersverse eerste versie van Safari voor Windows zijn; de voorafgaande beta-versie had er ook een aantal. Mijn monitor heeft een hoge resolutie.

Nogmaals, geen enkele urgentie,
Groeten,
Bert




hiskodevries

safari als browser op windows staat niet bij de ondersteunde browsers . Dus ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marian en Bert

Ben er al uit:

Pop-upvensters blokkeren stond nog aangevinkt.

En Hisko, als ik je goed begrijp, is commentaar over andere browsers dan IE, Firefox en Opera (onder Windows) ongewenst  in deze draad.

Groeten,
Bert

hiskodevries

nee hoor, maar bij niet ondersteunde browsers kun je vaak het antwoord wel raden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

allartk

#21
Citeer
Citeer
Vanuit "Waarnemingen' kan ik met de muis wel naar "Vogels" in het pop-up menuutje maar meestal niet naar één van de opties daaronder. Dan verdwijnt het menu. Kan het zijn dat het gebiedje dat de positie van de muis daar moet registreren te klein is ? Of gaat er iets mis met het regsitreren van de muispositie?
Vreemdgenoeg werkt het wel onder Firefox 1.0 onder Linux.
Firefox 1.5 en 2.0 onder Linux werkt het idd niet (meer).

Dit is in firefox 3 geen probleem meer (dus in de aankomende release van ubuntu (hardy heron).

Alhoewel het misschien een idee is om dit gewoon met css te doen voor alles wat geen internet explorer 6 heet? Dan zullen de menu problemen snel opgelost zijn.


Overigens:
Opera 9+ op ubuntu 7.10 werkt
Konqueror 4.02 werkt niet (khtml engine is nogal beperkt met javascript)
Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

hiskodevries

#22
om even aan te geven welke operating systemen onze gebruikers bezitten:

Operating systeem
1. Windows____ 251,967    95.40%    
2. Macintosh______8,064    3.05%
3. Linux_________3,766    1.43%
4. (not set)_______ 142    0.05%
5. SymbianOS______98    0.04%
6. iPhone__________61    0.02%
7. Nintendo Wii______ 6    > 0.00%
8. SunOS__________  6    > 0.00%
9. iPod_____________6    > 0.00%
10.  FreeBSD_______5    > 0.00

en browsers:
1.    
Internet Explorer
   218,381    82.68%    
2.    
Firefox
   36,095    13.67%
3.    
Safari
   5,264    1.99%
4.    
Mozilla
   3,018    1.14%
5.    
Opera
   743    0.28%
6.    
Camino
   283    0.11%
7.    
Netscape
   133    0.05%
8.    
Konqueror
   67    0.03%
9.    
LG
   62    0.02%
10.    
HTC_TyTN_II Mozilla
   60    0.02%
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

allartk

#23
Ja en DUS?


Anders zet je dit W3C compatible stukje ff in je header.

<![if !IE]>
<style type="text/css">
/*DIT STUK IS AANGEPAST*/
#menu li ul
{
visibility:hidden !important;
}
#menu li:hover ul
{
visibility:visible !important;
}

#menu li:hover ul li ul
{
visibility:hidden !important;
}

#menu li:hover ul li:hover ul
{
visibility:visible !important;
}
</style><![endif]>


Een kort stukje code leek me een duidelijker statement dan in de aanval gaan.
Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

hiskodevries

aanval?
ik volg je niet.
lees de eerste post.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

allartk

Daarin STAAT ZELFS LINUX en firefox. Wat dus niet werkt.

Verder kan ik je houding niet begrijpen. Als je ff de javascript uitzet (menu.js) laadt waarneming.nl ook ngo eens sneller.

Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

allartk

het is inmiddels dag, ik stuur je wel een mail, om niet in een eindeloze forumdiscussie vol misverstanden te verzanden.
Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

characea

Citeeraanval?
ik volg je niet.
lees de eerste post.
Nou, dan werkt de site blijkbaar alleen/vooral onder IE...Of lees ik dit niet goed ?

Alwin

Hoi,

Ik heb weer een probleempje met het openen van de google kaartjes bij de waarnemingen. Gisteravond lukt het nog wel (zoals het de afgelopen maanden goed ging), sinds vandaag wordt er weer een foutmelding gegeven.

De foutmelding is: Error: Gmap2 is undefined.

Als ik firefox installeer zie ik het kaartje wel. Wanneer ik internet afsluit en opnieuw opstart, verschijnt internet explorer echter weer.

Kan je een tip geven
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

hiskodevries

deze kennen we nog niet.
je standaard browser kan je vast ergens instellen en anders is op je bureaublad vast wel een icoon van ff zichtbaar.
als je trouwens googled op deze foutmelding lees je dat je even op ctrl F5 moet drukken en/of je cache moet legen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0