een van de priegeltjes

Gestart door ridderzwam, september 19, 2012, 08:58:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

Goedendag,
is dit minuscule paddenstoeltje, zeer dun en doorzichtig, een inktzwammetje? En verder te specificeren? In gazon, zandgrond, 18/09/12.
Dank bij voorbaat voor het antwoord.
Groet,
Ria

kvb

Je hebt je eigen vraag beantwoord. Coprinus species

Kik

Dieter

In te voeren als Plooirokje sl. Tegenwoordig Parasola.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ridderzwam

Dank Kik en Dieter.
Het was dan wel een miniminiminiplooirokje.
Groet,
Ria.

ridderzwam

Graag kom ik nog even terug op mijn vermelding van miniminiminuscuul.
Waarschijnlijk is die kleinheid door het macro fotograferen niet goed in te schatten geweest op de foto's die ik plaatste ondanks dat je op de eerste twee de verhouding tot gras en paardenslablad goed ziet. De laatste foto's met de druppeltjes zijn for the beauty.
Misschien valt met de nieuwe foto's,  voorzien van meetlatje, de determinatie anders uit???
Want hoe prachtig doorzichtig en fragiel ik Plooirokje (Parasola) ook ken, ik vind het altijd meer body hebben dan deze ukkies.
Overigens waren (zie meetlatje) ook de klaverzuringblaadjes ter plekke onderkomen.
Dank voor uw reactie.
Groet,
Ria




Henny Klein

Misschien een wieltje dan?
Groetjes, Henny
Hartelijke groet, Henny

ridderzwam

Hartelijk dank voor je reactie, Hennie.
Maar 't is een duidelijk grondpaddenstoeltje, geen takjes oid.
En de steel is wit. Lamellenaanhechting is ook duidelijk anders.
Groet,
Ria.


Henny Klein

Sorry, dat had ik beter moeten vergelijken, maar van fouten leer ik veel, bedankt voor je uitleg!
Henny
Hartelijke groet, Henny

wim veraghtert

Het is een inktzwammetje zonder velum, en dat kan enkel een plooirokje zijn. Niet vergeten dat naast het 'gewone' plooirokje, ook Geelbruin, Kleinsporig, Rondsporig en Herculesplooirokje in aanmerking komen. Sporenkenmerken geven de doorslag.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ridderzwam

Wim (en met jou nogmaals Kik en Dieter),
heel hartelijk bedankt voor dat duidelijke"Het kan enkel 'n Plooirokje zijn" met redengeving.
Ik noteer het als zodanig.
Jammer genoeg blijft nadere specificatie onmogelijk  door het ontbreken van sporen/mic.
Groet,
Ria.