Hoofdmenu

Roodnetboleet

Gestart door javahol, september 17, 2012, 20:31:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

javahol

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71216204
Roodnetboleet - Boletus rhodoxanthus gezien op 2012-09-17 Ridderkerk - Huys ten Donck / Donckse Bos e.o.
Foto's:




bij voorbaat dank Jan van Holten

Jan van Holten

grietaf

Wat was de kleur van de poriën, Jan?
Grieta.

javahol

Grieta,

Wat ik gezien heb rood, maar zeker niet zo dieprood als sommige Satansboleten. Neigde een beetje naar donker roze-rood.
De hoedrand bestond uit een smalle band van gelige poriën en dat liep over in de andere kleur.
Realiseer me dat ik de onderkant had moeten fotograferen, maar zat weer in tijdnood. Moet ook eigenlijk een kenner meenemen.
Iemand interesse morgenochtend??? Er staan ook prachtige Stekelkopamanieten en Wortelende boleet.

Jan
Jan van Holten

javahol

Wat moet ik morgen doen om de determinatie wat meer zeker te krijgen? Kleur poriën bekijken en fotograferen.
Stukje eraf snijden en/of erin knijpen? Blauwverkleuring?
Bedankt alvast.
Jan van Holten

xenion

De sleutel in Coolia 53(2) splitst die 2 soorten bij deze stap:
Hoed wittig tot grijsbruin, zonder rozerode tinten; vlees nauwelijks tot zwak blauw verkleurend; geur vaak sterk, onaangenaam (urine, aas) > Satansboleet.
Hoed altijd met duidelijke roze tot karmijnrode tinten, tenminste aan de rand; vlees sterk verkleurend, tenminste in de steel; geur niet onaangenaam, maar fruitig of kruidig > Roodnetboleet en 2 aanverwanten.

Ik kan alleen de hoedkleur inschatten vanaf je foto, en dat duidt op Satansboleet. De rest zou je nog zelf kunnen controleren als je meer zekerheid wilt.
Groeten,
Martin

javahol

#5
Martin, bedankt voor de tip. Klein stukje eraf gesneden en het resultaat lijkt me duidelijk.

Update, ik ben toch wat vlot geweest met mijn schrijven zie ik nu bij het nalezen. Op het moment dat je druk uitoefende op de steel, liet deze direkt veel verkleuring zien. De foto is van een stukje hoed. De poriën verkleurde flink, maar het deel daarboven niet. De geur was nauwelijks waarneembaar en geen urine of aas lucht. De poriën waren niet rood meer, maar aan het verkleuren. Het exemplaar is dus al wat ouder en op zijn retour neem ik aan.
Wat moet ik hier nu voor conclusie trekken. Het lijkt wat tegenstrijdig met je idee voor wat betreft Satansboleet.
Van een ander kreeg ik te horen dat de grondsoort niet goed zou zijn, te weinig zanderig.
Echter kort geleden is er in De Horsten nabij Wassenaar ook een Roodnetboleet gevonden en die lokatie doet ook niet heel zanderig aan. Ken de plek enigzins. Dus wat is doorslaggevend in dit verhaal??? Ondanks......... toch een Satansboleet?????

Hartelijk dank.

Bedankt
Jan van Holten

javahol

Wie durft hier nu nog een uitspraak over te doen? Anders heb ik voor piet snot die paddestoel mishandeld.
Zelf heb ik niet de kennis in huis om, letterlijk en figuurlijk, te bepalen wat doorslaggevend is.

Alvast hartelijk dank.
Jan van Holten

lucknijnsberg

Jan,
zekerheid geven vind ik lastig want ik ken Satansboleet niet goed.
Ik ken Roodnetboleet wel goed en die lijkt hier toch niet echt op.
Ik mis de gele onderkleur van de steel o.a.
Luc

javahol

#8
Citaat van: lucknijnsberg op september 20, 2012, 21:56:20 PM
Jan,
zekerheid geven vind ik lastig want ik ken Satansboleet niet goed.
Ik ken Roodnetboleet wel goed en die lijkt hier toch niet echt op.
Ik mis de gele onderkleur van de steel o.a.
Luc

Beste Luc,

De steel heeft een gele kleur, met name in het bovenste gedeelte. De foto is wel ingeflitst en dat heeft misschien wat invloed. Kijk maar naar het aangevreten deel van de hoed, dat lijkt wittig, maar was ook duidelijk geel.
Daarbij het verkleuren al na een paar seconden en dan óók sterk verkleurend. Op ''paddenstoelenkartering'' staan ook een aantal foto's die wat ( on )duidelijkheid geven. Onder andere de hoed en steelkleur die best verschillend zijn. In een eerdere reaktie in dit topic wordt als echte sleutel aangehouden de blauwverkleuring ( coolia 53(2), reaktie van xenion ) Geur ook niet onaangenaam.
Het exemplaar was niet echt vers meer. Alvast bedankt voor je reaktie.

Bedankt
Jan van Holten

javahol

Ik ga dit topic maar  '' op slot doen '' met mijn eigen laatste bevindingen!!!! Heb een stukje van meerdere Satansboleten afgesneden en op de steel gedrukt. Resultaat, nauwelijks verkleuring en het duurde vrij lang voordat er echt verkleuring waarneembaar was. De geur was ook niet heel plezierig. Ben ook terug gegaan naar de kandidaat Roodnetboleet en de hoed goed bekeken. Geconstateerd dat er op de hoed diverse rose/rode stukjes zaten en dat is beaamd door een andere liefhebber.
Jan van Holten