Trektelpost maas en waal.

Gestart door Fvegmond, september 17, 2012, 10:26:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fvegmond

Beste,

Aangezien trektellen, volgens mij interressant wordt als je er zoveel mogelijk kunt zijn.
Ben ik me, met het oog op de najaarstrek, aan het orienteren aan een goede plek, vlak in de buurt.

Ik ben geen ervaren trekteller, maar heb een aantal plaatsen uitgezocht.

51.834717,5.410252   Heerewaardense afsluitdijk: Fietsdijk, kan druk zijn op mooie dagen, ligt redelijk hoog

51.827079,5.448875    Alphen, Bering, rustige polderweg, weinig/ geen begroeiing langs de weg, (heel weids uitzicht).

51.799977,5.357251      Maas en waal komen hier samen, er is een uitkijktoren, ligt wel dichter langs de provinciale weg.

Aangezien de links niet echt werken in google maps, heb ik een korte beschrijving toegevoegd.

Mijn vraag is aan de ervaren trektellers. Welke plek is het meest interressant?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Frans van Egmond

derks

Bij Deest heb ik in de jaren tachtig wel eens geteld.
Er is daar een plas gegraven langs de maas en waal weg.
In de omgeving daarvan is wel een goed plekje te vinden volgens mij.
Succes anyway, Han
MVG Han Derks

HPM

Lawaai van auto's of schepen kan hinderlijk zijn.
Veel lokale vogelbewegingen kunnen verwarrend zijn.
Een (geisoleerd) bosje kan zangertjes aantrekken.

Herman van der Meer

Adri Clements

Optie C ligt landschappelijk het mooist, maar provinciale weg is nadelig. Zomaar een aantal voorwaarden als je ergens een telpost wilt beginnen:

1.) Zo goed mogelijk zicht richting NW en ZO, dus haaks op de trekrichting.
2.) In een zo gevarieerd mogelijk landschap, een polder of bos ten NO van de telpost wil wel eens helpen bij een resp. goede graspieper of vinkendag. Een bomenrij of bosjes (zoals Herman al schreef) met een NO-ZW oriëntatie wordt in de praktijk vaak gevolgd door mezen e.a. zangertjes
3.) Op een dijk is sowieso handig, dan heb je overzicht over het landschap
4.) Liefst op een rustige plek
5.) Langs een rivier gaat je gegarandeerd meer soorten opleveren
6.) Waarom keuze C: omdat ik me goed kan voorstellen dat trekkende vogels tussen Varik en Heesselt doorsteken over de rivier, ipv ri WNW te koersen. Daarnaast heb je vanaf locatie C waarschijnlijk een goed zicht (met de zon in je rug!) ri. NO en NW over de rivier.
7.) Als je het echt goed wilt weten: tijdens een week met veel trek, ergens in oktober, gewoon eens wat rond gaan fietsen en her en der posten. Je krijgt dan snel genoeg in de gaten of vogels bepaalde patronen in het landschap volgen.

Suc6!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Fvegmond

Heren,
Bedankt voor de tips.

Even los van het 'proeftellen'. En uiteraard resultaten uit de praktijk.
Heb ik gisteren nog 2 foto's gemaakt.

1e is t.h.v. 3e krib op de dijk.(panorama)
2e is t.h.v. de strang.(panorama)

qua bomenrij is de strang aantrekkelijker.
Echter ik weet niet of zo'n water nog als extra barriere gezien wordt.

Tips altijd welkom

Adri Clements

Hoi Frans,

Verder dan deze 2 locaties ga ik vanaf m´n stoeltje niet komen. Proeftellen en goed kijken biedt uitkomst. Ik moet zeggen dat beide locaties er goed uit zien, en met zoveel NO-ZW elementen in het landschap (rivier, strang, dijken, bomenrij, uiterwaard) lijkt de potentie me behoorlijk. Suc6!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Adri Clements

Hoi Frans,

En heb je al wat resultaten geboekt?
Toevallig ben ik momenteel vlakbij deze locatie. Erg mooi! Voelt goed qua trekpotentie. Je kan denk ik het beste op de dijk bij Rossum gaan staan, thv Restaurant de Gouden Molen. Een tweede optie is op een rivierduintje vlak achter Fort Sint Andries. Het lijkt me ook wel boeiend om eens te tellen vanaf het uitkijkpunt bij Fort Sint Andries.

Ben erg benieuwd!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's