ik vermoed een spanner

Gestart door neve, september 16, 2012, 23:22:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

neve

Een wat moeilijke determinatie.
welke vermoedelijke spanner kan dit zijn.

zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/71202884

Alvast bedankt
groet:
Kees Neve, Leiden

Sjoerd


gko

lijkt me geen koolbandspanner, te donker
weet niet precies wat het wel is,mischien marmerspanner?
met vr gr gkoopman

jack_windig


neve

met dank aan reacties, ik neig nu naar een marmerspanner, maar het blijft allemaal wat lastig, gezien de foto met opstaande vleugels.
Wel is net een goed detail te zien: Op de bovenkant van de voorvleugel is aan de buitenrand in het donker veld twee brrdere witte banen of lijnen te zien, met in deze witte banen een zwarte aslijn. Dat heeft de marmerspanner ook. Ook de wat pijlvormige plekken in de vleugelpunt wijst in de richting van een marmerspanner.
groet:
Kees Neve, Leiden

neve

toch weer correctie op mijn eerdere determinatie, ik zag deze vlinder zeer recentelijk ook op dit forum (Remco en Violet). En daar lijkt deze erg veel op.
Daar wordt verwezen naar de  Koolbandspanner. Deze is lichter en grijzer dan de marmerspanner (onderkant achtervleugel) en de zwarte bandering op het grijze lichaam wijst in die richting.
Bovendien komen de zwarte stippen overeen.
Koolbandspanner dus.
groet:
Kees Neve, Leiden

gko

#6
koolband heeft, een oranje band en wat brede witte 'banen'.
de vlinder uit het andere item is duidelijk een andere soort, daar
zijn de kenmerken voor koolbandspanner wel te zien oa de oranje/roodbruine baan,
Jouw vlinder is vooral donker met wat witte dunne banen/strepen,
verder blijft het een beetje speculeren omdat de genoemde soorten
nogal variabel zijn
met vr gr gkoopman

neve

het blijft inderdaad wat speculeren, vooral ook omdat de vleugels niet open staan. Ik zal de soort aanpassen in waarneming.nl als onbekende nachtvlinder.
in ieder geval bedankt voor de reacties
groet:
Kees Neve, Leiden

boleto

Als ik naar het kleine zichtbare deel van de bovenkant van de linkervleugel kijk, naar de grijzige zoom en de dubbele witte dwarslijnen, dan lijkt hij het meest op de Gewone bandspanner. Beetje laat misschien, maar ik zie eigenlijk geen goed alternatief.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

gko

ik ben het er mee eens, maar wilde hem niet noemen, omdat
het toch nooit 100% zeker te krijgen is
met vr gr gkoopman