roodkeelpieper

Gestart door joudas, september 16, 2012, 18:01:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Kom jongens.....
Hoewel de roep van een overtrekkende Roodkeelpieper dikwijls "onmiskenbaar" wordt genoemd (en het dat in het veld niet zelden ook is..), komt het toch vaker dan althans mij lief is voor dat er verwarring ontstaat. Meestal is dat met Boompieper die soms akelig dicht bij de Roodkeel-roep in de buurt komt maar Gerd toont hier aan dat je ook Kuifmees niet moet uitvlakken. Weliswaar meer hypothetisch vanwege het zeldzamer voorkomen van deze speciale roep en de situaties waarin verwarring zou kunnen optreden maar net als Guus kan ik me toch wel met niet al te veel moeite dergelijke situaties voorstellen. Prettig is dat steeds meer mensen steeds vaker geluiden op en dan biedt een spectogram in veel gevallen uitkomst. En gelukkig hebben we dan Herman die dit geheel belangeloos doet en er nog uitleg bij geeft ook....... Iedereen maar vooral Remco, Gerd en Herman, hartelijk dank voor zijn/haar zinvolle bijdragen! En speciaal nog 's voor Gerd:  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8


gerdwichers8

Toch blijft deze roep afwijkend in vergelijking met samples die ik trok van 10 verschillende vogels (meerdere roep per vogel). Van alle die kwam de roep typisch met een top op hooguit 8 kHz met een verval van ongeveer 1,5 kHz. Piek waarde van 7,5 is niet ongewoon en zelfs 6,5 wordt genoteerd.De roep van deze piekt op 9kHz met een 2 maal zo groot verval; namelijk 3 kHz.Heeft Herman nog een Roodkeelpieper die piekt op 10khz?

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op september 17, 2012, 13:18:35 PM
Kom jongens.....
Hoewel de roep van een overtrekkende Roodkeelpieper dikwijls "onmiskenbaar" wordt genoemd (en het dat in het veld niet zelden ook is..), komt het toch vaker dan althans mij lief is voor dat er verwarring ontstaat. Meestal is dat met Boompieper die soms akelig dicht bij de Roodkeel-roep in de buurt komt maar Gerd toont hier aan dat je ook Kuifmees niet moet uitvlakken. Weliswaar meer hypothetisch vanwege het zeldzamer voorkomen van deze speciale roep en de situaties waarin verwarring zou kunnen optreden maar net als Guus kan ik me toch wel met niet al te veel moeite dergelijke situaties voorstellen. Prettig is dat steeds meer mensen steeds vaker geluiden op en dan biedt een spectogram in veel gevallen uitkomst. En gelukkig hebben we dan Herman die dit geheel belangeloos doet en er nog uitleg bij geeft ook....... Iedereen maar vooral Remco, Gerd en Herman, hartelijk dank voor zijn/haar zinvolle bijdragen! En speciaal nog 's voor Gerd:  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 18:28:14 PM
Toch blijft deze roep afwijkend in vergelijking met samples die ik trok van 10 verschillende vogels (meerdere roep per vogel). Van alle die kwam de roep typisch met een top op hooguit 8 kHz met een verval van ongeveer 1,5 kHz. Piek waarde van 7,5 is niet ongewoon en zelfs 6,5 wordt genoteerd.De roep van deze piekt op 9kHz met een 2 maal zo groot verval; namelijk 3 kHz.Heeft Herman nog een Roodkeelpieper die piekt op 10khz?


In detail heb ik er beperkt naar gekeken. Het meest gebruikelijk lijkt tussen de 8 en 8.5 te zijn maar ik ben ook (minder dan) 7 tegengekomen en bijna 9. Zoals al eerder gezegd staat in The Birds of the Western Palearctic een spectrogram met een piek net boven de 10.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Jammer dat ik die niet bekijken kan, ik heb de digitale versie. Kun je een paar van die hoge waarden laten zien?

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 20:45:07 PM
Jammer dat ik die niet bekijken kan, ik heb de digitale versie. Kun je een paar van die hoge waarden laten zien?

Als je de digitale versie van BWP hebt kan je het toch wel bekijken? Ik heb alleen de brandbare versie.
Herman van der Meer

gerdwichers8

De afbeeldingen heb ik niet gevonden maar wat ik wel vond was dat BWP en Schulze roepjes hebben die van een piek met 9 kHz aflopen naar 7 kHz (voordat de tweede knik overgaat in nog lagere waardes)

HPM

Ik heb gezocht waar ik die hoge waarden zag en in ieder geval op 'Out of the Blue' staan een paar roepen met pieken tussen 8.5 en 9. Er zitten ook veel lagere bij.


Herman van der Meer

HPM

Op Schultze zie ik er een paar die tussen 9.5 en 10 zitten.

Herman van der Meer