roodkeelpieper

Gestart door joudas, september 16, 2012, 18:01:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

joudas

Vanmorgen op de telpost mogelijk een overvliegende roodkeelpieper, maar nu ik de sonogram van de opname bekijk, klopt het niet helemaal.

Is er iemand die de roodkeelpieper kan bevestigen of misschien weet wat het anders is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71192170

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Remco Jousma

Guus Peterse

Zonder sonogram zou ik zeggen ja.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


HPM

Volgens mij klinkt het als Roodkeelpieper en ziet het sonogram er uit als Roodkeelpieper.
Wat vind jij niet kloppen?


Herman van der Meer

gerdwichers8

De roep piekt op 9 kHz i.p.v 8 en de knik in het aflopende deel ontbreekt nagenoeg; belangrijk ook: op het eind lijkt de roep glad en de minste vibratie of rasp te missen.

HPM

De top ligt zelfs op bijna 9.5, maar vooral de tweede roep laat een mooie knik zien.
Ik ben toch wel benieuwd naar een passende kuifmeesroep.

Herman van der Meer

HPM

Ondertussen in BWP gekeken en daar staat een spectrogram waarvan de piek boven de 10 kHz uitkomt.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Ik moet zeggen, ik heb inderdaad weleens kuifmees gehoord dat ik dacht: hé, roodkeelpieper. Dus wat dat betreft kan ik het me voorstellen. Ik heb zelf te weinig ervaring daarmee om dat alleen op geluid te kunnen onderscheiden. Bepalend zijn dan de omstandigheden: als je het boven je hoort in het dennenbos, zal het wel een kuifmees zijn, als er een pieper over je heen vliegt waarschijnlijk niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Citaat van: joudas op september 16, 2012, 18:01:27 PM
Vanmorgen op de telpost mogelijk een overvliegende roodkeelpieper, maar nu ik de sonogram van de opname bekijk, klopt het niet helemaal.

Is er iemand die de roodkeelpieper kan bevestigen of misschien weet wat het anders is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71192170

Alvast bedankt
Is dat riedeltje achter de eerste roep niet een beetje vreemd?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

In dit geval was het kennelijk overvliegend zuidwest.
Aan de grond zat kennelijk een Tjiftjaf te roepen.

Citaat van: laatvlieger op september 16, 2012, 21:18:45 PM

Is dat riedeltje achter de eerste roep niet een beetje vreemd?

Dat kan ik niet plaatsen. Hoeft niet van dezelfde vogel te zijn.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op september 16, 2012, 21:21:32 PM
In dit geval was het kennelijk overvliegend zuidwest.
Aan de grond zat kennelijk een Tjiftjaf te roepen.

Citaat van: laatvlieger op september 16, 2012, 21:18:45 PM

Is dat riedeltje achter de eerste roep niet een beetje vreemd?

Dat kan ik niet plaatsen. Hoeft niet van dezelfde vogel te zijn.
Nee dat is waar, het hoeft inderdaad niet van dezelfde vogel te zijn. Dat riedeltje vind ik overigens wel veel weg hebben van Kuifmees.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Er zitten inderdaad een kuifmees en een tjiftjaf doorheen maar dat hoeft niets te zeggen over het roepje waar het hier om gaat. Alleen dat kuifmees daar dus wel kan.
Als het geluid inderdaad overvliegend zuidwest is gehoord, ligt kuifmees minder voor de hand.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

joudas

Ik twijfelde omdat de schuine streep naar beneden niet duidelijk de kartels laat zien. nu ik het geluid vaker afspeel vraag ik mezelf eigenlijk ook af waarom ik twijfel.

het riedeltje is inderdaad van de kuifmees. deze zit hier de hele dag te zingen en te roepen.
De vogel overigens ook zien vliegen en was duidelijk een pieper maar te kort om eventueel andere kenmerken te zien..

in ieder geval allemaal bedankt voor de bevestiging,
Met vriendelijke groet,
Remco Jousma

HPM

Ondertussen wacht ik met smart op een geluid wat op Roodkeelpieper lijkt, al dan niet van Kuifmees.

Herman van der Meer

gerdwichers8

Ik kan het niet direct via het topicboard uploaden

HPM

Een plaatje zou al iets zijn.

Herman van der Meer


frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op september 16, 2012, 22:52:32 PM
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ITKEML7V4KR8.mp3

Lijkt me toch een ander geluid Gerd dan dat van Remco (wat mij een prima Roodkeelpieper lijkt)......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

.. maar daarom hoef je je zonnebrilletje toch niet af te zetten..


frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 00:17:47 AM
.. maar daarom hoef je je zonnebrilletje toch niet af te zetten..

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik heb een vergelijkend plaatje gemaakt. De drie roepen uit de opname van Remco en de twee uit die van Gerd.
Ook mét zonnebril zie ik overeenkomst maar de roepen zijn toch anders. Het belangrijkste verschil is denk ik dat de lange ophaal bij Roodkeelpieper vrijwel even hard is als de rest van de roep, terwijl die bij Kuifmees nauwelijks waarneembaar is, terwijl deze opname toch van redelijk dichtbij genmaakt is en de Roodkeelpieper zoals gewoonlijk van heel veraf. Een Kuifmees van die afstand zou je waarschijnlijk helemaal nauwelijks horen.
Een ander verschil is dat de 'rug' van de Rkp-roep min of meer hol is, terwijl die bij de Kuifmeesroep bol is.

Op het oor lijkt deze roep van Kuifmees mij alleen met die van Roodkeelpieper te verwarren als hij geisoleerd en herhaald gebruikt wordt en tevens als vliegroep.

(Voor de liefhebbers: ik heb het spectrogram dit keer niet met Raven gemaakt maar met Wavesurfer omdat het tunen daar iets gemakkelijker is.)
Herman van der Meer

gerdwichers8

Als je kunt afgaan op de locatie van de roep en daarmee de verplaatsing van de vogel is deze hele overweging minder of zelfs geheel niet noodzakelijk. Temeer indien die roep gekoppeld zou kunnen worden aan een vliegende Roodkeelpieper.
Maar zijn die roepjes die Remco geplaatst heeft, zelf niet ingekort op interval; ik zie daar namelijk lijntjes aan de bovenzijde van zijn plaatje. Hoe lang waren in zo'n geval die intervallen en is directiviteit  van de opname apparatuur een factor. Hebben die inkortingen niet andere geluiden weggenomen? De opnames hebben zelf enigszins te kampen met verval vanwege de afstand.
Dat de roep van Kuifmees zachter geuit zou worden of hoorbaar zou zijn, vind ik hier bij een dergelijke vlakte bedenkelijk omdat in geval van mijn eigen opname het volume door bomen en struiken gebufferd wordt maar aan de rand van de vlakte hoeft die mees daar ten opzichte van de waarnemer helemaal geen last van te hebben.
In geval van een twijfelachtige Roodkeelpieper in een Dennen bos zou ik Kuifmees in overweging nemen.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 10:57:15 AM
...
In geval van een twijfelachtige Roodkeelpieper in een Dennen bos zou ik Kuifmees in overweging nemen.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit nodig zal zijn.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op september 17, 2012, 10:58:27 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 10:57:15 AM
...
In geval van een twijfelachtige Roodkeelpieper in een Dennen bos zou ik Kuifmees in overweging nemen.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit nodig zal zijn.


Herman, zo'n opmerking is volslagen misplaatst bij iemand die zelf bijna 11000 reacties plaatst, vaak ter overweging van nou ja..vul nog maar es 11000 keer in!

Guus Peterse

Een roodkeelpieper kan natuurlijk ook over een dennenbos vliegen en als je dan zo'n roepje hoort weet je niet altijd maar of het uit de bomen boven je afkomstig is of van daar nog boven. Nou ja, beetje hypothetisch is het natuurlijk wel. De keren dat ik het hoorde en in verwarring was, was al gauw duidelijk dat het van kuifmezen afkomstig was.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 11:13:14 AM
Citaat van: HPM op september 17, 2012, 10:58:27 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 10:57:15 AM
...
In geval van een twijfelachtige Roodkeelpieper in een Dennen bos zou ik Kuifmees in overweging nemen.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit nodig zal zijn.


Herman, zo'n opmerking is volslagen misplaatst bij iemand die zelf bijna 11000 reacties plaatst, vaak ter overweging van nou ja..vul nog maar es 11000 keer in!

Wat heb ik nú weer gedaan? Ik begrijp je niet Gerd, en al helemaal niet wat het aantal reacties ermee te maken heeft. Moet ik soms mijn bijdragen aan dit topic verwijderen?
De kans om een Roodkeelpieper in een naaldbos tegen te komen lijkt me vrijwel uitgesloten dus de kans op verwarring met Kuifmees ook. Ik heb ook nog geen aanwijzingen gezien dat Kuifmezen deze roep overtrekkend laten horen dus ook in het open veld lijkt verwarring me niet waarschijnlijk.
Mocht iemand desondanks denken dat het misschien toch wel eens een Kuifmees kon zijn die hij heeft gehoord dan kan een blik op het spectrogram uitsluitsel geven.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: guusp op september 17, 2012, 11:25:39 AM
Een roodkeelpieper kan natuurlijk ook over een dennenbos vliegen en als je dan zo'n roepje hoort weet je niet altijd maar of het uit de bomen boven je afkomstig is of van daar nog boven. Nou ja, beetje hypothetisch is het natuurlijk wel. De keren dat ik het hoorde en in verwarring was, was al gauw duidelijk dat het van kuifmezen afkomstig was.

Ja, het is dan niet het enige geluid wat Kuifmezen maken en bovendien moet je ze dan kunnen zien.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op september 17, 2012, 11:32:34 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 11:13:14 AM
Citaat van: HPM op september 17, 2012, 10:58:27 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 17, 2012, 10:57:15 AM
...
In geval van een twijfelachtige Roodkeelpieper in een Dennen bos zou ik Kuifmees in overweging nemen.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit nodig zal zijn.


Herman, zo'n opmerking is volslagen misplaatst bij iemand die zelf bijna 11000 reacties plaatst, vaak ter overweging van nou ja..vul nog maar es 11000 keer in!

Wat heb ik nú weer gedaan? Ik begrijp je niet Gerd, en al helemaal niet wat het aantal reacties ermee te maken heeft. Moet ik soms mijn bijdragen aan dit topic verwijderen?
De kans om een Roodkeelpieper in een naaldbos tegen te komen lijkt me vrijwel uitgesloten dus de kans op verwarring met Kuifmees ook. Ik heb ook nog geen aanwijzingen gezien dat Kuifmezen deze roep overtrekkend laten horen dus ook in het open veld lijkt verwarring me niet waarschijnlijk.
Mocht iemand desondanks denken dat het misschien toch wel eens een Kuifmees kon zijn die hij heeft gehoord dan kan een blik op het spectrogram uitsluitsel geven.


Herman, het is natuurlijk een onwaarheid als een Hekrund dat een Roodkeelpieper niet tussen de  hoogste toppen van een naaldbos kan vliegen sinds de hele populatie vanaf de toendra afzakt de taiga over.
Maar om van dat soort gegeven weer melding te maken..ik zou het ook ter overweging kunnen laten

HPM

Ik zal wel weer iets verkeerd gaan zeggen, maar ik heb alle opnames van Kuifmees op Xeno Canto en Waarneming beluisterd.
Dat waren er 79. Op slechts twee ben ik de bewuste roep tegengekomen.
Op deze van Dick Groenendijk duidelijk http://waarneming.nl/wn_details.php?id=56410755
Op deze van Ronald Pieters onduidelijk http://waarneming.nl/waarneming/view/49157671
In beide gevallen vergezeld van andere roepen. Op die van Dick zijn ze zelfs onderdeel van een uitgebreidere uiting.
Hoe dan ook lijkt het me duidelijk dat dit geen algemene roep van Kuifmees is, wat de kans om een Kuifmees voor een Roodkeelpieper te verslijten nog kleiner maakt.
Herman van der Meer

gerdwichers8

+1 Herman. Nou, ik vind dat een leukerd