Hoofdmenu

Grijze

Gestart door J&L, maart 12, 2007, 14:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L





Is dit (ik twijfel) een Grijze buisjeszwam? Of wat dan wel?
Bloemkoolachtige structuur. Op loofhout.
Gr.tjes Jacob

Arno van Stipdonk

Jacob, dit lijkt met geen Grijze buisjeszwam. Wat het wel is? Sorry, geen idee.....
Ik heb echt totaal geen verstand van korstzwammen.

J&L

Hoi Arno,

Dus!.. :wacko: Ik Heb die grijze vaak gek zien doen vandaarum. Ik heb er op gedrukt maar geen verkleuring, Bloed ook niet. Wacht het af.
Gr.tjes Jacob

Corryabbink

#3
Dag Jacob,
Waarschijnlijk een Witte tandzwam(Schizopora paradoxa). Ik kan eigenlijk niet genoeg van de structuur zien om daarvan zeker te zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L





Hoi Corry,

Heb je hier wat aan?
Hij bloed niet. Ik weet dat kleur niet altijd wat zegd,maar... hij is bruinig en niet cremewit tot bleekgeel.

Gr.tjes Jacob

Corryabbink

#5
Jacob op de bovenste van de nieuwe foto's staan langgerekte buisjes die in een tand uitlopen. Ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn dan een Tandzwam. Uiteraard vind ik dit ook vreemde exemplaren en zou ik ze zeker zonder microscopisch onderzoek niet durven benoemen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L

#6
Hoi Corry,

Benoemen we hem nog niet.Ik ben nog ff bezig.(Friedjof van den Bergh een mail gestuurd)
Hij staat er al een tijdje en groeit ook nog steeds, dus we hebben nog wel eventjes de tijd.
Bedankt voor je moeite.

Gr.tjes Jacob

J&L

Hoi geïntreseerden,

Hier het antwoord van:
Beste Jacob,'
Mooie foto'svan een witachtige resupinate op een dode boomstronk groeiend övertrekje"met porien. Het is onmogelijk zomaar te zeggen tot welke soort deze "Poria"behoort. De Grijze gaatjeszwam maakt afstaande hoedjes, deze valt dus al snel af, maar er blijven nog vele tientalle gelijkende soorten over!. Litaratuur is vaak moeilijk te vinden. Stuur maar een stukje op dan za ik eens kijken of er ergens een houwvast te vinden is. Zo op 't oog vermoed ik dat het misschien een Oxyporus zzou kunnen zijn, die hebben nogal opvallende cystiden (microscoop!). Ook het substraat is van belang evenals het aantal porien per mm.
Met vriendelijke groeten,Fridjof van den Bergh

Ben ik ondertussen al mee bezig jullie horen het nog.

Gr.tjes Jacob

J&L

Hoi lezers,

Hier het antwoord van Friedjof:Hallo Jacob,
Nu dan eindelijk een antwoord n.a.v. het gedroogde övertrekje". Nu het geval was nog onrijp, geen sporen geen volwassen basidien en tot overmaat van ramp ook geen cystiden, dus zeker geen Oxyporus. Dit soort teleurstellingen komen vaker voor, het hoort erbij.

Veel succes, gewoon doorzetten. Tot horens Friedjof van den Bergh


Jammer maar helaas hij staat er niet meer volgend jaar beter ;) Gr.tjes jacob