Als bijna altijd ook hier geen idee.

Gestart door zuilim, september 16, 2012, 14:20:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Gevonden in woonwijk op de voet van een Malus spec.(?) als straatboom deze cremewitte knollen.
Iemand een idee?

Groeten en dank bij voorbaat.
Karel Brussee.

Annemarieke van Duursen

Groeten, Annemarieke van Duursen

lucknijnsberg

Citaat van: Annemarieke van Duursen op september 16, 2012, 19:31:28 PM
ik denk aan een jonge tonderzwam.

op Appel denk ik eerder aan een jonge boomgaardvuurzwam.
Maar ik zou de zwam nog ff lekker laten groeien...
Luc

zuilim

Dag Annemarieke en Luc,
Dank voor jullie reactie.
Wat betreft Annemarieke's suggestie: een tonderzwam, vroeg ik mij af, wie van de drie? (Echte, Platte of Dikrand)

"Lekker laten groeien" lijkt me lastig. Ik vrees dat de zwammen geen lang leven beschoren zal zijn. (Overijverige plantsoenendienst!).

Toch maar een keuze gemaakt. Een onzekere Boomgaardvuurzwam. Aldus ingevoerd.

Groeten,
Karel Brussee.

Melchior van Tweel

Is dit wel een appel? De schors doet me meer aan een naaldboom denken.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

#5
Dag Melchior,
Hoewel ik bijna zeker wist dat het geen naalboom is, ben ik toch nog even gaan kijken naar de waardboom. nu ik de schors zag kan ik me voorstellen dat je op dat idee bent gekomen. De boom heeft echter blaadjes en geen naalden. Er hingen zelfs nog wat vruchtjes in. ik maakte vandaag een foto van de kroon om alle twijfel weg te nemen (Zie bijlage) en een uitsnede van die foto waarop een vruchtje is te zien.. Mogelijk is het geen Malus spec. maar een Meidoorn?
De zwammen aan de voet waren nog present. Bij een poging het interieur ervan te bekijken merkte ik dat ze zeer taai zijn en zelfs met een zakmes niet eenvoudig doorkliefbaar. Het interieur bleek zeer donkerbruin gekleurd.

Groeten,
Karel Brussee.

Melchior van Tweel

Inderdaad een Meidoorn-achtige, in ieder geval een Rosaceae. Dan weet ik helaas ook niet meer welke paddenstoel het is...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl