Cladonia

Gestart door han.endt, december 15, 2006, 22:05:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik kon het toch niet laten om wat korstmossen te fotograferen. Kwam voornamelijk door dit enorme, indrukwekkende pak (ik verwacht geen naam) van wel een cm, dik:

han.endt

#1
In het pak deze met een heel andere kleur. Smal Bekermos?

han.endt

Op een verrotte stronk deze fraai vertakte:

han.endt

En deze. Wederom Smal Bekermos?

Corryabbink

Dag Han,

Prachtige opnamen. Nu de juiste naam nog.
Foto 1. Dit is een Poederkorst(Lepraria). De meest algemene is Gewone poederkorst(Lepraria incane). Er is ook nog een vrij zeldzame die erop lijkt dat is Lepraria umbricola die komt voor op eiken, beuken en berken in droge bossen op zandgrond. De eerste lijkt mij het waarschijnlijkst maar de laatste mag zeker niet uitgesloten worden.

Foto 2. Smal bekermos

Foto 3+4.
Foto 3. Hierbij denk ik aan Vertakt bekermos(Cladonia digitata) dat is een moeilijk op de foto te determineren soort. Kan snel verward worden met Sterheidestaartje(Cladonia polydactyla) die waarschijnlijk op foto 4 te zien is.
De soorten komen vaak gezamenlijk voor.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#5
Als eerste bedankt voor je moeite. Je bent er best even mee bezig geweest!

Citeereen vrij zeldzame die erop lijkt dat is Lepraria umbricola die komt voor op eiken, beuken en berken in droge bossen op zandgrond.
Dan kunnen we die zeker niet uitsluiten, want het was op een beukenstam in een droog bos op zandgrond.

Ik heb van alle soorten eventueel nog verder detailopnamen. Wat kan ik nog doen voor verder determinatie?

Corryabbink

#6
Dag Han,

Het lijkt wel of ik er mee bezig was maar tussentijds moet ik er vaak even bij weg.

No.1 het bevreemdt mij een beetje dat jij het over een korst van wel 1 cm. hebt. Normaal is dit een laag van ca. 3 mm. De soort lijkt wel dik maar als je het goed bekijkt dan zit je vaak toch vrij snel op de schors. De Gewone poederkorst controleer ik met UV-licht(postzegellamp). Dan licht deze helder op.
Heb jij nog een close-up van deze soort?

No. 3+4

Sterheidestaartje:
Grondschubben heldergrijs, diep ingesneden opstijgend tot meestal dakpansgewijs afstaand en los zodenvormend, groot (tot 2 cm. diam).
Onderkant wit met oranje plekken aan de basis meestal met verspreide sorediën (niet speciaal langs de rand).
Bekers soms aanwezig, grijs, heel smal maar wijd uitstaand aan de top. Soms aan de rand spruitend. Binnen- en buitenkant soredieus, buitenkant ook met gladde, beschorste delen en schubben. Rand van de bekers vaak met zwarte of rode puntvormige pycnidiën. Apotheciën zeldzaam, rood, op stelen aan de randen van de bekers of de hele beker vullend.

Vertakt bekermos:
Grondschubben heldergrijs tot gelig grijs, weinig ingesneden, opstijgend tot meestal dakpansgewijs afstaand en los zodenvormend erg groot (tot 2cm diam).
Onderkant wit met oranje plekken aan de basis, aan de randen met sorediën.
Bekers vaak aanwezig, grijs, heel smal(weinig breder aan de top), soms aan de rand spruitend. Binnen- en buitenkant ook met gladde, beschorste delen en schubben. Rand van de bekers vaak met zwarte of rode puntvormige pycnidiën. Apotheciën zeldzaam, rood, op stelen aan de randen van de bekers of de hele beker vullend.

Moeilijk te onderscheiden van steriele Sterheidestaartje (C. polydactyla) die vaak in hetzelfde milieu groeit, maar minder duidelijk soredieus is en veel dieper ingesneden schubben heeft.

Bovenstaand epistel komt uit de Veldgids korstmossen.

Han misschien kom je met bovenstaande gegevens iets verder. De fijne dingetjes zoals sorediën kan ik op de foto niet goed zien.
Er is trouwens dit keer geen verschil in chemische reaktie tussen de soorten zodat je het met deze macroscopische gegevens moet doen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik zal morgen ter plaatse wat monsters nemen.

Van de poederkorst heb ik wel en close-up:

han.endt

Op een vaag deel van een foto zat nog een spijkertje. Zo te zien hoort die er bij.

Corryabbink

Het is in ieder geval geen poederkorst. Ik ken de soort zo niet maar zal eens even rondneuzen. Misschien schiet me nog iets te binnen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Grondbladeren van het mogelijke Vertakte Bekermos (C. digitata):

han.endt

#11
Grondbladeren van het mogelijke Sterheidestaartje (C. polydactyla):

Corryabbink

#12
Han voor zover ik het kan bekijken is 3 en 4 Sterheidestaartje. Ik zie geen sorediën langs de randen van de grondbladen en die bladen zijn ook vrij diep ingesneden. Op welke boomsoort stonden ze eigenlijk? Je bekijkt ze nog maar eens goed aan de hand van bovenstaande beschrijving.
Wat de chemische reaktie betreft: in de Veldgids korstmossen zou die gelijk zijn maar in Die Flechten Baden-Württembergs is de een positief en de ander negatief.  

No.1 doet me wat bladvorm denken aan een Schorsmos(Hypogymnia) maar dat is dan ook het enige. Vanuit de verte lijkt het er niet op.

Dan dat spijkertje zou best eens Bruin boomspijkertje(Calicium salicinum) kunnen zijn. Een zeer zeldzame soort. De soort staat in diepe schorsspleten van oude lindes, zomereiken en wilgen. Meestal op landgoederen of in oude loofbossen. Daarvan zou ik zeker meer opnames maken en materiaal verzamelen. Niet alleen de spijkers(apotheciën) verzamelen maar ook de thallus die eronder zit (iets met een mes wegsnijden). Er zijn nl nog meer Boomspijkersoorten die erop lijken. Prachtig dat er zoveel op deze boom zitten. Ze staan op een rijtje naar boven.
Zelf ken ik de soort niet en ik kan er wat dit betreft ook wel helemaal naast zitten. Natuurlijk zou de spijker ook nog tot het boombedekkende mos kunnen horen.......

Misschien is er iemand anders die het weet ik ben nl. niet zo goed thuis in deze moeilijke materie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

CiteerVan de poederkorst heb ik wel en close-up:
Afgelopen avond bladerde ik wat rond in mijn inmiddels weer met mij herenigde Veldgids Korstmossen, en toen ineens, op blz. 190, klikte er iets.

Gewoon schubjesmos (Hypocenomyce scalaris).  De standplaats klopt, het substraat klopt en in de beschrijving staat: lijkt het meest op grondschubben van Cladonia, maar verschilt door de C+ rode reactie.

Ik denk dat het hem is.
Grüezi mitenand,
Arjan

han.endt

Dit topic was even blijven liggen, maar ik heb het Vertakt Bekermos/Sterheidestaartje verzameld en onder de binoc vergeleken. Je eerste indruk was juist Corry. Het is inderdaad Sterheidestaartje.

han.endt

#15
CiteerGewoon schubjesmos (Hypocenomyce scalaris).  De standplaats klopt, het substraat klopt en in de beschrijving staat: lijkt het meest op grondschubben van Cladonia, maar verschilt door de C+ rode reactie.
Sorry je reactie was me even ontgaan. Hij lijkt er inderdaad veel op. Ik zal hem nog even controleren met C.
Bedankt.