Hoofdmenu

Dwingeldeveld

Gestart door boogey55, september 15, 2012, 17:26:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Kraloërheide 12-14mm
Groet, Pim Frijling
Wolvega

boleto

Niet echt scherp hè? Ik zie wel een vleugel, maar ik meen ook een kop te zien, die daar dan weer niet bij lijkt te horen. Wat gebeurt er eigenlijk op die foto? Maar zelfs als we daar meer van weten lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een naam aan te geven is.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

gbeersma

Ik snap niet zo goed waarom dit soort foto's op het forum belanden. Als er echt helemaal niets aan te zien is kun je de foto toch beter weglaten en alleen foto's insturen die op zijn minst een beetje gelukt zijn?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Elachista

Ja Gerard, ik ben me dat jaren geleden al af gaan vragen toen ik begon met vlinderfotografie. Onscherpe platen durf ik al niet op mijn Facebook te zetten, laat staan hier.
Het is toch het willen hebben van een naam denk ik. Je zou in zo'n geval nog beter kunnen beginnen met opzetten als de dieren lastig te benaderen zijn in het veld.

De algemene trend van de fotografie is toch wel dat de fotokwaliteit achteruit gaat, en dat zelfs in tijden dat fotografie zo 'hot' is en zelfs de apparatuur 10x in kwaliteit is toegenomen. Ik trek met een simpele combinatie deze foto's en snap niet dat ik als niet-fotograaf, die 40 beelden per week schiet, alsnog tot volledig scherpe foto's kan komen:


Al ben ik hier al aan gewend geraakt, wat ik nog het meest vreemd vind is dat we nergens meer om kunnen vragen. Ik kreeg van mijn ouders mee dat ik altijd moest vragen "kunt u mij hiermee helpen? welke soort zou dit kunnen zijn?". Tegenwoordig wordt alles op het forum gegooid, soms alleen foto en niet eens met plaats en datum, laat staan met aanhef en vraag. Soms niet eens met dankjewel.

Als twintiger moet ik dan toch zeggen, de jeugd van tegenwoordig..  >:D
Groet,
Tymo

boogey55

Beste helpers, in dit geval was het een foto, waarbij ik dacht dat mensen met ervaring mij verder zouden kunnen brengen. Ik weet nu niet meer waarom er foto's bij de waarnemingen moeten als er alleen professioneel aardige foto's op zouden mogen.
Dat ik, voordat ik de optie "determineren via het forum" gebruikte, de plaats van waarneming niet noemde, kwam door het feit dat ik zelf niet uit ga van de plaats, maar van foto's om een vlinder te determineren. Ik ben ten slotte geen wetenschapper.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Marion5

Helaas lukt het mij ook niet altijd om haarscherpe (schubscherpe) foto's te maken.
Ik ben ook geen goede fotograaf. Ik maak vaak wel 10 foto's van één exemplaar en gooi dan
al 9 foto's weg. Ze blijven bij mij ook nooit rustig zitten en als ze het wel doen heb ik trillerige
handen. Als ik snel wil, wil mijn camera een extra seconde scherpsteltijd en weg is de vlinder.
Ik ben al blij als ze herkenbaar op de foto staan...

Dus er zijn ook veel enthousiaste mensen die wat minder goed kunnen fotograferen en/of
geen geld hebben voor professionele apparatuur.
Maar als de vlinder niet duidelijk op de foto staat, lukt het soms toch nog om hem te determineren
dankzij het Forum  :duim: Maar als ook dat niet lukt, dan is het jammer en kan hij naar de prullebak.
Het is ook niet alleen het willen hebben van een naam, je doet het ook voor het doorgeven van de soort
i.v.m. verspreidinggegevens.
Maar ik kan wel heel erg genieten van jullie mooie foto's hoor!
Volgens mij is allebei prima! Scherpe en iets minder scherpe.
Het gaat toch om de waarnemingen!

Groetjes,
Marion

gbeersma

Pim en Marion,
ik ben het helemaal met jullie eens dat het om de waarneming gaat en dat het prima is als een waarneming waarvan alleen een 'wat minder scherpe' foto gemaakt is ingezonden wordt. Het hoeft absoluut niet professioneel te zijn (al is het dan wat fijner om naar te kijken). Waar het mij zoals gezegd om ging: als een foto zo vreselijk onscherp is dat er absoluut niets mee te beginnen valt neemt hij alleen tijd van de kenners in beslag en dat vind ik zonde. De methode van Marion is goed: veel foto's maken en alleen de beste houden en gebruiken. Ik doe het precies zo. Doordat je 10 foto's van hetzelfde beestje met elkaar moet vergelijken leert het je op den duur ook om te zien waarom de ene foto beter is dan de andere, en als fotograaf kun je daar bij het maken van volgende foto's wat aan hebben.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Elachista

 :duim: Ik schiet ook 30 en er zit altijd wel 1 mooie bij. Daarnaast vang ik ook veel in een potje (ik ga nooit zonder net op pad) zodat ik ze dan in de vensterbank, vanuit een potje of op een blaadje alsnog kan fotograferen.

Nogmaals, de attitude maakt de meester, niet de apparatuur. Ik heb jarenlang met een Aldi camera opnames gemaakt (ca. 100 euro toestelletje) met een loepje van nog geen 5 euro... Zo'n Bactra kan je lang genoeg in het gras achterna zitten om 'm goed in beeld te krijgen lijkt me.
Eén van mijn ML fotoleveranciers fotografeert vanuit de scootmobiel en kan kwalijk lopen, heeft een simpele compactcamera, maar maakt schitterende foto's.

Je moet de foto's eigenlijk zo maken dat elk mens kan zien wat voor soort het is: duidelijk afgebeeld dus. Ook dit soort foto's zijn natuurlijk goed genoeg:
http://waarneming.nl/fotonew/2/8994732.jpg

Ik heb alleen nu het gevoel dat bovenstaande foto al tot een maximum gecropt is, dat betekent dat dit waarschijnlijk op een foto van 2000 pixels al een stipje was van 150 pixels doorsnee. De kwaliteit laat ook te wensen over: het is een behoorlijk grillig beeld, veel ruis. Dat kan toch beter. Het is zelfs een nieuwe camera waard, want met een beetje zoomen kom je tegenwoordig toch een heel eind. Zeker als je camera redelijk wat megapixel heeft. Bovendien moet je gewoon zorgen dat je dier vanuit de juiste richting gefotografeerd wordt zodat-ie in zijn geheel scherp is. Anders gewoon maar de F op 16+....
Groet,
Tymo

jfbouwmeester

Citaat van: Avondrood op juli 14, 2015, 23:22:00 PM
:duim: Ik schiet ook 30 en er zit altijd wel 1 mooie bij. Daarnaast vang ik ook veel in een potje (ik ga nooit zonder net op pad) zodat ik ze dan in de vensterbank, vanuit een potje of op een blaadje alsnog kan fotograferen.

Nogmaals, de attitude maakt de meester, niet de apparatuur. Ik heb jarenlang met een Aldi camera opnames gemaakt (ca. 100 euro toestelletje) met een loepje van nog geen 5 euro... Zo'n Bactra kan je lang genoeg in het gras achterna zitten om 'm goed in beeld te krijgen lijkt me.
Eén van mijn ML fotoleveranciers fotografeert vanuit de scootmobiel en kan kwalijk lopen, heeft een simpele compactcamera, maar maakt schitterende foto's.

Je moet de foto's eigenlijk zo maken dat elk mens kan zien wat voor soort het is: duidelijk afgebeeld dus. Ook dit soort foto's zijn natuurlijk goed genoeg:
http://waarneming.nl/fotonew/2/8994732.jpg

Ik heb alleen nu het gevoel dat bovenstaande foto al tot een maximum gecropt is, dat betekent dat dit waarschijnlijk op een foto van 2000 pixels al een stipje was van 150 pixels doorsnee. De kwaliteit laat ook te wensen over: het is een behoorlijk grillig beeld, veel ruis. Dat kan toch beter. Het is zelfs een nieuwe camera waard, want met een beetje zoomen kom je tegenwoordig toch een heel eind. Zeker als je camera redelijk wat megapixel heeft. Bovendien moet je gewoon zorgen dat je dier vanuit de juiste richting gefotografeerd wordt zodat-ie in zijn geheel scherp is. Anders gewoon maar de F op 16+....

Ik ga nooit met een net op pad. Voor zover ik weet is dat in Duitsland verboden om met een netje in de natuur aangetroffen te worden. Mag dit in Nederland dan wel?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

boogey55

"Je moet de foto's eigenlijk zo maken dat elk mens kan zien wat voor soort het is: duidelijk afgebeeld dus. Ook dit soort foto's zijn natuurlijk goed genoeg:
http://waarneming.nl/fotonew/2/8994732.jpg"

Zo hoef ik niets op het forum te zetten natuurlijk.  :angel:

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Elachista

Citaat van: jfbouwmeester op juli 14, 2015, 23:45:41 PM
Citaat van: Avondrood op juli 14, 2015, 23:22:00 PM
:duim: Ik schiet ook 30 en er zit altijd wel 1 mooie bij. Daarnaast vang ik ook veel in een potje (ik ga nooit zonder net op pad) zodat ik ze dan in de vensterbank, vanuit een potje of op een blaadje alsnog kan fotograferen.

Nogmaals, de attitude maakt de meester, niet de apparatuur. Ik heb jarenlang met een Aldi camera opnames gemaakt (ca. 100 euro toestelletje) met een loepje van nog geen 5 euro... Zo'n Bactra kan je lang genoeg in het gras achterna zitten om 'm goed in beeld te krijgen lijkt me.
Eén van mijn ML fotoleveranciers fotografeert vanuit de scootmobiel en kan kwalijk lopen, heeft een simpele compactcamera, maar maakt schitterende foto's.

Je moet de foto's eigenlijk zo maken dat elk mens kan zien wat voor soort het is: duidelijk afgebeeld dus. Ook dit soort foto's zijn natuurlijk goed genoeg:
http://waarneming.nl/fotonew/2/8994732.jpg

Ik heb alleen nu het gevoel dat bovenstaande foto al tot een maximum gecropt is, dat betekent dat dit waarschijnlijk op een foto van 2000 pixels al een stipje was van 150 pixels doorsnee. De kwaliteit laat ook te wensen over: het is een behoorlijk grillig beeld, veel ruis. Dat kan toch beter. Het is zelfs een nieuwe camera waard, want met een beetje zoomen kom je tegenwoordig toch een heel eind. Zeker als je camera redelijk wat megapixel heeft. Bovendien moet je gewoon zorgen dat je dier vanuit de juiste richting gefotografeerd wordt zodat-ie in zijn geheel scherp is. Anders gewoon maar de F op 16+....

Ik ga nooit met een net op pad. Voor zover ik weet is dat in Duitsland verboden om met een netje in de natuur aangetroffen te worden. Mag dit in Nederland dan wel?

Jan Bouwmeester

Ja hoor. Misschien niet in elk natuurgebied, maar ik ben er hooguit een enkele maal door een terreinbeheerder op aangesproken. In Duitsland ben ik er wel eens op aangesproken, maar meer vanuit interesse "wat doet u?". Er zijn valide argumenten om een net bij je te hebben.
Groet,
Tymo

Marion5

#12
Wat misschien wel handig is, maar misschien vinden jullie dat overbodig, maak een "sticky topic" (zeg ik dat goed ?) over
hoe je vlinders het beste kunt fotograferen voor amateurs en gevorderden.
Bijv. -hoe fotografeer je ze het mooiste op het laken, op een brandende buitenlamp, in het halfduister met een zaklamp erbij (gewoon licht of LED)...
      - hoe doe je het met een vergrootglas ervoor (in een potje?, of lukt dat ook bij het laken)Ben benieuwd hoe dat moet!
      - wel of geen flits, en bij wel flits de flits afdekken met een hoesje papier.....
      - met statief hoge ISO? en zonder statief met flits? Maar is een statief wel handig bij het laken?
      - bladrollers/grasmotten e.d. ook graag van opzij
      - portretfotografie, hoe zet je het onderwerp rustig op een blaadje, stukje bast, zonder dat ze meteen wegvliegen
        (ik fotografeer de micro's altijd in de WC, kleine lichte ruimte waar ik ze zo terug kan vinden op de witte muur....)
enz. enz.
Degenen die al jaren zulke goede foto's maken kunnen best wat tips aan de minder handige fotografen geven, zoals ondergetekende en
aan enthousiaste nieuwe waarnemers.

Groetjes,
Marion

jfbouwmeester



Ik ga nooit met een net op pad. Voor zover ik weet is dat in Duitsland verboden om met een netje in de natuur aangetroffen te worden. Mag dit in Nederland dan wel?

Jan Bouwmeester
[/quote]

Ja hoor. Misschien niet in elk natuurgebied, maar ik ben er hooguit een enkele maal door een terreinbeheerder op aangesproken. In Duitsland ben ik er wel eens op aangesproken, maar meer vanuit interesse "wat doet u?". Er zijn valide argumenten om een net bij je te hebben.
[/quote]

Bedankt Tymo :duim:
jfbOUWMEESTER

gbeersma

Marion,

ik reageer even op je voorstel om iets te doen met het onderwerp fotografie, tips voor beginners en gevorderden etc. Op zich wil ik best tips geven (ik heb ook vaak cursussen en workshops over natuurfotografie gegeven), maar het is niet zo makkelijk om hier binnen het forum een goede vorm voor te vinden. En moet dat dan binnen de groep die zich met vlinders bezighoudt, of breder? Er bestaat al iets waar je vragen over fotografie en apparatuur kwijt kunt. Maar misschien is het een idee om het eerst maar eens (letterlijk en figuurlijk) klein te houden. Dat moet dan niet binnen het topic 'Dwingelderveld' lijkt me. Als jij nu een nieuw topic start met wat vragen over fotografie (je gaf al een goede aanzet) dan beloof ik dat ik in elk geval uitgebreid zal reageren. Anderen zullen dat ook doen, er zullen nieuwe vragen bijkomen en uiteindelijk kan er best een document ontstaan waar voor iedereen wel wat nuttigs uit te halen valt.

Groetjes, Gerard Beersma
www.gerardbeersma.nl
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?