Sprinkhanen Frankrijk

Gestart door Rick van der Weijde, september 14, 2012, 16:33:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Vorige week in Frankrijk doorgebracht. Meeste tijd de macrolens voorgehad en bij elkaar (voor mijn doen) ook heel wat sprinkhanen voor de lens gehad. Heb daar geen verstand van; alleen Blauwvleugelsprinkhaan is nog gelukt op naam te brengen.

Komende tijd zullen nog meer sprinkhanenfoto's langs komen denk ik, maar de eerste heb ik reeds online gezet.
Iemand enig idee welke soort?





Alvast bedankt!
Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

florisbrekelmans

Hoi Rick,

Kom maar door met je foto's! Het is wel handig om te vermelden waar de foto's zijn gemaakt. Deze heeft een Chorthippus lobje. Ik maak er gelet op de vorm van de cellen in costaal en subcostaalveld een bruine sprinkhaan van.

Groet,

Floris

Rick van der Weijde

Dank Floris.

Ik dacht de groep met Bruine Sprinkhaan (en nog 2 andere soorten toch?) te moeten herkennen aan het 'driehoekje' tussen oog en vleugel? Dat zie ik bij deze toch niet...? Dat Chorthippus lobje is me wel eens uitgelegd, maar tot mijn spijt weet ik dat toch niet meer...  :-[

Stom van me van de locatie. Foto's zijn allemaal (deze en die nog komen gaan) geschoten in de buurt van Autun, ten zuiden van Dijon (Bourgogne).

Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

En deze dan?
Foto genomen nabij Autun, Bourgogne, Frankrijk - begin september.



Thnks!
Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

florisbrekelmans

Hoi Rick,

Ik zie een rood kruis. Maar als je die onbekende op je website bij St. Didier-s-Arroux (Etang de Bousson)bedoelt: moerassprinkhaan.

Groet,

Floris

florisbrekelmans

Ik heb het lobje in deze foto blauw ingekleurd en de onderkant van de vleugel met een lijntje aangegeven. Zie je hem nu?

Overigens verbaas ik me een beetje over de (ogenschijnlijk) rechte zijkielen. Zie ik iets over het hoofd?

Groet,

Floris

Rick van der Weijde

Dag Floris,

Wederom dank voor je determinatie. Wel vreemd dat je een rood kruis ziet, ik zie de foto wel. Gelukkig heb je hem wel gevonden.

Dank voor je bijles over dat lobje. Ik denk dat ik snap wat je nu bedoelt. De rechte zijkielen, bedoel je daarmee de rode lijn in mijn bijlage?
Want - alhoewel onduidelijk - bedoelde ik dat met het ontbreken van het 'driehoekje tussen oog en vleugel', van hierboven.
Het antwoord op je vraag moet overigens van andere sprinkhanenkenners komen...  ;)

Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

florisbrekelmans

#7
Ik ga de vleugeladering nog even nakijken, ik weet dat zo niet uit mijn hoofd. De rechte zijkielen doen vermoeden dat we met een (langvleugelige) andere soort te maken hebben. Heb je meer foto's?


<edit: ondertussen zit ik met Rob heen en weer te mailen en komen we toch weer uit op bruine sprinkhaan. De rechte kielen is wellicht gezichtsbedrog>

Groet,

Floris

Rick van der Weijde

Heb nog wel wat andere foto's, maar allemaal vanuit dezelfde hoek die weinig toevoegen aan bovenstaande.
We zullen het met deze moeten doen.
Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

Volgende, op dezelfde locatie als die Moerassprinkhaan:



Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

florisbrekelmans

Let vooral op de afgeplatte zwart-witte sprietknoppen  ;)  (en het is geen knopsprietje)


florisbrekelmans



Rick van der Weijde

En deze?
(Kiezelsprinkhaan?)



Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

En deze twee?
Nog steeds in de buurt van Autun.

2. Eveneens Moerassprinkhaan?


3. Geen idee?


Thnks!
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

Niemand die hulp kan bieden bij bovenstaande 3 gevalletjes...?  :'(
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

florisbrekelmans

Wellicht toch.


De eerste zal een blauwvleugel zijn, tenzij hij rode vleugels had: dan is het een roodvleugel. Oedipoda charpentieri komt ook voor in zuid frankrijk, maar daarvan is de kiel op het halsschild hoger met diepere inkeping.


De tweede een krasser.


De derde een vrouwtje Euchorthippus, waarschijnlijk declivus gelet op de korte vleugels.


Groet,


Floris

Rick van der Weijde

#18
Ah fijn! Dank voor je reactie Floris!

Blauwvleugelsprinkhaan heb ik trouwens alleen positief gedetermineerd op droge zanderige gebieden.
Deze foto is geschoten op de kiezels van de oever van een beekje. Past dat nog op de ene (Blauwvleugel) of andere (Roodvleugel) soort?
Heb de vleugels niet gezien.

Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

florisbrekelmans

Blauwvleugel is in Zuid Frankrijk zeer algemeen en komt in veel biotopen voor, ook zeer stenige en ook op kiezels. 

Rick van der Weijde

Ok, dank weer voor deze hulp Floris!
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Markabout

Mark