Filmpje! (met IJsberen)

Gestart door ArjenDrost †, september 13, 2012, 19:49:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †


Ik heb eigenlijk geen idee of hier al een topic met filmpjes is, maar ik kon zo niks vinden, dus begin ik er maar 1.

Afgelopen zomer heb ik weer ruim 6 weken op Spitsbergen en Groenland doorgebracht. Van mijn mooiste ontmoeting met ijsberen (6 stuks in totaal, gedurende de hele nacht) heb ik een filmpje gemaakt: zie hier.


Ik ben er zelf erg blij mee, hoop dat jullie het ook leuk vinden.


Groeten, Arjen

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Tom1980

Denk dat Arjen ,ook wel af en toe letterlijk wauw heeft geroepen :blink:
Je kunt wel zien welke,van de eerste 2 cubs een betere jager wordt,
Eentje springt naar beneden,en de ander loopt om ;D B)
Wel gaaf zeg dat je zoiets speciaals meemaakt,en dan met het noorderlicht erbij B)
Vraag me wel af wat het mysteryfood was .......mischien weet jij er meer van  ;D ;)
Btw hoever stond je er van af?,en windrichting lijkt me ook van belang bij dit formaat roofdier
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

ArjenDrost †

Citaat van: Tom1980 op september 13, 2012, 22:00:49 PM
Wel gaaf zeg dat je zoiets speciaals meemaakt,en dan met het noorderlicht erbij 8)
Vraag me wel af wat het mysteryfood was .......mischien weet jij er meer van  ;D ;)
Btw hoever stond je er van af?,en windrichting lijkt me ook van belang bij dit formaat roofdier
Het Noorderlicht is een schip, zoals je in het filmpje kunt zien (de eerste beelden zijn van 2 uur 's nachts) wordt het helemaal niet donker en was er dus geen noorderlicht aan de hemel te zien.


Het eten, sja, ik gok dat er iets doods onder de sneeuw lag, een zeehond of walrus ofzo. We hebben niet geprobeerd om erbij te komen (als de beren het al niet lukt....). Ik denk dat ze op ongeveer 50m van het schip afstonden, zo ongeveer het dichtstbij het schip als mogelijk op land :)


Dank voor de complimenten.


Groeten, Arjen

Tom1980

Heb het schip toch echt gemist op het filmpje :huh:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

ArjenDrost †

Citaat van: Tom1980 op september 13, 2012, 22:25:01 PM
Heb het schip toch echt gemist op het filmpje ???
Die heb ik ook buiten beeld gehouden :-)


Ik zie nu dat m'n tussenzin er wat onhandig staat :-) Ik bedoelde te zeggen dat je in het filmpje kon zien dat het helemaal niet donker werd. Maar het staat er idd wat anders :)


Groeten, Arjen

augustvansteensel

Mooie site! Met dat schitterende muziekje en al die mooie foto's zou ik er ondanks de kou graag heen willen!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

ArjenDrost †

Citaat van: augustvansteensel op september 13, 2012, 22:42:50 PM
Mooie site! Met dat schitterende muziekje en al die mooie foto's zou ik er ondanks de kou graag heen willen!


Dank voor het compliment. De kou valt overigens best mee, het is er, in de zomer, meestal tussen de 5 en de 10 graden boven 0....


Groeten, Arjen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjenDrost op september 13, 2012, 19:49:14 PM

Ik heb eigenlijk geen idee of hier al een topic met filmpjes is, maar ik kon zo niks vinden, dus begin ik er maar 1.

Afgelopen zomer heb ik weer ruim 6 weken op Spitsbergen en Groenland doorgebracht. Van mijn mooiste ontmoeting met ijsberen (6 stuks in totaal, gedurende de hele nacht) heb ik een filmpje gemaakt: zie hier.


Ik ben er zelf erg blij mee, hoop dat jullie het ook leuk vinden.


Groeten, Arjen

Geweldige opnames Arjen!!!  :duim:

Van de week was er triest bericht in de media dat het Noordpoolijs dit jaar schrikbarend was afgenomen. Heb je dat zelf ter plekke kunnen constateren? (je komt er immers al jaren).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2012, 21:04:13 PM
Geweldige opnames Arjen!!!  :duim:

Van de week was er triest bericht in de media dat het Noordpoolijs dit jaar schrikbarend was afgenomen. Heb je dat zelf ter plekke kunnen constateren? (je komt er immers al jaren).
Dank je, Bart.


Ja, er heeft inderdaad nog nooit zo weinig zeeijs op de Noordpool gelegen als deze zomer (en het wordt waarschijnlijk nog 1 week minder). Ik heb zelf mijn meest noordelijke positie ooit gehaald dit jaar, en dat was omdat we erg ver naar het noorden moesten (ver boven de 81 graden N) om het zeeijs tegen te komen. En dat was in augustus, nu zal het nog hoger liggen. Ik heb dat in dit beeld proberen te verwoorden.


Groeten, Arjen

pia zz

schitterend gefilmd Arjen!! prachtige opname in deze barre koude!! :duim: :duim: wat een belevenis zeg! zoiets zie je alleen maar op de tv.
  groet Pia.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjenDrost op september 14, 2012, 21:23:01 PM
Ik heb dat in dit beeld proberen te verwoorden.

Hm, 81 degrees, 10.8 minutes; dat is bijna de pool zelf. Wat zou dat eigenlijk moeten zijn in deze tijd van het jaar?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 15, 2012, 11:47:57 AM
Citaat van: ArjenDrost op september 14, 2012, 21:23:01 PM
Ik heb dat in dit beeld proberen te verwoorden.

Hm, 81 degrees, 10.8 minutes; dat is bijna de pool zelf. Wat zou dat eigenlijk moeten zijn in deze tijd van het jaar?
Sja, dat is lastig te zeggen aangezien het altijd variabel is. In 2005 konden we niet rond Spitsbergen komen omdat er langs de noordkust (onder de 80 graden N) teveel ijs lag... Ik denk dat het een jaar of 10 geleden over het algemeen zo rond de 80.30 lag...

@Pia: bedankt voor het compliment.

Groeten, Arjen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/