Duinpieper/Grote Pieper

Gestart door gerdwichers8, september 08, 2012, 21:40:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Vergeef me mijn vrijpostigheid dit voor eigen gebruik te kapen: maar waarom is dit een Duinpieper en geen Grote Pieper (afgezien van de datum)?


http://waarneming.nl/sound/view/13693

g.j.p.gelderblom

Citaat van: gerdwichers8 op september 08, 2012, 21:40:27 PM
Vergeef me mijn vrijpostigheid dit voor eigen gebruik te kapen: maar waarom is dit een Duinpieper en geen Grote Pieper (afgezien van de datum)?

Eens, zou dit ook Grote Pieper noemen.
Groeten,

PieterGeert

SlechtValk

We hebben ook een Foute Determinatie-topic en tevens is er tegenwordig bij de waarneming in het menu rechts een optie "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie" waarmee een bericht naar de admins en de waarnemer gestuurd wordt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gerdwichers8

Ik ken het bestaan van dat topic Slechtvalk, maar wanneer gevorderde en toegewijde gasten in deze materie niet in elk geval gearriveerd zijn, wil ik dat niet slechts als 'Fout' af doen.


Dat lijkt me een gemiste kans. Er zijn in de vogelidentificatie verscheidene moeilijke duo's, tripels of zelfs quadrupels waarbij het eerder regel is dan uitzondering dat mensen met de naastgelegen identiteit meegaan (al is het na veel ervaring nog slechts 1 op de 1000).


Om het dan  als 'fout' af te doen..tja, als je het te druk hebt misschien en snel snel naar de volgende zaak wilt gaan, anders lijkt het me een prima gelegenheid om aan je consolidatie te werken en even bij de materie stil te staan.


(zoals gezegd: Voor eigen gebruik wederom stil gezet)

HPM

Op mijn oren vertrouw ik hier niet maar het spectrogram laat een Grote Pieper zien en geen Duinpieper.

Herman van der Meer

HPM

De andere opname (13694) bij de waarneming lijkt me trouwens wél een Duinpieper.

Herman van der Meer

HPM

Maar eens een kakelverse bij de kop nemen.
Dit lijkt mijtoch  meer een Grote.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71059801
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 09:42:32 AM
....... maar "het spectrogram" laat een Grote Pieper zien en geen Duinpieper.

Welk en waar?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankneijts op september 09, 2012, 18:30:42 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 09:42:32 AM
....... maar "het spectrogram" laat een Grote Pieper zien en geen Duinpieper.

Welk en waar?

Dat wat ik heb bekeken. Ik heb niet altijd zin om een plaatje te maken om hier neer te zetten.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 18:36:24 PM
Citaat van: frankneijts op september 09, 2012, 18:30:42 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 09:42:32 AM
....... maar "het spectrogram" laat een Grote Pieper zien en geen Duinpieper.

Welk en waar?

Dat wat ik heb bekeken. Ik heb niet altijd zin om een plaatje te maken om hier neer te zetten.

Beetje vreemde reactie maar ik probeer 'm te begrijpen..... 8) Misschien iemand anders hier actief die er een sonagram/spectogram van kan maken en die wèl zin heeft hier een plaatje daarvan te plaatsen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jelmerpoelstra

Lijkt me niet echt een sonogram voor nodig om vast te stellen dat zoals al gezegd http://waarneming.nl/sound/view/13694 wel een Duinpieper is, maar http://waarneming.nl/sound/view/13693 een Grote Pieper (die dus foutief ook als Duin staat).

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 17:06:57 PM
Maar eens een kakelverse bij de kop nemen.
Dit lijkt mijtoch  meer een Grote.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71059801

Nee is denk ik wel een Duinpieper. Maar dan de korte "tjip" roep, niet de (meer) kenmerkende langere roep.

HPM

Citaat van: frankneijts op september 09, 2012, 20:51:42 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 18:36:24 PM
Citaat van: frankneijts op september 09, 2012, 18:30:42 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 09:42:32 AM
....... maar "het spectrogram" laat een Grote Pieper zien en geen Duinpieper.

Welk en waar?

Dat wat ik heb bekeken. Ik heb niet altijd zin om een plaatje te maken om hier neer te zetten.

Beetje vreemde reactie maar ik probeer 'm te begrijpen..... 8) Misschien iemand anders hier actief die er een sonagram/spectogram van kan maken en die wèl zin heeft hier een plaatje daarvan te plaatsen?

Ik hóef toch niet altijd? Zeker niet als ik ook nog wat anders te doen heb. Dan kijk en vergelijk ik alleen even.


Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: frankneijts op september 09, 2012, 20:51:42 PM
Beetje vreemde reactie maar ik probeer 'm te begrijpen..... 8) Misschien iemand anders hier actief die er een sonagram/spectogram van kan maken en die wèl zin heeft hier een plaatje daarvan te plaatsen?

Iedereen kan Audacity o.i.d. downloaden en er naar kijken, maar hier toch maar even dan -- links 2 x 2 duinpiepers (de linker twee van dezelfde waarneming van Thomas Luiten), dan de fout gedetermineerde Grote, en dan nog 2 x 2 Grote Piepers.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thomas Luiten

Ik ben geneigd om mee te gaan met de determinatie van individu 1 als Grote Pieper. Van dezelfde vogel heb ik ook drie foto's, zie bijgevoegde afbeelding http://waarneming.nl/waarneming/view/68088004.
Thomas Luiten

gerdwichers8

Uitgaande van de foto zou gesteld kunnen worden dat de vogel  een reële baardstreep heeft die uitloopt in een borstvlek. Dat dit veroorzaak wordt door een schaduw partij is duidelijk zwakker omdat de tint gelijke tred lijkt te houden met de centrale staart en de tertials (beide partijen donkere centra). De pieper lijkt niet egaal te zijn.
Qua structuur neig ik ook naar Grote Pieper maar dat heb ik mezelf nog niet echt bewezen.


Jullie zijn niet bepaald werkeloos geweest tijdens die telling Thomas en co. Wat een gave vracht..

Thomas Luiten

Gelukkig is er geluidsopname-apparatuur en wordt het in het veld door steeds meer mensen gebruikt, een goede ontwikkeling. Bedankt voor je oplettendheid, Gerd.
Thomas Luiten

HJDT

Thomas, volgens mij was er destijds ook al een discussie over deze vogel, sommigen vonden het een Duinpieper en anderen een Grote. Of laat mijn geheugen me nou ernstig in de steek?

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.