Hoofdmenu

Pontische?

Gestart door Sanne Koolwijk, september 09, 2012, 09:06:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Hallo allen,
Ik vroeg me af of dit wellicht een pontische meeuw is? Ik heb naar foto's op deze site zitten kijken, verenkleed en oog wellicht niet overtuigend? Dank alvast,


Mvr gr Sanne

Klaas van Dijk

hoi Sanne,

Waar en wanneer heb je deze foto genomen?

Klaas

Sanne Koolwijk

Hoi Klaas, gisteren op het strand van Petten.


M vr gr Sanne

Sanne Koolwijk

Hierbij nog een foto van de andere kant.

ruud_altenburg

#4
Wat is wat jou betreft wel overtuigend voor een Pontische dan?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Sanne Koolwijk

Ruud,


De vogel leek me afwijkend van de andere aanwezige meeuwen vanwege: lichte kleur, kopvorm en silouet, lange slanke donkere snavel, 'boa'. Donker oog.


Tja en dan kijk je nog eens goed naar je foto en denk je, in hoeverre wijkt dit beest af van de pontische meeuw zoals getekend op pag 189 van de anwb linksonder (1e winter). En dan loop je nog eens een tiental foto's af op deze site en denk je, tja die meeuw lijkt best veel op allerlei pontische meeuwen. Bijvoorbeeld deze: [size=78%]http://waarneming.nl/waarneming/view/70958678[/size]


Maar concreet over je vraag, het moment dat ik overtuigend Pontische meeuwen ga zitten determineren ligt nog jaren voor me, als dat er uberhaubt ooit gaat komen. Daarvoor is de meeuwenbusiness gewoon erg complex, en slechts voor een enkeling weggelegd.
Dus ik zit met smart te wachten op het moment dat iemand me meldt dat het een Zilvermeeuw is, dan kunnen we weer over tot de orde van de dag en is het wachten op de volgende Zilvermeeuw-die-doet-alsof-ie-een-Pont-is  ::)


M vr gr Sanne

frankmeer

#6
Citaat van: Sanne Koolwijk op september 09, 2012, 15:13:55 PM
Tja en dan kijk je nog eens goed naar je foto en denk je, in hoeverre wijkt dit beest af van de pontische meeuw zoals getekend op pag 189 van de anwb linksonder (1e winter). En dan loop je nog eens een tiental foto's af op deze site en denk je, tja die meeuw lijkt best veel op allerlei pontische meeuwen. Bijvoorbeeld deze: [size=78%]http://waarneming.nl/waarneming/view/70958678[/size]

In zoverre dat deze vogel een jaartje eerder geboren is. Zaken als donker oog, kopvorm, silhouet en lichte kleur zijn daarnaast niet altijd goede kenmerken of sterk afhankelijk van de beoordeling en/of ervaring van de waarnemer, de leeftijd van de vogel of de tijd van het jaar.
Frank van der Meer

Sanne Koolwijk

Beste mensen,


Bedankt voor de reacties maar helaas steek ik er weinig/niets van op. Het staat natuurlijk op een forum iedereen vrij te reageren of te zwijgen, dus alle handreikingen zijn welkom maar rechten heb je hier niet, daarvan ben ik me terdege bewust. Ik wil het graag wat beter onder de knie krijgen, anders zou ik de moeite ook niet nemen hier mijn foto's te plaatsen. Ik snap dat het voor sommigen gesneden koek is, en dat bij wijze het onderscheid tussen de verschillende 'probleem'meeuwen net zo eenvoudig is als een Appelvink van een Goudvink onderscheiden. En dat het vermoeiend is voor de duizendste keer iemand uit te leggen dat het echt geen pont/geelpoot of wat dan ook is maar gewoon een ordinaire zilver/mantel.




Maar goed, waar ik wat aan zou hebben is:


Dit is een (...)meeuw (..)jaars omdat (...)


En/of


Dit is geen Pontische meeuw (...)jaars omdat (...)




Ik ken de literatuur hierover en ik zal me hier weer eens in gaan verdiepen. Goedbedoelde tip van mijn mijn zijde aan de opstellers van de standaardwerken hierover: de materie is zodanig ingewikkeld dat een goede/slimme opmaak van het boekje  zeer zou helpen. Navigeren tussen verschillende pagina's en ondertussen het geweld aan wel/geen gekartelde vleugelpunten, wel/geen lichte uiteinden september/oktober/november en wat al niet meer onthouden is voor veel mensen helaas te veel van het goede, ook voor een doctorandus als ikzelf. Dan ligt helaas het 'laat maar zitten' syndroom op de loer of ga je in het wilde weg maar weer eens een foto op dit forum plaatsen in de hoop dat.


Dank voor het toeluisteren,


Met vriendelijke groet


Sanne




Klaas van Dijk

hoi Sanne,

We hebben hierboven al een aantal handreikingen gegeven.

(1): aangeven waar & wanneer de foto is gemaakt (plaats / datum; hoeft niet tot op de dag en tot op de meter nauwkeurig). Probeer dit in het vervolg graag meteen even erbij te vermelden (of met een link). De foto kan namelijk ook in Amerika (of waar dan ook op de wereld) en in een heel ander seizoen zijn gemaakt.

(2): probeer eerst de juiste leeftijd van deze vogel vast te stellen. Op dit moment (begin september) heb je zeker vier verschillende leeftijdsgroepen:
- (pas uitgevlogen) juveniel in rui naar eerste winter = eerste kalenderjaar.
- eerste zomer in rui naar tweede winter = tweede kalenderjaar.
- tweede zomer in rui naar derde winter = derde kalenderjaar.
- derde zomer in rui naar vierde winter = vierde kalenderjaar = soms / vaak adult.

De vogel was erg dichtbij. Probeer de juiste leeftijd in het veld al te maken. Gewoon kijken / vergelijken & er rustig enige uren voor uittrekken. Juist in het veld erg handig (zeker nu!) omdat in het veld vogels van verschillende leeftijden door elkaar lopen / naast elkaar staan, etc. Veel in stadsparken en in haven naar meeuwen kijken kan ook erg handig zijn.

En alle onderdelen van de vogel goed bekijken. Bovenzijde / onderzijde in de vlucht (kan goed via foto's, anders in het veld) bovenzijde staart etc.

Dus eerst & allereerst zeker zijn van de juiste leeftijd. Zodra je hier vastloopt houdt het -voorlopig- op.

Goed jezelf verdiepen in de rui (van alle onderdelen) en in de terminologie. Dus precies weten wat de literatuur met welke term bedoelt. De rui (met name van staart en vleugel) zijn vaak al een goede aanwijzing van de leeftijd.

Zoek zelf maar eens wat foto's op van een 2KJ Pontische Meeuw. Dit soort meeuwen zijn vaak / meestal in de vlucht veel gemakkelijker te determineren.

Kun je hier wat mee? En gewoon in het begin aanvaarden dat je dus heel vaak niet genoeg foto's van alle onderdelen hebt om de determinatie sluitend te maken.

Groetjes, Klaas

Sanne Koolwijk

Hallo Klaas,


Bedankt voor de uitgebreide aanwijzingen. Het is duidelijk dat de 'probleemmeeuwen' zich alleen maar laten vaststellen na een uitgebreide observatie! Als ik op het strand kom is het vaak met mijn schare kleine kinderen (4 stuks  :P ) dus een uitgebreide meeuwenanalyse zit er niet altijd in! Wat dat betreft nog een paar jaartjes geduld hebben tot het wat rustiger wordt...


Ik heb de ANWB-gids nog eens goed gelezen, meeuwen in Amsterdam bekeken (alhoewel enkel 1kj toch bruikbaar voor 2kj) en een aantal foto's bekeken op de site.


Op basis daarvan kom ik tot de slotsom dat het een 2e kalenderjaar betreft (dat suggeerden jullie natuurlijk wel) en wel een Kleine Mantelmeeuw, maar dan wel een met nogal witte delen waardoor ik in verwarring werd gebracht. Het slanke silouet draagt daar ook aan bij, alsmede een aantal andere kenmerken die ook op 2e kalenderjaar Pontische zouden kunnen passen. Goede aanvullende kenmerken voor Pontische, zoals een rui met vlekken naar 2e winter, ontbreken of zijn niet zichtbaar op de foto, waardoor 2kj Kleine Mantelmeeuw toch de meest geschikte diagnose blijft.


We zijn weer iets verder en blijven proberen tot we er een hebben  :duim:


M vr gr Sanne




ruud_altenburg

Behalve dan dat het een 2kj Zilver is (lichtgrijze veer zichtbaar) maar dat mag de pret van het zelf determineren niet drukken.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Sanne Koolwijk

 :wrong: 'schiet mij maar lek'

Bram Rijksen

Het belangrijkste is vooralsnog dat je de leeftijd goed had! Dat je vervolgens de verkeerde soort eraan koppelt is niet zo erg. Ik denk dat je achteraf zelf ook wel kan vaststellen dat de lichtgrijze kleur van die nieuwe veren op de mantel een Kleine mantelmeeuw uitsluit.
Om maar even aan te geven hoe handig het is als je de leeftijd kan bepalen: je kan toch bijna niet geloven dat beide vogels de titel 'eerste kalenderjaar' dragen?

Klaas van Dijk

Citaat van: Sanne Koolwijk op september 09, 2012, 20:34:09 PMHallo Klaas, Bedankt voor de uitgebreide aanwijzingen. Het is duidelijk dat de 'probleemmeeuwen' zich alleen maar laten vaststellen na een uitgebreide observatie! Als ik op het strand kom is het vaak met mijn schare kleine kinderen (4 stuks) dus een uitgebreide meeuwenanalyse zit er niet altijd in! Wat dat betreft nog een paar jaartjes geduld hebben tot het wat rustiger wordt. Ik heb de ANWB-gids nog eens goed gelezen, meeuwen in Amsterdam bekeken (alhoewel enkel 1kj toch bruikbaar voor 2kj) en een aantal foto's bekeken op de site. (..). We zijn weer iets verder en blijven proberen tot we er een hebben M vr gr Sanne

Ha Sanne,

Bedankt voor je reactie, want de omstandigheden worden me nu veel duidelijker. Vaak moet je 'twijfelgevallen' langere tijd bekijken & vergelijken & zeker ook in de vlucht. Dat gaat dus wel als je er alle tijd & aandacht voor hebt, maar dat gaat minder goed als je je aandacht moet verdelen. En zeker in het begin gewoon accepteren dat je regelmatig individuen niet -met zekerheid- op naam kunt brengen (zeker als je niet al teveel tijd hebt).

Grote meeuwen zijn behoorlijk variabel in tal van opzichten en dat maakt het nog eens extra lastig. Dus vaak kom je er niet met een soort van 'standaardplaatjes'. Een erg goede bron is bijvoorbeeld ook http://gull-research.org/ Wel erg uitgebreid, dus je moet er eerst flink veel tijd insteken. En je moet dus ook eerst goed thuiszijn in de terminologie in het Engels.

http://www.gull-research.org/hg/HG2CY08.htm 2KJ Zilvermeeuwen in augustus.
http://www.gull-research.org/hg/HG2CY09.htm 2KJ Zilvermeeuwen in september.

http://www.gull-research.org/lbbg2cyc/lbbg2cyaug.html 2KJ Kleine Mantelmeeuw in augustus.
http://www.gull-research.org/lbbg2cyc/lbbg2cysept.html 2Kj Kleine Mantelmeeuw in september.

Met veel foto's (vaak van vogels die als nestjong zijn geringd) en met een uitgebreide uitleg erbij. Tevens richtsnoer om wat grip op de individuele variatie te krijgen.

Groetjes, Klaas

Herman Bouman

Citaat van: Sanne Koolwijk op september 09, 2012, 21:08:49 PM
:wrong: 'schiet mij maar lek'
Laten we dat niet doen...
Probeer eens alleen de 1 kj's op naam te brengen. Of alleen de adulten. De 2 en 3 kj's grote meeuwen zijn nou niet echt heel gemakkelijk om mee te beginnen. IJmuiden of Katwijk zijn goeie plekken om te oefenen. In het midden van het land zijn er meerdere locaties. De meeste gaan een dagje naar de vuilstort in Barneveld. Even melden bij de ingang en een hesje vragen. Daar kan je alles heel dichtbij zien.

Succes

Sanne Koolwijk

bedankt voor de hulp en tips allen!

M vr gr Sanne