Is dit de wants Gyromastes rhombea (larve) ?

Gestart door Floppy, augustus 07, 2005, 20:53:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Is dit de wants Gyromastes rhombea (larve) ?
Ik kan 'm ondanks veel gezoek niet echt thuisbrengen, maar hij lijkt qua (ruit)vorm van het abdomen erg op de genoemde soort.
Vanmiddag diverse exemplaren gezien op de balderen van o.a. braam in het natuurgebied Ter Hooghe te Middelburg.

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Beste Floris,

De poot- en de antennekleur past niet op die soort. Dit zijn jonge exx. van de Zuringwants, Coreus marginatus.

Han.

gardensafari

Ik denk eerder aan de Zuringwants, Coreus marginatus, vooral gelet op de zwart eindigende antennes. In twee van de vijf instars is die ook zeer ruitvormig.

Groetjes,

Hans

Vergelijk met de foto op mijn site:

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Han, Hans,

Beiden dank voor de pijlsnelle hulp !
Jonge Zuringwantsen dus.
De vergelijking met de Marginatus-tekening in het boek van Chinery bracht me wat in verwarring. Op de details van poten en antennen ben ik helaas nog niet altijd zo alert.  -_-  De door Hans gelinkte foto tenslotte geeft al helemaal de doorslag.
Dank ! :)

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

We hebben gelijktijdig geantwoord zonder het van elkaar te weten. Ik moest die link nog invoeren en daarom heb ik verloren  :gun:

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

CiteerWe hebben gelijktijdig geantwoord zonder het van elkaar te weten. Ik moest die link nog invoeren en daarom heb ik verloren  :gun:
Het wordt pas echt leuk als we allebei totaal iets anders zeggen. :lol:

Han.

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.