Hoofdmenu

Functie totaal

Gestart door Hans Peterse, september 07, 2012, 17:41:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Peterse

Beetje vreemde functie, die functie Tot(aal) in Waarnemingen/Vogels. Bij Ortolaan staat nu (7-6, 17:39) bijvoorbeeld 11 stuks, maar het zijn er eigenlijk natuurlijk maar 4 (3 bij Hoenderloo, 1 ergens in Zuid-Holland). Wat is de zin van deze nieuwe kolom?
Groeten, Hans

Jeroen Nagtegaal

Totaal is van alle waarnemingen. De software kan niet zien dat verschillende waarnemingen dezelfde vogels betreft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hans Peterse

Snap ik, ja. Maar dan lijkt het me weinig zinvolle informatie...
Hans

Jeroen Nagtegaal

Bij Zeldzaamheden/Twitch-soorten wellicht wel. Maar bij invasieve soorten en doortrekkers lijkt het me wel handig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hans Peterse

Ja, dat is wel weer zo, niet aan gedacht. Dank. (Discussie gesloten...)
H

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 07, 2012, 18:03:11 PM
Totaal is van alle waarnemingen. De software kan niet zien dat verschillende waarnemingen dezelfde vogels betreft.

In theorie zou de software het werkelijke aantal kunnen benaderen door de maximale aantallen per lokatie op te tellen, maar dat geeft ook geen garantie voor een juiste uitkomst. Het probleem zijn vooral de twitchers, en in mindere mate vogels die zich naar een ander gebied verplaatsen, onnauwkeurig ingevoerde waarnemingen, meerdere (doortrekkende) vogels op dezelfde dag over dezelfde lokatie. ern doortrekende vogels die op meerdere lokaties worden opgemerkt. Het zal dus nooit in alle gevallen kloppend kunnen worden gekregen. Hetzelfde probleem doet zich o.a.op de statistiekpagina voor.
Overigens is de weergave van het totaal niet nieuw.
Herman van der Meer