welke korstmossen?

Gestart door P. Kuijper, september 08, 2012, 22:19:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/71033645
onzeker Oranje Dooiermos - Xanthoria calcicola gezien op 2012-09-03 Zwolle - Vreugderijkerwaard
Foto's:


Welke korstmossen zijn op dit basaltblok te zien? Ik meen Oranje Dooiermos - Xanthoria calcicola en Witrandschotelkorst - Lecanora semipallida te zien?

Gr. Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

alegro

Citaat van: Peter      . op september 08, 2012, 22:19:23 PM
Welke korstmossen zijn op dit basaltblok te zien?

Afgaande op de soorten denk ik dat het substraat harde grijze kalksteen is, géén basalt.
De grote oranjeachtige is geen Xanthoria maar Caloplaca saxicola. L semipallida klopt.
Daarnaast zitten er nog op: Caloplaca lithophila (kleine donkeroranje vruchtlichaampjes
linksonder) en Candelariella aurella (kleine losse gele vruchtlichaampjes). De donkere
vlekjes zouden Verrucaria nigrescens kunnen zijn, maar dat is allerminst zeker.

Dit is een typerend gezelschap van kalkhoudende stenen. Met name de twee laatst
genoemden vind je heel vaak samen.
Grüezi mitenand,
Arjan

P. Kuijper

Mijn dank voor de verbetering en toelichting! Bijgevoegd vond ik op hetzelfde blok, is dat Groot Dooiermos - Xanthoria parietina?
Met vr. groet,
P. Kuijper

alegro

Citaat van: Peter      . op september 10, 2012, 22:50:20 PM
Mijn dank voor de verbetering en toelichting! Bijgevoegd vond ik op hetzelfde blok, is dat Groot Dooiermos - Xanthoria parietina?

Dit is helaas niet te doen. Daar is het te klein voor. Xanthoria parietina of X calcicola liggen
het meest voor de hand, maar dit exemplaar heeft nog geen kenmerken die een onderscheid
mogelijk maken.
Grüezi mitenand,
Arjan

P. Kuijper

Ok, dank voor de reactie.
Gr. Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper