Gladde slang?

Gestart door Carolien, september 08, 2012, 18:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Carolien

Geacht forum,

aangezien ik niet heel veel ervaring heb met slangen, graag jullie hulp dit beestje een naam te geven. Ik vermoed zelf een Gladde slang. Ik heb hem als onzeker ingevoerd.

Groetjes Carolien

augustvansteensel

Citaat van: Carolien op september 08, 2012, 18:35:09 PM
Geacht forum,

aangezien ik niet heel veel ervaring heb met slangen, graag jullie hulp dit beestje een naam te geven. Ik vermoed zelf een Gladde slang. Ik heb hem als onzeker ingevoerd.

Groetjes Carolien
Klopt als een bus!
leuke waarneming!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Carolien

Bedankt voor je snelle reaktie August!  :duim: Inderdaad een erg leuke waarneming; ik zal hem op zeker zetten. Valt er trouwens aan de hand van de foto nog af te leiden of het een man/vrouw is?

Groetjes Carolien

augustvansteensel

Citaat van: Carolien op september 08, 2012, 19:03:07 PM
Bedankt voor je snelle reaktie August!  :duim: Inderdaad een erg leuke waarneming; ik zal hem op zeker zetten. Valt er trouwens aan de hand van de foto nog af te leiden of het een man/vrouw is?

Groetjes Carolien
lijkt me een vrouwtje, die zijn vaak een stuk grijzer, en deze lijkt me behoorlijk grijs, dus...
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Carolien op september 08, 2012, 19:03:07 PM
Valt er trouwens aan de hand van de foto nog af te leiden of het een man/vrouw is?

Groetjes Carolien

Vermoedelijk een wijfje vanwege weinig contrast en grauwe verschijning (mannetjes hebben meer contrast en kleur). Maar dat is geen sluitend determinatiekenmerk. Volgroeide wijfjes zijn over het algemeen ook groter dan mannetjes maar dat is uit de foto niet af te leiden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Carolien

Dank jullie wel Bart en August voor de info :duim:

Groetjes Carolien

rikk

Voor zover ik weet is er bij de gladde slang geen geslachtsonderscheid op kleur te maken.
Vrouwtjes hebben meer buikschubben, zijn gemiddeld groter en hebben een relatief kortere staart.
Maar dat kan je op de foto niet zien.
Rik

Carolien

Helaas heb ik niet meer foto's. Ik meen mij te herinneren dat het een vrij klein/stomp staartje had, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Overigens was het maar een klein, smal diertje; ik vermoed zo'n 30 á 35 cm lang. De slang oogt op de foto veel groter dan het in werkelijkheid was. Het was in ieder geval een mooie, bijzondere ontmoeting met een bijzonder fraai diertje  ;) Leuk!

augustvansteensel

Citaat van: Carolien op september 08, 2012, 21:48:16 PM
Helaas heb ik niet meer foto's. Ik meen mij te herinneren dat het een vrij klein/stomp staartje had, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Overigens was het maar een klein, smal diertje; ik vermoed zo'n 30 á 35 cm lang. De slang oogt op de foto veel groter dan het in werkelijkheid was. Het was in ieder geval een mooie, bijzondere ontmoeting met een bijzonder fraai diertje  ;) Leuk!
qua staart zou het dan wijzen op een vrouwtje...
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

rikk

Ja maar August... om iets zinnigs te kunnen zeggen over de staartlengte zal je de slang moeten opmeten en de staart moeten opmeten...  een 'misschien vrij kort staartje', dat zegt niets...

Ik zag trouwens in één boek een kenmerk dat toch met kleur te maken heeft. Mannetjes zouden gewoonlijk een rode of bruine buik hebben, vrouwtjes een grijze of zwarte. Ik weet niet of dat ook voor de Nederlandse gladde slangen geldt. Ik kon het kenmerk nergens bevestigd vinden.
Op de foto zie ik dat het diertje een rode buik heeft. Dat zou dan op een mannetje wijzen.

Laten we het er maar op houden dat we het nooit zullen weten...

In elk geval wel een leuke waarneming Carolien!

Rik

augustvansteensel

Citaat van: rikk op september 08, 2012, 23:13:49 PM
Ja maar August... om iets zinnigs te kunnen zeggen over de staartlengte zal je de slang moeten opmeten en de staart moeten opmeten...  een 'misschien vrij kort staartje', dat zegt niets...

Ik zag trouwens in één boek een kenmerk dat toch met kleur te maken heeft. Mannetjes zouden gewoonlijk een rode of bruine buik hebben, vrouwtjes een grijze of zwarte. Ik weet niet of dat ook voor de Nederlandse gladde slangen geldt. Ik kon het kenmerk nergens bevestigd vinden.
Op de foto zie ik dat het diertje een rode buik heeft. Dat zou dan op een mannetje wijzen.

Laten we het er maar op houden dat we het nooit zullen weten...

In elk geval wel een leuke waarneming Carolien!
inderdaad!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Carolien

De slang had aan de onderkant een rood/bruine gloed.. Dat weet ik dan weer wel 100% zeker!!! Ik wou dat ik iets meer van slangen afwist, ik was zo dichtbij vanmiddag, maar ik weet als leek echt niet waar ik op moet letten.. Maar de (achter) buik was zeer zeker rood/bruin gekleurd. Daar ben ik wel heel zeker van.

groetjes Carolien

rikk

Die rode kleur is ook goed op de foto te zien. Kijk maar naar de achterste kronkel.
Rik

augustvansteensel

Citaat van: Carolien op september 08, 2012, 23:33:28 PM
De slang had aan de onderkant een rood/bruine gloed.. Dat weet ik dan weer wel 100% zeker!!! Ik wou dat ik iets meer van slangen afwist, ik was zo dichtbij vanmiddag, maar ik weet als leek echt niet waar ik op moet letten.. Maar de (achter) buik was zeer zeker rood/bruin gekleurd. Daar ben ik wel heel zeker van.

groetjes Carolien
dan kun je mannetje aanvinken bij je waarneming.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Bart van Hoogstraten

Ik zou hem niet op zeker mannetje zetten -> ik vind net dat een steenrode buikzijde typisch is voor juvenielen. De door jou opgegeven maat (35 cm) is ook allesbehalve een adult (2x die lengte)). Het geslacht is gewoon (nog) niet te bepalen...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

Mooie vondst Carolien!

Bij jou uit de provincie? Dat zou namelijk geweldig zijn en niet helemaal onmogelijk.

Carolien

Het was inderdaad een juv. exemplaar; ik heb het geslacht inmiddels maar weer op onbekend gezet  :rolleye:

@Norman
De foto is wel genomen in de provincie, maar niet bij mij in de regio. Na wat internet-speurwerk op o.a. de website van RAVON zag ik dat de Gladde slang wel vaker wordt waargenomen in dit gebied. Wat me opviel is dat RAVON geen lokaties van waarnemingen vervaagt. Waarom zou dat zijn?

Groetjes Carolien

Norman

Dat maakt de waarneming extra bijzonder. Gladde Slang komt voor, maar is alles behalve gewoon om tegen te komen.
Het verbaast me inderdaad dat verschillende instanties zo open communiceren over minder algemene of kwetsbare soorten.

rikk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 09, 2012, 10:59:35 AM
Ik zou hem niet op zeker mannetje zetten -> ik vind net dat een steenrode buikzijde typisch is voor juvenielen. De door jou opgegeven maat (35 cm) is ook allesbehalve een adult (2x die lengte)). Het geslacht is gewoon (nog) niet te bepalen...

Ik ben het er mee eens dat je niet met zekerheid kunt zeggen dat het een mannetje is, maar niet omdat het een juveniel zou zijn. Het is namelijk geen juveniel (=dit jaar geboren). Op de foto staat een subadult (=onvolwassen, maar vóór dit jaar geboren) of misschien (dat lijkt me een kwestie van smaak) een adult.

Het is helaas zo. Het geslacht van een gladde slang kan je niet (makkelijk) van een foto bepalen. Wil je echt zekerheid hebben dan zul je de buikschubben moeten tellen en de verhouding staart/totale lengte moeten opmeten. Het resultaat vervolgens met een tabel vergelijken en hopen dat dat uitsluitsel geeft.

Wat er op wikipedia staat vind ik trouwens niet doorslaggevend. Er staan daar altijd veel halve waarheden. Dat is geen betrouwbare bron.





Rik

Carolien

Jammer dat we het geslacht misschien nooit zullen weten, maar dat neem ik dan maar voor lief. Feit is dat ik hartstikke blij ben zo'n fantastisch dier eens van dichtbij te hebben mogen aanschouwen en wil jullie dan ook allemaal bedanken voor de nuttige info.

Groetjes Carolien

Raymond Creemers-RAVON

@Norman. Wat betreft het openbaar maken van vindplaatsen: RAVON vervaagt detailwaarnemingen juist wel, juist met het oog op beschermingsdoelstellingen. Ook waarneming.nl doet dit voor deze soort, mede op advies van RAVON, we trekken daarin een lijn al is er wel soms discussie over welke soorten wel en niet. Bij zeldzame soorten geven we niet de gedetailleerde waarnemingen zomaar prijs. Wel kan het dat gebieden worden genoemd, maar dat is nog heel wat anders dan vindplaatsen tot op 10, 100 of 1000 meter nauwkeurig. In gedrukte atlassen worden vaak wel wel gegevens tot op kilometerhok prijs gegeven (bijv. de Limburgse atlas). Anders zouden deze atlassen ook op provinciaal niveau onbruikbaar zijn.


Norman

#21
Citaat van: Raymond Creemers-RAVON op september 10, 2012, 23:58:34 PM
@Norman. Wat betreft het openbaar maken van vindplaatsen: RAVON vervaagt detailwaarnemingen juist wel, juist met het oog op beschermingsdoelstellingen. Ook waarneming.nl doet dit voor deze soort, mede op advies van RAVON, we trekken daarin een lijn al is er wel soms discussie over welke soorten wel en niet. Bij zeldzame soorten geven we niet de gedetailleerde waarnemingen zomaar prijs. Wel kan het dat gebieden worden genoemd, maar dat is nog heel wat anders dan vindplaatsen tot op 10, 100 of 1000 meter nauwkeurig. In gedrukte atlassen worden vaak wel wel gegevens tot op kilometerhok prijs gegeven (bijv. de Limburgse atlas). Anders zouden deze atlassen ook op provinciaal niveau onbruikbaar zijn.

@ Raymond; Ik doelde niet op RAVON specifiek, maar op 'verschillende instanties'. Waarbij RAVON eerder word genoemd, zoals je zelf ook al schreef, dat deze de gebiedsnamen beschrijft waar bepaalde soorten, in dit geval de gladde slang. Begrijp me niet verkeerd RAVON is een prima club met zeer deskundige mensen aan de touwtjes en een goede groep vrijwilligers. 

Voor soorten die het 'Steve Irwin gevoel' bij mensen oproepen en/of inderdaad zeldzaam zijn zou ik mij beperken tot het noemen van de provincie met hooguit een noord, zuid, oost, west aanduiding. Een beetje amateur-herpetoloog kan met kilometerhokvermelding eenvoudig een 'steve irwin dagje plannen' waarbij deze figuren om onduidelijk redenen de soorten moeten vangen en vaak langdurig hanteren. Afgelopen weekend was er nog zo'n uitje naar de Sallandse Heuvelrug waarbij mensen buiten de paden (niet toegestaan!!) liepen te struinen naar herpetofauna. De sites van verschillende amateur-herpetologen staan dan ook vol met foto's van gehanteerde dieren.

Ik ben niet perse tegen hanteren, maar dan wel met een doel. Bijvoorbeeld het maken van buikfoto's voor individuele herkenning en verspreidingsonderzoek.

Ik beloof je dat ik bij een vermelding op KM hok niveau elk soort weet te vinden.

Johan Helmus

Citaat van: Norman op september 11, 2012, 07:16:25 AM
Afgelopen weekend was er nog zo'n uitje naar de Sallandse Heuvelrug waarbij mensen buiten de paden (niet toegestaan!!) liepen te struinen naar herpetofauna.

Was dat afgelopen zondag? Zo ja, dan is de kans groot dat het ging om de RAVON excursie tbv het zoeken naar de gladde slang, die daar afgelopen zondag is georganiseerd.  :blink:
Groeten, Johan Helmus

Norman

Ik heb geen idee of dit een Ravon excursie was. Het was wel zondag en het was wel op de Sallandse Heuvelrug. Een plus een is in dit geval waarschijnlijk ook weer twee.

Raymond Creemers-RAVON

Volgens mij was er inderdaad een RAVON excursie in het kader van het verspreidingsonderzoek 2012. Daarbij is het de bedoeling om oude waarnemingen te actualiseren,  met name van gebieden waar we weinig informatie van hebben. Voor zo'n excursie wordt (als het goed is) netjes een ontheffing aangevraagd bij de beheerder van het gebied en het zijn ook gelegenheden waarbij men zich, bij wijze van uitzondering, buiten de paden begeeft maar daarvoor geeft de ontheffing ook de toestemming.

Carolien

@ Raymond. Het viel me gewoon op dat toen ik afgelopen zaterdag de Gladde slang + lokatie intikte op Google, ik direct werd doorgelinkt naar de site van RAVON. En daar viel me gelijk op dat lokaties van waarnemingen worden vrij gegeven, terwijl hier op waarneming alles vervaagd wordt (zelfs de waarnemer) En dus vroeg ik me af waarom RAVON en Waarneming zo anders te werk gaan. Misschien raar dat ik het zeg; ik heb namelijk geen planning om een terrarium vol te gaan stoppen met Gladde slangen, adders o.i.d., maar mocht ik wel een rotbui hebben en ik kijk op jullie site, dan weet ik als leek in ieder geval wel in welk gebied ik op zoek moet gaan om slangen te gaan verzamelen. En dat vind ik wel een beetje jammer..

Maar vooralsnog: geen aanval op RAVON, integendeel, ga zo door!
Groetjes Carolien

Raymond Creemers-RAVON

OK, nu begrijp ik het: je bent op de pagina van het verspreidingsonderzoek terecht gekomen en daar zijn  inderdaad per soort enkele kilometerhokken zichtbaar. Dit zijn kilometerhokken met verouderde waarnemingen waar we graag meer van willen weten. Het is een beperkt aantal hokken voor de zeldzame soorten, deze kun je claimen voor amfibieën en reptielen maar ook voor vissen. De hokken waar we al genoeg van weten zijn niet zichtbaar maar het gaat uitsluitend om hokken die gericht bezocht moeten worden. Op deze manier wordt enige sturing gegeven aan het verspreidingsonderzoeken atlaswerk , zo voorkomen we dat bepaalde kilometerhokken overbemonsterd of onderbemonsterd worden. Als de soort met aan x aantal bezoeken niet meer wordt aangetoond verdwijnt het hok van de site, dit wordt dan een nulwaarneming.

pia zz

nog een vraagje, zag je hem zo op de boomstronk zitten, of is ie er zo neergezet?  heb bij ons al vele gladde slangen gezien, maar nog nooit in deze positie.
  groet Pia.

Carolien

@Raymond, dank je wel voor je toelichting. Ik begrijp het nu een stuk beter..Ik ben n.a.v. jouw bericht het internet opgedoken, me verdiept in wat zaken en ik moet je bekennen dat het me allemaal redelijk duidelijk is nu  :duim: Goed werk! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

@Pia: zoals je in mijn eerste post kunt lezen was ik niet zeker van Gladde slang..Laat staan dat ik een voor mij onbekende slang verplaats (met het risico te worden gebeten door een adder!) Zo gevonden en zo op de plaat geschoten..Mooi he???