cicade onbekend? soortnaam?

Gestart door Harm digitaal, september 08, 2012, 16:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Hoi Harm,

Vooralsnog ga ik er vanuit dat zowel Herbert als Kees/Marco naar het genitaalsegment hebben gekeken en dat we het daar dan kennelijk niet over eens zijn. Vijf jaar geleden had ik geen idee waar ik naar had moeten kijken en deze niet eens als vrouwtje herkend, maar gelukkig ben ik niet meer helemaal zo dom als vijf jaar geleden inmiddels - een kleine geruststelling.

Anyway: Als twee experts van dat kaliber (vermoedelijk?) op basis van het genitaalsegment er coleoptratus van maken, dan zijn er denk ik twee opties:

  • Het is coleoptratus en alle andere kenmerken uit de sleutels kunnen de prullenbak in
  • Ze verkijken zich op de wat kleine foto van het genitaalsegment
Ik neig vooralsnog zwaar naar die laatste optie, maar het zou wellicht enorm kunnen helpen qua duidelijkheid als jouw origineel van die onderkantfoto groter is en je er een iets grotere uitsnede van zou kunnen leveren?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Harm digitaal

Ik heb nog wat extra uitsnedes toegevoegd aan de eerste drie foto's.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

arpwifi

Bedankt Harm, wellicht kunnen ze er iets meer uit halen - ik blijf voorlopig hetzelfde erin zien  :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Oké dan, gaan we weer...  :rolleye:

Ik heb de waarneming goedgekeurd o.b.v. de frons met de lichte baan en de vleugeladering. Daarnaast is Issus coleoptratus iets 'plomper' wat je bij dit beestje ook terugziet. Het genitaalsegment blijft net iets te vaag om echt als hard kenmerk te gebruiken bij deze foto's. Daarnaast zijn er in de directe omgeving twee interessante Issus'jes op de foto gezet (cf. muscaeformis): deze en deze.

Overigens vandaag een vrouwtje Issus muscaeformis uit Zeeland binnengekregen, zie deze waarneming.

Ogen open dus! En ik zou toch nog wel graag eens een verzameld beestje zien uit omgeving Molenhoek  ;D (ben er zelf al eens geweest wat enkel nimfen I. coleoptratus opleverde helaas).

Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Marco de Haas

Mijn grote dank gaat uit naar B. Schoenmakers! Hij heeft een vrouwtje Issus muscaeformis van Molenhoek verzameld en naar mij opgestuurd. Daarnaast zijn er nog enkele foto's van Issus muscaeformis (zeer waarschijnlijk) uit het zuiden van Nederland op waarneming.nl ingevoerd, mogelijk zit de soort op meer plekken dan we denken.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http