Hoofdmenu

wezel aanval

Gestart door redjered23, september 08, 2012, 11:42:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

http://youtu.be/Ce8cnFNDMns

in dit filmpje, gisteren gemaakt valt een wezel een haas aan, de haas schijnt het allemaal niet zo interessant te vinden. Is dat normaal? ondanks dat de haas veel groter is en alleeen hermelijnen jonge hazen eten, lijkt me dat de haas toch schade op zou kunnen lopen?

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Rob Koelman

Leuk filmpje!

Vraag is m.i. wel of de wezel de haas wil wegjagen of dat de wezel de haas juist ziet als potentiële maaltijd maar zichzelf daarbij  nogal overschat...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

redjered23

ik heb hier op de website gelezen dat er veel wezels het slachtoffer worden van hun eigen nieuwsgierigheid, misschien is dat inderdaad hier ook zo, maar ik hoop verhalen te horen van mensen die dit ook gezien hebben. De zelfoverschatting houdt ook ergens op lijkt mij, of zou de wezel steeds grotere prooien aanvallen totdat het mis gaat? Ik neem aan dat ze toch iets van hun ouders leren.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Rob Koelman

Citaat van: redjered23 op september 08, 2012, 14:05:39 PMDe zelfoverschatting houdt ook ergens op lijkt mij, of zou de wezel steeds grotere prooien aanvallen totdat het mis gaat? Ik neem aan dat ze toch iets van hun ouders leren.

Roofdieren als wezel hebben een sterk jachtinstinct en zullen niet snel een potentiële prooi laten lopen. Afhankelijk van de grootte van de prooi en de honger van de wezel zullen pogingen een prooi te verschalken meer of minder fanatiek uitgevoerd worden. In dit geval was in ieder geval de potentiële prooi een maatje te groot voor de wezel en mogelijk was dit exemplaar ook niet echt hongerig.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

redjered23

Maar aan de reactie van de haas te zien lijkt het toch echt of hij de wezel niet echt als gevaar ziet, is de haas misschien zo onervaren?
Als de wezel echt een groot gevaar is had hij het toch allang op een lopen gezet. Ik heb wel eens een filmpje van een hermelijn met een konijn gezien waarbij de hermelijn het uiteindelijk na een lange achtervolging op conditie wint van het konijn. De Haas maakt zich duidelijk niet echt zorgen zolang hij niet direct aangevallen wordt, legt hij de oren in de nek, bij de aanvallen staan ze recht omhoog.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

HPM

Citaat van: redjered23 op september 08, 2012, 22:00:03 PM
Maar aan de reactie van de haas te zien lijkt het toch echt of hij de wezel niet echt als gevaar ziet, is de haas misschien zo onervaren?
Als de wezel echt een groot gevaar is had hij het toch allang op een lopen gezet. Ik heb wel eens een filmpje van een hermelijn met een konijn gezien waarbij de hermelijn het uiteindelijk na een lange achtervolging op conditie wint van het konijn. De Haas maakt zich duidelijk niet echt zorgen zolang hij niet direct aangevallen wordt, legt hij de oren in de nek, bij de aanvallen staan ze recht omhoog.

Gr. René

Hazen zienn niet zo goed, dus gevaar ook niet.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#6
Haas is hier volgens mij geen prooi maar zit te dicht in de buurt van zijn domein, dat zint hem niet...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Tom1980

Lijkt wel of de haas  last heeft van zijn linker voorpoot?
1:30 min
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

redjered23

hij houdt hem een beetje raar, maar loopt niet mank ofzo en likt er ook niet aan,,,

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)