leermosje of toch plantaardig

Gestart door spanjool, september 07, 2012, 16:01:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/71028752
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2012-04-15 Spain - Los Alcornocales Parque Natural
Foto's:




bij voorbaat dank Henk Gremmer
Op twee verschillende locaties gevonden, 1 op een oude oven, andere plek weet ik niet meer. Uit mn geheugen, ongeveer tussen de 1 en 2 cm groot.

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

vdvaart

Misschien is er iemand die de goede soortnaam weet, dat durf ik niet te zeggen op basis van deze foto, maar het is zeker een levermos, geen leermos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

spanjool

#2
Dankjewel Koos,
ik heb nog even nagedacht en heb idd gezocht bij Levermossen (Hepaticacea) en heb een artikel gevonden over de Flora Brio-pteridofitica del PN de los Alcornocales waar deze gevonden zijn. en kom dan bij de Marchantiophyta (Hepaticas) onder Aytoniaceae, Reboulia hemisphaerica tegen. Omdat deze best wel hemispherisch genoemd kunnen worden denk ik daarmee de juiste naam gevonden te hebben. Ik heb nog gezocht op I.net onder die naam en idd kom ik daar een gelijkende afbeelding tegen. Vlgs mij is dit de juiste naam. Ik heb inmiddels zelfs een Ned naam gevonden namelijk Schermlevermos. De afbeeldingen op I.net zijn heel erg divers qua verschijningsvorm maar ook zoals door mij gefotografeerd zitten er tussen.
mvg. Henk
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

vdvaart

Dag Henk, het meest opvallende kenmerk dat ik op de foto lijk te zien is een dikke nerf in de
. Dat klopt geloof ik niet met Reboulia maar ik zal morgen de boeken er eens op naslaan. Heb je nog een betere closeup of misschien een uitvergroting? Wat je graag wilt zien is of de oppervlakte glad is of een ruitjesstructuur heeft.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

spanjool

Dag Koos,
het enige wat ik voor je kan maken is een uitsnede uit een plaatje, misschien dat het iets helpt.
mvg. Henk
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

vdvaart

Op deze uitvergroting zie ik geen dikke nerven meer en ik zie ook geen ruitjesstructuur. Ik hoop dat er nog iemand zich meldt die de soort kent maar ik heb geen reden meer om een andere naam voor te stellen dan jij!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lycopoda

Kan, op basis van de foto's, Preissia quadrata uitgesloten worden? Ik heb zelf geen ervaring met deze soorten, maar dacht te herinneren dat ze wel sterk op elkaar lijken.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

vdvaart

Nee, ik zou dat niet kunnen, en misschien zijn er in het buitenland nog wel andere thalleuze levermossen die er erg op lijken. Het enige aanknopingspunt is dat ik op de foto geen ruitjesstructuur op het oppervlak zie en in mijn herinnering heeft Preissia die wel, maar de foto is onvoldoende scherp voor 100% zekerheid. Ik kom daarom niet verder dan: ik heb geen reden om een andere naam voor te stellen dan Henk.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Datura

Zonder diep in de boeken te duiken zijn Mannia en Targionia volgens mij ook mogelijkheden. Je hebt niet toevallig een stukje verzameld Henk?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

lycopoda

Interessante suggesties Kim! Toch handig om af en toe buiten eigen land te kijken. Beide geslachten ken ik niet, maar zoekend op internet zie ik toch vooral bij Mannia soortgelijke langwerpige lobjes als op de foto bij deze waarneming.

Misschien is er een gepensioneerde, in Spanje overwinterende, bryolo(o)g(e) die hier verder uitsluitsel over kan geven, dan wel een bezoekje kan brengen aan desbetreffend natuurgebied?
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."


Datura

#11
Hmmm, ik zie die netstructuur nu juist niet (net als Koos ook al in zijn post zegt).... Wel duidelijke huidmondjes dus ik ben het helemaal eens met de Marchantiales, maar daar behoren alle hier genoede genera toe. De foto evt. naar Huub opsturen is natuurlijk een goed idee (en wellicht de enige mogelijkheid om hier met zekerheid een soortsnaam op te plakken).

Edit: Foto even binnengehaald en vergroot en aan de randen zie ik toch ook de netstructuur, -> mee eens met Preissia.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Ben Kruijsen

stuur de foto voor alle zekerheid nog even aan Huub van Melick. Zijn emailadres is h.vanmelick1@chello.nl

Laat je nog even weten wat zijn reactie is?

vdvaart

Misschien nog een aanknopingspunt, die tweekleurige bobbel op het thallus een beetje rechtsboven in de uitsnede foto, is dat een beginnend voortplantingsorgaan?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

spanjool

Weten jullie wat, ik rij er volgende week wel even naar toe, kan ik gelijk ook een stukje meenemen van die "Golden hair Lichen" in een ander topic.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

vdvaart

Leuk, daar leren we van. Kijk vooral of het oppervlak nu wel of niet een ruitvormige structuur laat zien, mij lukt het met de nu beschikbare foto's nog niet om dat met zekerheid te zeggen.
En of er nog meer bobbels uit het thallus omhoog groeien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

spanjool

Dag Koos,
dit is er van over, ik had het kunnen weten. het lijkt vooral te groeien op de klei wat tussen de keien is gestopt om de oven op te bouwen. Ik ben zo vrij geweest om een stukje mee te nemen, misschien zijn er nog microscopische elementen aanwezig die wat meer aanwijzingen kunnen geven.
Als jullie anders nog wat uit het gebiedje moeten hebben.
mvg. Henk
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ben Kruijsen

is de foto van het levende materiaal nog aan Huub opgestuurd?

spanjool

Dag Ben, nog niet ik wou eerst even kijken of er nog aanvullend materiaal zou zijn.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

vdvaart

Hoe dan ook leerzaam, ik hoop dat het opnieuw bezoeken niet al te veel een last was. Geen idee dat het zo snel zou vergaan. Ik geloof dat ik de enige ben die de zaak ophoudt omdat ik geen netstructuur zie? De oplossing van Ben is een goede. Je kunt me ook de foto in originele resolutie sturen, misschien zie ik dan ook een netstructuur....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Koos,

op de detailfoto zie ik toch duidelijk de poriën waaronder de luchtkamers zich bevinden......

vdvaart

Ja, ik ook; maar Reboulia heeft wel regelmatig geplaatste poriën maar geen ruitjesstructuur. Vandaar de lichte twijfel.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart