Hoofdmenu

Verkiezingen

Gestart door Bart van Hoogstraten, september 07, 2012, 12:48:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Mijn partij heeft zichzelf ten gronde gericht. Volledig stuurloos en respectloos. Toch maar eens nadenken over een nieuwe club.  :'(
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

joostheeremans

D'66 had in 2006 ook slechts 3 zetels, Van Mierlo suggereerde zelfs de partij op te doeken en inmiddels zijn ze toch weer aardig vertegenwoordigd. Misschien dat het voor GroenLinks ook zo gaat, al zullen ze zich dan wel beter moeten profileren. Aan de groene kant hebben ze PVDD en aan de linkerkant SP en PvdA, bovendien komt het programma op veel punten overeen met D'66, waar ik persoonlijk 'de poppetjes' veel sterker vind overkomen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Dat lijkt me volkomen terecht, dat het partijbestuur van GroenLinks opstapt.
Als je zoveel kritiek krijgt van zulthoofden als Bas de Gaay Fortman en Ina Brouwer, die Sap blijven steunen terwijl ze heel erg rare dingen heeft gedaan, en als het merendeel van je schaapskudde die de achterban vormen ook nog eens achter Sap blijft staan, dan kun je inderdaad beter vertrekken.

Wat een raar partijtje is dat GroenLinks. Zijn ze daar wel goed bij hun hoofd?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Stan.

CiteerHet definitieve debacle van Sap was op de avond van de verkiezingsuitslag, toen ze voor een feestende zaal triomfantelijk verkondigde dat de PVV enorm verloren had en dat dat heel erg mooi was. Dat vond ik behoorlijk arrogant van een fractieleider die zelf net van 10 naar 3 zetels was geduikeld.

CiteerWant al zie ik de PVV liever gaan dan komen, en had ik ze het liefst op 0 zetels zien eindigen

Waarom zou jij het wel mogen zeggen en Jolande Sap niet? De verkiezingen zijn geen spelletje, het gaat hier om de (kwaliteit van) levens van miljoenen mensen. Dat je dan blij bent dat de partij van Wilders minder macht krijgt lijkt me niet minder dan logisch en ik zou niet weten waarom ze dat niet had mogen zeggen. Het laat alleen maar zien dat zij echt oprecht betrokken is met het land en de mensen die door Wilders een stuk minder leuk leven hebben. Dat ze toevallig net een wedstrijdje heeft verloren heeft daar niets mee te maken.
Groeten,
Stan van Remmerden

Datura

Nou Ronald,

Een kort door de bocht, stemmingsmakend bericht van links tegen links. Ooit erover gedacht om de landelijke politiek in te gaan?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

KorHaan

Citaat van: Stan. op oktober 06, 2012, 20:16:14 PM
CiteerHet definitieve debacle van Sap was op de avond van de verkiezingsuitslag, toen ze voor een feestende zaal triomfantelijk verkondigde dat de PVV enorm verloren had en dat dat heel erg mooi was. Dat vond ik behoorlijk arrogant van een fractieleider die zelf net van 10 naar 3 zetels was geduikeld.

CiteerWant al zie ik de PVV liever gaan dan komen, en had ik ze het liefst op 0 zetels zien eindigen

Waarom zou jij het wel mogen zeggen en Jolande Sap niet? De verkiezingen zijn geen spelletje, het gaat hier om de (kwaliteit van) levens van miljoenen mensen. Dat je dan blij bent dat de partij van Wilders minder macht krijgt lijkt me niet minder dan logisch en ik zou niet weten waarom ze dat niet had mogen zeggen. Het laat alleen maar zien dat zij echt oprecht betrokken is met het land en de mensen die door Wilders een stuk minder leuk leven hebben. Dat ze toevallig net een wedstrijdje heeft verloren heeft daar niets mee te maken.


Het gaat mij om de manier waarop ze het zei. Dat kwam op mij knap arrogant over.
Verder mag ze van mij over Wilders zeggen wat ze wil.  Ze heeft trouwens niet een " wedstrijdje " verloren, maar de partij bijna om zeep geholpen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Datura op oktober 06, 2012, 21:37:55 PM
Nou Ronald,

Een kort door de bocht, stemmingsmakend bericht van links tegen links. Ooit erover gedacht om de landelijke politiek in te gaan?


Nee; ik haat politiek  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald



joostheeremans

Citaat van: KorHaan op oktober 07, 2012, 00:03:28 AM
Citaat van: Datura op oktober 06, 2012, 21:37:55 PM
Nou Ronald,

Een kort door de bocht, stemmingsmakend bericht van links tegen links. Ooit erover gedacht om de landelijke politiek in te gaan?


Nee; ik haat politiek  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald


Moeten we in dat licht jouw liefde voor de SP zien? ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Datura

Nog maar eens even over GL: Bestuurlijk was het een rot zooitje en is het een rotzooitje. Was dit voor de verkiezingen zo geweest, dan mocht GL blij zijn met 2 zetels. Nu is het een relatief geluk dat het pas na de verkiezingen deze bom barst, en voor GL te hopen dat PvdA en VVD eruit komen en 4 jaar stabiel regeren. Over 4 jaar spreekt niemand meer over de crisis bij GL, en hopelijk heeft de partij dan weer de focus op haar (in mijn ogen nog altijd goede) partijpunten. Zie ook het al aangehaalde voorbeeld van 3 zetels bij D66. Goed dat er nu wel een 'grote schoonmaak' gehouden wordt, in mijn ogen zijn er kapitale blunders gemaakt door 1: de kandidatencommissie en 2: Het bestuur. Natuurlijk heeft ook Jolande fouten gemaakt (die stekkerscene was natuurlijk potsierlijk), maar Obama in het debat tegen Romney bijvoorbeeld ook, wat natuurlijk geen reden is om Obama meteen af te schrijven.

Door de regering van PvdA en VVD komt er m.i. juist een enorm potentieel gat te liggen op links waar GL de partij is die daar van kan profiteren. Nu Samsom (als ex-greenpeacer) als eerste de 155 miljoen voor duurzaamheid weggestreept heeft en op meer vlakken naar de VVD pijpen zal moeten dansen blijft er een gapend gat op het 'groen-sociaal-internationaal ingestelde' vlak die GL, m.i. als enige partij, kan en moet opvullen.

Begin dit jaar heb ik behoorlijk getwijfeld of ik wel GL moest gaan stemmen: de partij heeft behoorlijke steken laten vallen op groen gebied, net als praktisch alle partijen hoorde je ze er niet over terwijl er vanalles mis ging. Enige uitzondering is PvdD, de groenste Nederlandse partij denk ik, maar ik zou alleen in het uiterste geval op een 1-issue-partij stemmen. Daarom was ik erg blij dat GL met het Lenteakkoord verantwoordelijkheid nam op het moment dat dat erg nodig was, en waar toch 1: een flinke zak geld voor duurzaamheid in zat en 2: Samsom eerst zei dat hij het 'erger dan gedacht vond' maar na doorrekening door het CPB bleek dat de laagste inkomens erop vooruit gingen, en naarmate het inkomen hoger werd, de mensen meer moesten inleveren. Geen slechte prestatie m.i., Jolande heeft GL hier erg goed weggezet en bij mij iig meer krediet mee verdient dan dat ze met een stekkeractie verspeeld. Wat GL verder veel stemmen heeft gekost is de 'affaire-Dibi' waar ik vooral denk dat de GL-kandidatencommisie hele grote fouten gemaakt heeft waarvan ze de resultaten had kunnen voorspellen (Ik vind Tof Thissen helemaal niet tof): Ik snap niet wat er mis is met een 'keuze uit meerdere mensen voor het partijleiderschap' en waarom de commissie hem zo 'ongeschikt' voor het partijleiderschap' vond (Jolande Sap: 'Elk goed functionerende 2e-kamerlid moet zich verkiesbaar kunnen stellen voor het partijleiderschap'). De commotie hieromheen had de commissie kunnen en moeten voorzien. Bovendien had ze ook kunnen voorspellen dat Sap zeer ruim verkozen zou worden).

Dat door dit 'gedoe' kiezers weglopen snap ik, maar deze zaken veranderen de politieke standpunten van de partij natuurlijk niet. En die standpunten zijn gewoon goed, en m.i. het beste in Nederland. Een goede reden om toch de partij trouw te blijven m.i.

Dan de afgelopen 2 dagen: Ik vond in nieuwsuur Bas de Gaaij Fortmann niet sterk, de Rotterdamse wethouder (Bonte) die er ook zat het veel beter verwoorden: Het bestuur had eerst de bevindingen van de commissie Van Es af moeten wachten. Uit die resultaten zou natuurlijk kunnen blijken dat Sap alsnog het beste af kon treden, erg jammer dat dit niet gebeurt is, en m.i. terecht dat het bestuur is opgestapt. Op naar een betere toekomst, in de komende 4 jaar moet GL een goed verhaal neer kunnen zetten.

Disclaimer: al mijn bovenstaande indrukken staan natuurlijk onder invloed van de media en al dan niet tendentieuze berichtgeving, gelukkig ben ik ook geen politicus.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Stan.

CiteerEnige uitzondering is PvdD, de groenste Nederlandse partij denk ik, maar ik zou alleen in het uiterste geval op een 1-issue-partij stemmen.

Hoe kom je erbij dat de PvdD een one-issue-partij is?
Groeten,
Stan van Remmerden

Norman

Citaat van: Stan. op oktober 07, 2012, 20:22:45 PM
CiteerEnige uitzondering is PvdD, de groenste Nederlandse partij denk ik, maar ik zou alleen in het uiterste geval op een 1-issue-partij stemmen.

Hoe kom je erbij dat de PvdD een one-issue-partij is?

Dat roeptoeteren heel veel mensen die het partijprogramma niet kennen.

Ik stel voor dat die mensen eerst eens het partijprogramma lezen alvorens te roeptoeteren.

Bij wijze van service:

Het partijprogramma

En als daar te veel moeilijke woorden in staan, hier het partijprogramma in eenvoudige taal:

Het partijprogramma, vereenvoudigd


De grootste inzet gaat inderdaad richting het groene deel van de maatschappij, Maar Esther Ouwehand (nr. 2 op de lijst) wordt met enige regelmaat geroemd door haar inhoudelijke kennis en bijdragen over uiteenlopende onderwerpen door haar collega kamerleden.

Mocht er enige twijfel over bestaan; ik stem al jaren Partij voor de Dieren.

Datura

Citaat van: Stan. op oktober 07, 2012, 20:22:45 PM
CiteerEnige uitzondering is PvdD, de groenste Nederlandse partij denk ik, maar ik zou alleen in het uiterste geval op een 1-issue-partij stemmen.

Hoe kom je erbij dat de PvdD een one-issue-partij is?

Bijvoorbeeld door hun antwoord op de eerste vraag van de stemwijzer: http://www.stemwijzer.nl/TK2012/index.html#/stelling/1

Begrijp me niet verkeerd, ik snap prima dat er 1-issue partijen zijn, en ook dat mensen erop stemmen, en er zijn 1-issue partijen waar ik veel sympathie voor heb (met name PvdD). Ook zijn 1-issue partijen goed in zaken onder de aandacht van de landelijke politiek brengen die anders niet of nauwelijks behandeld worden, maar door te focussen op 1 aspect van de landelijke politiek (en in het geval van de PvdD gelukkig voor een groot deel mee te stemmen met de andere linkse partijen) mis je de breedte die voor het besturen van een land m.i. belangrijk is.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Norman

Citaat van: Datura op oktober 07, 2012, 21:02:41 PM
Citaat van: Stan. op oktober 07, 2012, 20:22:45 PM
CiteerEnige uitzondering is PvdD, de groenste Nederlandse partij denk ik, maar ik zou alleen in het uiterste geval op een 1-issue-partij stemmen.

Hoe kom je erbij dat de PvdD een one-issue-partij is?

Bijvoorbeeld door hun antwoord op de eerste vraag van de stemwijzer: http://www.stemwijzer.nl/TK2012/index.html#/stelling/1

Begrijp me niet verkeerd, ik snap prima dat er 1-issue partijen zijn, en ook dat mensen erop stemmen, en er zijn 1-issue partijen waar ik veel sympathie voor heb (met name PvdD). Ook zijn 1-issue partijen goed in zaken onder de aandacht van de landelijke politiek brengen die anders niet of nauwelijks behandeld worden, maar door te focussen op 1 aspect van de landelijke politiek (en in het geval van de PvdD gelukkig voor een groot deel mee te stemmen met de andere linkse partijen) mis je de breedte die voor het besturen van een land m.i. belangrijk is.

Ik het de vraag en het antwoord even gekopieerd;

Het tekort op de begroting mag in 2013 niet meer dan 3% bedragen.

Partij voor de Dieren


Streven naar 3% in 2013 is arbitrair en eenzijdig. Het ecologisch begrotingstekort van 30% wordt angstvallig buiten de boeken gehouden, maar zorgt voor reële, niet op te brengen kosten voor toekomstige generaties. De Partij voor de Dieren wil een sluitende begroting in álle opzichten: niet méér uitgeven dan we hebben, niet méér consumeren dan er is en niet méér beslag op de aarde leggen dan we ons kunnen veroorloven.


In het antwoord lees ik betrokkenheid bij de economie en de ecologie (two-issue partij?).
Verder heb ik ook altijd van mijn ouders geleerd, niet meer uit te geven dan er in de portemonnee zit of er op de bank staat. 
Een les die veel politieke partijen blijkbaar nooit geleerd hebben, getuige het begrotingstekort.

Het is wel zo dat dierenwelzijn een belangrijk punt is, zo niet het belangrijkste punt in de overwegingen van de PvdD.

Één van de quote die sterk leeft binnen de partij is die van Mahatma Gandhi:

"De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan."

En Gandhi kun je niet echt verwijten dat het one-issue persoon is.




Datura

Dank Norman (dat antwoord had ik natuurlijk ook even moeten kopieren). Ik vind het ook een mooi en goed antwoord, en ik sta er ook achter (maar ik heb al meer gezegd dat ik de PvdD een prima partij vind). M.i. halen ze bij deze vraag (over de economie) wel hun belangrijkste speerpunt (ecologie) erbij. Logisch, hun goed recht, en ik ben het ook met hun punt eens maar wel een bevestiging van hun belangrijkste Issue.

Voor de goede orde de term 1-issue partij heeft voor mij niet per definitie een negatieve bijklank, ik heb alleen aangegeven dat ik daar alleen in het uiterste geval op zou stemmen.

En ik zal ook nooit beweren dat Gandhi een 1-issue persoon is.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

KorHaan

Citaat van: joostheeremans op oktober 07, 2012, 12:36:32 PM
Citaat van: KorHaan op oktober 07, 2012, 00:03:28 AM
Citaat van: Datura op oktober 06, 2012, 21:37:55 PM
Nou Ronald,

Een kort door de bocht, stemmingsmakend bericht van links tegen links. Ooit erover gedacht om de landelijke politiek in te gaan?


Nee; ik haat politiek  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald


Moeten we in dat licht jouw liefde voor de SP zien? ;)



Nou......

Mijn liefde gaat naar mijn vrouw, die een echte SP'er is. Sociaal in de omgang met iedereen. Zo ben ik niet. Dat ik lid ben, komt door haar. Dat ik op de SP stem, komt door het verkiezingsprogramma. Maar liefde voor de SP? Zo zou ik het niet willen noemen.

Politiek is toch meestal een vat vol tegenstrijdigheden, zoals het gespeeld wordt. Logica is ver te zoeken, en voor mijn rechtvaardigheidsgevoel is het ook knap schadelijk.
Ik ben er even helemaal klaar mee, met politiek. Voor mijn part gaan ze allemaal fuseren op links, zodat er eindelijk eens een blok op links komt. Lijkt me een goed idee.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Stan.

CiteerM.i. halen ze bij deze vraag (over de economie) wel hun belangrijkste speerpunt (ecologie) erbij. Logisch, hun goed recht, en ik ben het ook met hun punt eens maar wel een bevestiging van hun belangrijkste Issue.

De VVD zou toch ook van elke ecologische kwestie een economische maken? Ik zie niet in wat het verschil is.
Groeten,
Stan van Remmerden

KorHaan

Ik denk dat het verschil is, dat PvdD de economie wil inpassen in de ecologie, en de VVD net andersom.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Melchior van Tweel

Vóór de 2e kamer verkiezingen kon ik niet kiezen tussen GL en PvdD. Ik heb toen beide verkiezingsprogramma's goed doorgelezen en op basis daarvan een keuze gemaakt. Het programma van GL vond ik staan als een huis. Het was reëel en goed uitvoerbaar. Het programma van PvdD ging op een aantal punten verder dan dat van GL, maar het was vooral de toon van de tekst waar ik op afknapte. Het was belerend (wij zullen wel laten zien hoe het moet) en hield geen rekening met mensen met andere meningen. Hoewel er veel hele goede punten instaan, bekroop mij het gevoel alsof het alleen in een ecodictatuur uit te voeren zou zijn. Ik ben van natuur iemand die groene punten van heel groot belang vind, maar ik ben ook een echte democraat. GL was het dus geworden. Afgelopen dagen stond het schaamrood me wel op de kaken...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

KorHaan

We krijgen wel fantastische natuur in een ecodictatuur  ;D :duim:


Maar ik vrees dat dan ook de maatschappij waarin we ons nu - ondanks alles - behaaglijk voelen, tot het verleden behoort. Of krijgen we dan beter openbaar vervoer, met zweeftreinen en alles, over omgebouwde snelwegen? Windmolens, natuurlijk, en alle kerncentrales dicht; meer fietspaden, en minder consumptie.
Fluisterboten in de binnenscheepvaart? Sneltrams tussen de steden? Enzovoort.

Het zal even wennen zijn, maar die kant moet het toch op...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo