Hoofdmenu

muis/rat?

Gestart door S van der Heijden, september 06, 2012, 21:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

S van der Heijden

Ik ben al een tijdje in de tuin bezig het 'nachtleven' met fotoval in beeld te krijgen. Nu heb ik een beest waarvan ik niet echt een idee heb wat het is. Is het een grote muis of een rat of iets anders? Via http://krimpen.waarneming.nl/waarneming/view/71020234 kun je zien waar het over gaat. Daar staat ook een link naar een filmpje waarin je het beest ziet lopen. Op de foto en film is links een ronde bal te zien; dat is een appel normaal formaat; 8 cm doorsnede ofzo. Het beest is dus qua formaat een beetje daar mee te vergelijken. Heeft een lange staart. Heeft iemand een idee? Ik zie wel meer muizen in de tuin maar niet zo groot.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

augustvansteensel

Citaat van: S van der Heijden op september 06, 2012, 21:55:25 PM
Ik ben al een tijdje in de tuin bezig het 'nachtleven' met fotoval in beeld te krijgen. Nu heb ik een beest waarvan ik niet echt een idee heb wat het is. Is het een grote muis of een rat of iets anders? Via http://krimpen.waarneming.nl/waarneming/view/71020234 kun je zien waar het over gaat. Daar staat ook een link naar een filmpje waarin je het beest ziet lopen. Op de foto en film is links een ronde bal te zien; dat is een appel normaal formaat; 8 cm doorsnede ofzo. Het beest is dus qua formaat een beetje daar mee te vergelijken. Heeft een lange staart. Heeft iemand een idee? Ik zie wel meer muizen in de tuin maar niet zo groot.
Alvast bedankt.
Lijkt me te groot voor een muis.
Bruine rat dus.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Douwe van der Ploeg

Ik zou hier een bosmuis van maken.
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Hallo S. van der Heijden (Stefan?),

Op het filmpje staat een muis en zeker géén rat. Het blijft voor mij echter onduidelijk of het nu een rosse woelmuis of een bosmuis is. De staart is niet super-lang, dus ik neig naar rosse woelmuis. De oren zijn echter flink groot wat op bosmuis kan wijzen. Misschien is er inmiddels meer beeldmateriaal of is het mogelijk om een lamp aan te laten springen als het muisje in beeld komt? Kleur kan het verschil maken.

Succes,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#4
Hoewel het filmpje niet super duidelijk zijn toch voldoende kenmerken te zien die karakteristiek zijn voor bosmuis:
- vorm en stand oren
- kopvorm
- lange staart (met name aan begin filmpje goed zichtbaar)

In de regio komt alleen de gewone bosmuis voor, dus de muis kan worden ingevoerd als gewone bosmuis (Apodemus sylvaticus).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

S van der Heijden

misschien nog een aanvulling waar jullie wat mee kunnen. Gisteren zag ik de muis bij daglicht (tegen schemer) en lopen. Nou ja lopen hij schrok van mij een ging weg op een manier die me even aan een kangaroo deed denken. Niet rennend maar meer springend/huppend. Ik weet niet of dat een kenmerk is voor bepaald soort? En een lamp daarbij laten aangaan wordt beetje lastig zo technisch ben ik niet.
Maar goed ik zal hem als gewone bosmuis invoeren.

groeten stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

S van der Heijden

Zie net dat het al aangepast is. Dank daarvoor.
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Theo Linders

Citaat van: S van der Heijden op september 08, 2012, 16:44:44 PM
misschien nog een aanvulling waar jullie wat mee kunnen. Gisteren zag ik de muis bij daglicht (tegen schemer) en lopen. Nou ja lopen hij schrok van mij een ging weg op een manier die me even aan een kangaroo deed denken. Niet rennend maar meer springend/huppend. Ik weet niet of dat een kenmerk is voor bepaald soort? En een lamp daarbij laten aangaan wordt beetje lastig zo technisch ben ik niet.
Maar goed ik zal hem als gewone bosmuis invoeren.

groeten stefan

bosmuizen zijn idd erg springerig, dus dat kan prima
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de