dag allemaal,
Net nieuw hier zie ik allerlei mooie foto´s van pissebedden.
Het valt me op dat de namen niet altijd kloppen.
Om nu op elke foto te reageren..hierbij enkele tips voor herkennen van de 5 algemeenste soorten in Nederland
de
ruwe pissebed (
Porcellio scaber) is ook echt ruw, je kunt de knobbeltjes op de bovenkant met je vinger duidelijk voelen. de kleur is meestal donker, soms licht. de soort is vrij traag.
de
kelderpissebed (
Oniscus asellus) is enigszis glimmend, glad, vaak zeer breed, met langs de randen lichte, ongeveer vierkante vlekjes. de soort is vrij traag.
de
mospissebed (
Philoscia muscorum) is sterk glimmend, met donkere middenstreep en donkere kop. de soort is extreem snel en vlgs mij erg moeilijk te fotograferen (zit nooit binnenshuis).
de
oproller (
Armadillidium vulgare) rolt zich bij verstoring tot een perfect knikkertje op.
de
paarsroze pissebed (
Trichoniscus pusillus) valt minder op, hij is klein, traag, paarsachtig van kleur en zit op vochtige plaatsen. Nog geen foto´s gezien op waarneming.nl.
verder zag ik een foto van een
zwartkoppissebed (
Porcellio spinicornis), een mooie vaak binnenshuis voorkomende soort. zwarte kop, verder donker met op het achterlijf langs de middenlijn gele vlekjes. (er stond meen ik
mospissebed bij, die is dus zeer snel, veel glimmender en zit niet binnenshuis).
de foto van een
Haplophthalmus mengii kan goed zijn. Alleen bekijke men die beesten van opzij om het uitsteeksel op het achterlijf te zien.
Er is een aantrekkelijk boekje (wetenschappelijke mededeling 221) van Wijnhoven en Berg waarin alle NL soorten staan.
met vriendelijk groet,
David Tempelman
---edit
de volledige pissebeddensleutel is ook als pdf te downloaden: http://www.pissebeddenproject.nl/biblio/Berg&Wijnhoven_1997.pdf.