Wanneer beginnen jullie met voeren?

Gestart door Botervlieg, september 06, 2012, 08:11:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Wanneer beginnen jullie weer met voeren van de vogels?

Ik geef af en toe een kapje brood of restjes broodkruimels in de voedersilo.
Zeker de laatste 2 weken zitten regelmatig weer mezen op de silo.
Ik twijfel of ik weer wat wintervoer zal inslaan. Zaden en brood en vetbollen als ze er weer zijn.

En water? Geven jullie dat ook in de winter? Wanneer halen jullie het weg? Zodra het vriest?
Ik dacht dat je het dan moest weghalen omdat als ze er anders in gingen badderen de vleugels kunnen bevriezen en dat ze dan dood gaan.

Groetjes, Marleen


SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op september 06, 2012, 08:11:44 AM
En water? Geven jullie dat ook in de winter? Wanneer halen jullie het weg? Zodra het vriest?
Ik dacht dat je het dan moest weghalen omdat als ze er anders in gingen badderen de vleugels kunnen bevriezen en dat ze dan dood gaan.

Je hebt ook speciale drinkwatervoorzieningen waar vogels niet in kunnen badderen/poepen (met name voor dat laatste bedoeld voor kippen). De zogenaamde Drinktoren. Hoe functioneel het is weet ik niet en er zijn ook meerdere modellen die misschien verschillend in kwaliteit en functioneren zijn. Tot slot moet je uiteraard nog goed opletten dat het ding zelf niet bevriest (in zeer koud weer dus al snel dagelijks ontdooien en hervullen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

augustvansteensel

Citaat van: SlechtValk op september 06, 2012, 16:50:45 PM
Citaat van: M. Baltus op september 06, 2012, 08:11:44 AM
En water? Geven jullie dat ook in de winter? Wanneer halen jullie het weg? Zodra het vriest?
Ik dacht dat je het dan moest weghalen omdat als ze er anders in gingen badderen de vleugels kunnen bevriezen en dat ze dan dood gaan.

Je hebt ook speciale drinkwatervoorzieningen waar vogels niet in kunnen badderen/poepen (met name voor dat laatste bedoeld voor kippen). De zogenaamde Drinktoren. Hoe functioneel het is weet ik niet en er zijn ook meerdere modellen die misschien verschillend in kwaliteit en functioneren zijn. Tot slot moet je uiteraard nog goed opletten dat het ding zelf niet bevriest (in zeer koud weer dus al snel dagelijks ontdooien en hervullen).

leukt me leuk zo'n drinktoren!
Hoe werkt zo'n ding?
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Oenanthe

Ik voer het hele jaar door maar alleen zaken die anders in de groencontainer zouden verdwijnen: broodkruimels, kapjes en etensresten. Daar zijn altijd wel liefhebbers voor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

SlechtValk

Citaat van: augustvansteensel op september 06, 2012, 17:13:28 PM
leukt me leuk zo'n drinktoren!
Hoe werkt zo'n ding?

Je vult hem gewoon met water en doordat er geen opening aan de bovenkant is blijft het water erin zitten tot het waterniveau in het onderschaaltje lager komt dan de rand (dan pas kan er lucht in de toren komen en daarom ook dan pas water eruit gaan).

Het zelfde effect als wanneer je een glas omgekeerd in een bak met water houd (gevuld met water) en dan omhoog trekt, het water komt er pas uit wanneer de onderste rand boven het niveau komt in de bak. Simpele natuurkunde :D.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

augustvansteensel

#5
Citaat van: SlechtValk op september 06, 2012, 22:17:33 PM
Citaat van: augustvansteensel op september 06, 2012, 17:13:28 PM
leukt me leuk zo'n drinktoren!
Hoe werkt zo'n ding?

Je vult hem gewoon met water en doordat er geen opening aan de bovenkant is blijft het water erin zitten tot het waterniveau in het onderschaaltje lager komt dan de rand (dan pas kan er lucht in de toren komen en daarom ook dan pas water eruit gaan).

Het zelfde effect als wanneer je een glas omgekeerd in een bak met water houd (gevuld met water) en dan omhoog trekt, het water komt er pas uit wanneer de onderste rand boven het niveau komt in de bak. Simpele natuurkunde :D.

Aha. Lijkt me een leuk ding, moet ik eens gaan bestellen.
Dankjewel voor de uitleg! ( natuurkunde is niet mijn sterkste punt! ;))
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

pia zz

ben ook al weer aan het voeren, via Vivara gehakte zonnepitten, zijn ze echt gek op, vorig jaar 10 kg door gegaan, verder zadenmix, brood, vetvoer, pindastrengen , vooral voor de gaaien , natuurlijk ook een grote verse waterbak en pinda of zadenblokken, soms wat trosgierst, daar zijn musjes gek op, kortom heb dagelijks alweer gauw zo'n 60 tot 80 vogels in de tuin, zelfs de zwarte mees alweer gesignaleerd :)
  groet Pia.

Margreet Kwh

Ik voer net als Oenanthe het hele jaar door, met etensrestjes. Kruimels voor de slakken en grotere brokken voor de vogels. 's Winters komen daar dan vetbollen e.d. bij.
Voeren heeft me ook al een "conflict" met de buurvrouw opgeleverd. Er kwam een meeuw op een witboterham (in stukken) in het voederhuisje. Hier in Haarlem is een probleem met meeuwen. Ik had tot dan toe nooit een meeuw op mijn voer gezien hier in Haarlem. Dat conflict heeft ertoe geleid dat ik een week helemaal niet gevoerd heb.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

gko

dus oud brood kan ik beter voeren dan weggooien? ook 's zomers?
met vr gr gkoopman

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gko op oktober 20, 2012, 08:28:11 AM
dus oud brood kan ik beter voeren dan weggooien? ook 's zomers?
Zeker. Voor Huismussen, maar ook Roodborstjes is het voer dat ze wel lusten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Ik ben alleen zelf een beetje opzoek naar andere mogelijkheden dan alleen brood, omdat dat toch wel weinig voedzaam schijnt te zijn en ik hoor van verschillende kanten dat ze daar ook (mede) die witte veren van krijgen.

Of dat zo is weet ik niet, was er een topic over begonnen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207109.0

Groetjes, Marleen