Onbekende gaasvlieg

Gestart door nhdejong, september 04, 2012, 16:25:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

nhdejong

Eind augustus vond ik tijdens een nachtvlindernacht deze gaasvlieg

http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/70867990
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2012-08-28 Texel - De Eendracht - noord
Foto's:


Heeft iemand een idee?

En ook deze jongen zat op het doek. Klopt die?

http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/70868130
Gewone Gaasvlieg - Chrysopa perla gezien op 2012-08-28 Texel - De Eendracht - noord
Foto's:


Alvast dank!
Klaas

Arp

Hoi Klaas,

De eerste is een Hemerobiidae - "Bruine" Gaasvliegen zeg maar. Even snel uit de heup geschoten zou het Hemerobius humulinus kunnen zijn, maar dat is absoluut onzeker - zou er eerst mee moeten puzzelen. Wat mij betreft kun je hem wel alvast onder die naam wegzetten, maar op "onzeker" dus. Wel kans dat ik er nog op terug moet komen, of dat iemand anders het corrigeert. Ook kans dattie later op zeker kan ;)

De tweede is niet te doen zo, maar het is absoluut zeker géén Chysopa perla. Verreweg de meest waarschijnlijke is Chrysoperla carnea s.l., maar het zou eventueel ook nog een Nineta of wat anders kunnen zijn - te weinig detail zichtbaar. Ik stel voor om die voor waarneming.nl maar als "Chrysopidae spec." weg te schrijven. Ook al zal het zo goed als zeker een Chrysoperla zijn, maar dat is alleen op basis van de overweldigende algemeenheid van die soort.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nhdejong

Hoi Arp,

Veel dank voor je uitgebreide en leerzame antwoord! Ik ben wel benieuwd hoe dat puzzelen in z'n werk gaat en of ik dat zelf ook kan aan de hand van bepaalde literatuur en/of websites.
Ik heb van de tweede, Chrysoperla spec. dus inmiddels, nog een foto toegevoegd, ook een beetje een baggerplaat, maar alle beetjes helpen wellicht? Ik moet nog oefenen met het (macro-)fotograferen met dat rare kunstlicht.

Alvast dank voor je moeite!

Smiles,
Klaas

Arp

Hallo Klaas,

Bij de groene denk ik nu een wangvlek te zien, dus daarmee vallen de Nineta's af, maar de kleur van de vleugeladering blijft hachelijk.
Het is overigens dan geen Chrysopa spec. (dat zou betekenen dat het een beest uit het geslacht Chrysopa is - en dat is niet), maar een Chrysopidae spec (wel in de familie Chrysopidae).

Met het "puzzelen" bedoel ik dit: Ik heb een stuk of wat, deels (ver)oude(rde) sleutels voor gaasvliegen, die soms net even andere kenmerken gebruiken. Meestal zijn de kenmerken die in zo'n sleutel gebruikt worden op foto niet (duidelijk) zichtbaar en zou je dus ergens halverwege de sleutel vastlopen. Dan kun je nog proberen om de sleutels te combineren, maar toch - met sleutels alleen kom je er meestal niet.
Afgezien van de sleutels heb ik voor elke soort zoveel mogelijk beschrijvingen verzameld, deels uit aparte secties van dezelfde sleutels, deels uit de originele beschrijvingen (vaak eeuwen oud en in het latijn) of uit oudere verzamelwerken. Met de soorten die na het "sleutelen" als opties overblijven ga je dan de beschrijvingen er nog eens bijhouden.
Tot slot heb ik vergelijkingsmateriaal in de vorm van een kleine verzameling beesten op alcohol en veel bij elkaar gescharrelde foto's waarvan ik een redelijk vertrouwen heb dat ze goed op naam zijn gebracht (uit vakliteratuur, of er is bekend wie de foto op internet een naam gaf).
Daarmee ga je dan "puzzelen" of er verschillen zijn die niet in de sleutels gebruikt worden, maar die wel in de beschrijvingen staan en ook zichtbaar zijn op collectieexemplaren of zekere foto's.

Helaas kom je bij een hoog percentage van de pogingen dan toch uit op de onvermijdelijkheid van een genitaalcontrole, maar al doende leert men - en ik ben duidelijk nog lerende bij deze beesten  :rolleyes: :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nhdejong

 :rolleye: Jemigdepemig Arp! Ik ga me haast schuldig voelen over het posten van zo'n crappy foto op de site! Waar zadel ik je mee op?

Ik hoop maar dat het ook nog ergens een beetje leuk is om te doen of een uitdaging vormt ofzo...  ;)

Ik wens je veel succes met het onderzoek en ik zal in het vervolg proberen om mooiere foto's te maken! Ik begrijp nu hoe belangrijk dat is.

O ja en bedankt voor het verbeteren van het lemma, ik heb hem wederom anders genoemd dus. Dom van me.

Smiles,
Klaas

Arp

Hoi Klaas,

No problem, als ik het niet leuk vond deed ik het niet ;) Het is juist door dit soort puzzels dat je naar andere dingen moet kijken dan wat het "normaal" doorlopen van een sleutel met beest onder binoc oplevert (90% laatste stappen via genitaal) - daar leer je dan weer van.

Citaat van: nhdejong op september 05, 2012, 13:20:56 PM
Dom van me.
Nee hoor, die namen zijn erg verwarrend  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

De volgende opmerking is bepaald niet wetenschappelijk verantwoord  ;D :

Als je de Chrysopidae vergelijkt met de mug op de achtergrond dan zou je zeggen dat dit exemplaar ook een beetje aan de kleine kant is voor Nineta. Maar zoals ik al aangaf, beslist niet wetenschappelijk verantwoord.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Ha JeeWee,

Ik had er wel naar gekeken idd, maar mijn probleem is dan weer dat ik van die Dansmuggen soms toch ook flinke knoeperts tegenkom en bij die beesten nog minder een idee heb wat wat is (en hoe groot)  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)