Invasie Zwarte Mees?

Gestart door m.dijksterhuis, september 04, 2012, 11:35:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

m.dijksterhuis

Het is in diverse topics al genoemd, maar er lijkt een invasie van Zwarte Mees aan te komen.
Op diverse telposten worden er al groepen Zwarte Mezen gezien, oa bij Bacum, Lingen, NW Duitsland, dichtbij Nederlandse grens op hoogte van Zwolle. Ook in Nederland zijn er al diverse waarnemingen.

In 2005 waren er ook veel Zwarte Mezen vroeg gezien, met als gevolg de 4e dag ooit op trektellen.nl en ook op andere posten hoge aantallen. Zie http://www.ess.sohosted.com/mezen/Media23.html voor de voorspelling van 2005.

Het lijkt mij leuk en leerzaam om de komende tijd de waarnemingen in gaten te houden en met elkaar te delen. Dit om een goed beeld te krijgen hoe zo'n invasie verloopt. Tot nu toe heb ik het idee dat de mezen aan de vroege kant zijn in vergelijking met eerdere invasie jaren. Iemand meer informatie hierover?

Vandaag hoorde ik dat er in Amersfoort (Schuilenburg) een leuke groep zwarte mezen is gezien in een tuin. (Afwijkend mbt andere jaren.)

gr, Marc

HPM

Er lijkt me nog weinig reden voor alarm.
Zwatte Mezen begin september zijn normaal.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Er zijn jaren met veel zwarte mezen in september en er zijn jaren met weinig zwarte mezen in september. Dit lijkt er een te worden met veel. Net vergeefs op weg naar een (vermoedelijk niet bestaande) draaihals gewoon in de stad diverse keren zwarte mees gehoord en zojuist ook door het dakraam in centrum Utrecht. Dat is echt niet normaal.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

m.dijksterhuis

#3
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47

Ketelbrug vandaag 3e Zwarte Mezen dag ooit. Alleen in 2008 meer waarnemingen, dit jaar is volgens trektellen.nl ook een goed Zwarte mezen jaar geweest. Het lijkt er op dat 2008 na 1996 het beste Zwarte Mezen jaar is in de trektellen database. Daarbij moet ook meegenomen worden dat er in 1996 minder geteld werd.

Weet iemand of er een officieel overzicht oid bestaat van invasiejaren van Zwarte Mees?

gr, Marc

Adri Clements

@Marc,
Johan Stuut heeft na het invasiejaar van 2008 een artikel geschreven, met als titel 'aMEESing 2008'. Dit is gepubliceerd in 'Het Vogeljaar' (jaargang 58, nummer 3:
Deel 1
Deel 2 (Pimpelmees)

@Herman: verklaar dan dit verschil eens?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

m.dijksterhuis

Adri, hartelijk dank voor het artikel. Zal het vanavond lezen.

Ik ben erg benieuwd wat wij op onze post (Hazewater) er van gaan merken, tot nu toe enkele exemplaren. Do en vrij weer tellen, hopelijk vliegt er dan wat meer.

gr, Marc

HPM

Hierbij grafieken van Zwarte mees per maand sinds 2004, inclusief de paar dagen van deze september.
Hou er bij de interpretatie reklening mee dat het aantal waarnemers in de periode sterk is toegenomen.
De influx van 2005 zal daarom wel de grootste uit de periode geweest zijn.
Hoewel deze september nu al aardig uitsteekt kan je aan 2010 zien dat dat niet noodzakelijk een grote influx hoeft te betekenen.

Herman van der Meer


HPM

Ik had er vanochtend twee hoog in een paar populieren midden in de polder. Ik weet niet waarom maar dat vind ik toch gekker dan dat ze midden in de stad zitten.


Herman van der Meer

Rikstar

vrij gebruikelijk in de trektijd  :duim: 
Kan zo een paar voorbeelden geven

Citaat van: HPM op september 05, 2012, 11:32:17 AM
Ik had er vanochtend twee hoog in een paar populieren midden in de polder. Ik weet niet waarom maar dat vind ik toch gekker dan dat ze midden in de stad zitten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

j.steenbergen

Die voorbeelden kun je geven, maar waar op gezinspeeld werd is dat het op dit moment veel vaker voorkomt dan anders. En dat is me in de omgeving van Houten ook opgevallen, ik kom ze op het moment geregeld tegen, en dat gebeurt me in mijn eigen woonplaats niet jaarlijks. Hopelijk krijg ik weer overwinterende in mijn tuin, zoals enkele jaren terug.
Jeroen Steenbergen

JohanvantBosch

#11
Ter aanvulling op de grafiekjes van Herman een paar grafiekjes uit waarneming.nl die kijken naar een wat korter tijdsbestek. Waar kwamen jouw gegevens vandaan Herman?

In onderstaande grafiekjes alleen alle als overvliegend (algemeen, n, z, w, etc alle opties) ingevoerde waarnemingen:


2012


2011


2010


2009



2008


2007


2005

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op september 05, 2012, 17:59:05 PM
Ter aanvulling op de grafiekjes van Herman een paar grafiekjes uit waarneming.nl die kijken naar een wat korter tijdsbestek. Waar kwamen jouw gegevens vandaan Herman?

In onderstaande grafiekjes alleen alle als overvliegend (algemeen, n, z, w, etc alle opties) ingevoerde waarnemingen:


Mijn gegevens komen uit de tabellen op de statistiekpagina. Die zet ik in een spreadsheet. Dan heb ik zowel de meldingen ('waarnemingen') als de exemplaren en bereken ik ook het gemiddeld aantal per melding. Bij het gebruik van een template hoef ik alleen maar de basiscijfers erin te zetten en dan staan de gemiddelden en de grafieken er gelijk. Meestal maak ik de grafieken daarna nog even af in een ander programma.

De grafieken van de statistiekpagina's hebben het nadeel dat de y-schalen voor iedere grafiek worden afgestemd op het maximum in de periode. Dat maakt de aantallen moeilijk op het oog te beoordelen. Als ik meerdere jaren of maanden in een grafiek zet zijn de aantallen wel te vergelijken (met de nodige slagen om de arm.)
De gegevens per dag per maand staan niet in een tabel op de statistiekpagina maar zijn wel aan de grafieken te ontlenen.
Het nadeel van eigen grafieken is dat ze niet dynamisch zijn.
Als je naar de grafieken op de statistiekpagina linkt, zoals jij hebt gedaan, vullen ze zich vanzelf aan.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op september 05, 2012, 18:54:20 PM
Als je naar de grafieken op de statistiekpagina linkt, zoals jij hebt gedaan, vullen ze zich vanzelf aan.

Blijkbaar gaat dit voordeel toch niet op.... tenminste, dat idee heb ik als ik naar de 2012 grafiek kijk  O0

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op september 07, 2012, 10:32:44 AM
Citaat van: HPM op september 05, 2012, 18:54:20 PM
Als je naar de grafieken op de statistiekpagina linkt, zoals jij hebt gedaan, vullen ze zich vanzelf aan.

Blijkbaar gaat dit voordeel toch niet op.... tenminste, dat idee heb ik als ik naar de 2012 grafiek kijk  O0

Ja, ik zie het. Wel logisch eigenlijk. Ik dacht dat hij opnieuw gegenereerd zou worden, maar dat doet hij dan wel met de oude gegevens die in de link staan.
Herman van der Meer

HPM

Alweer bijna 4000 ingevoerd deze maand.
De verspreiding is wel merkwaardig. Wat moeten zoveel beesten buiten het broedgebied en zo weinig in het broedgebied?
(het 'broedgebied' is op basis van uurhokken, deze spetember op basis van kilometerhokken.)
Herman van der Meer

Yeronimo

Mooi gemaakt Herman!
Wat mij opvalt is dat er een gigantische bulk aan waarnemingen in het midden van het land gedaan wordt en daarbuiten niet. Ook vooral op de trektelposten in het midden van het land de grootste aantallen (die ook door blijven gaan). In Leeuwarden weinig ter plaatse vogels net als in de Zaanstreek.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Yeronimo op september 08, 2012, 18:38:21 PM
Mooi gemaakt Herman!
Wat mij opvalt is dat er een gigantische bulk aan waarnemingen in het midden van het land gedaan wordt en daarbuiten niet. Ook vooral op de trektelposten in het midden van het land de grootste aantallen (die ook door blijven gaan). In Leeuwarden weinig ter plaatse vogels net als in de Zaanstreek.

Misschien omdat het een typische Naaldbos-vogel is? (-> Veluwe)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Nee, verschillen in aantal kun je op het kaartje niet zien. Wel een beetje op deze animatie, maar daar zie je het normale verspreidingsgebiede niet op:
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=20120901&weken=10&diergroep=1&soort=209&interval=d&akt=A
Ik zou wel een combinatie kunnen maken maar voor iets wat bij verschijnen gelijk alweer verouderd is vind ik dat de moeite niet waard.
Herman van der Meer

Gideon Vreeman

Deze gegevens vertellen toch niet dat ze vooral buiten het broedgebied zitten? Wellicht is de verdeling gelijk en vertelt het wat meer over de manier van waarnemen/ waarnemers. 
Citaat van: HPM op september 08, 2012, 18:31:45 PM
Alweer bijna 4000 ingevoerd deze maand.
De verspreiding is wel merkwaardig. Wat moeten zoveel beesten buiten het broedgebied en zo weinig in het broedgebied?
(het 'broedgebied' is op basis van uurhokken, deze spetember op basis van kilometerhokken.)
Gideon Vreeman

HPM

#20
Citaat van: Gideon Vreeman op september 08, 2012, 19:05:10 PM
Citaat van: HPM op september 08, 2012, 18:31:45 PM
Alweer bijna 4000 ingevoerd deze maand.
De verspreiding is wel merkwaardig. Wat moeten zoveel beesten buiten het broedgebied en zo weinig in het broedgebied?
(het 'broedgebied' is op basis van uurhokken, deze spetember op basis van kilometerhokken.)

Deze gegevens vertellen toch niet dat ze vooral buiten het broedgebied zitten? Wellicht is de verdeling gelijk en vertelt het wat meer over de manier van waarnemen/ waarnemers. 


Zoals alle gegevens in Waarneming gaat het om meldingen, wat niet noodzakelijk de werkelijkheid weerspiegelt.
Het is best mogelijk dat ze zoveel buiten het normale verspreidingsgebied worden gemeld juist omdat ze daar niet gewoon zijn.
Herman van der Meer

Gideon Vreeman

Precies. En gooi maar eens wat termen op internet als 'invasie zwarte mees' en vogelend Nederland let extra op (bijv rond eigen huis).
Citaat van: HPM op september 08, 2012, 19:07:06 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op september 08, 2012, 19:05:10 PM
Citaat van: HPM op september 08, 2012, 18:31:45 PM
Alweer bijna 4000 ingevoerd deze maand.
De verspreiding is wel merkwaardig. Wat moeten zoveel beesten buiten het broedgebied en zo weinig in het broedgebied?
(het 'broedgebied' is op basis van uurhokken, deze spetember op basis van kilometerhokken.)

Deze gegevens vertellen toch niet dat ze vooral buiten het broedgebied zitten? Wellicht is de verdeling gelijk en vertelt het wat meer over de manier van waarnemen/ waarnemers. 


Zoals alle gegevens in Waarneming gaat het om meldingen, wat niet noodzakelijk de werkelijkheid weerspiegelt.
Het is best mogelijk dat ze zoveel buiten het normale verspreidingsgebied worden gemeld juist omdat ze daar niet gewoon zijn.
Gideon Vreeman

HPM

Citaat van: Gideon Vreeman op september 08, 2012, 19:11:13 PM
Precies. En gooi maar eens wat termen op internet als 'invasie zwarte mees' en vogelend Nederland let extra op (bijv rond eigen huis).

Zoals dit topic.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Gideon Vreeman op september 08, 2012, 19:11:13 PM
Precies. En gooi maar eens wat termen op internet als 'invasie zwarte mees' en vogelend Nederland let extra op (bijv rond eigen huis).

Mwah, met zo'n uitspraak zou ik het SOVON niet durven passeren!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 08, 2012, 19:21:18 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op september 08, 2012, 19:11:13 PM
Precies. En gooi maar eens wat termen op internet als 'invasie zwarte mees' en vogelend Nederland let extra op (bijv rond eigen huis).

Mwah, met zo'n uitspraak zou ik het SOVON niet durven passeren!  ;)

Ook daar is het alleen nog maar de vraag of er een invasie op komst is.  Zelfs als de aantallen deze maand zo doorgaan zal het nog steeds geen grote invasie zijn. Iets van het niveau van 2007. Altijd leuk maar niet iets om over naar huis te schrijven.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Overigens zitten ze in het Oosten ook wel. Gister in Noord-Limburg meerdere groepjes met Zwarte Mezen.
Ingevoerd zijn ze niet, en verwacht ook niet dat het gaat gebeuren...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert V.T

In Zuid-Limburg tot nu toe nog geen groepjes zwarte mezen gezien dit najaar.
Groeten,

Robert van Tiel

H.Valkema

Groeten,
Haije Valkema

HPM

Het aantal meldingen van Zwarte Mezen deze maand is een record in Waarneming voor elke maand. Voor de rest is het bij lange na nog geen record. Tot nu toe lijkt het dus vooral een invasie van waarnemers te zijn.


Herman van der Meer

jelmerpoelstra

In Zweden wordt de invasie overigens ook opgemerkt, maar alleen in het zuiden.