Paddenstoelenexcursie 2012

Gestart door xenion, september 03, 2012, 22:22:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

grietaf

Ik kom als ik niet te moe ben van de excursie waar ik de zaterdag er voor naar toe moet.
Grieta.

Violet (en Remco)

Hoi Martin,

We melden ons nogmaals aan: Remco en ik gaan graag mee de 30ste  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Bart van Hoogstraten

Hoi Martin,

Bij deze nogmaals Bart maar Liesbeth laat het even in het ongewisse (die heeft voorafgaand aan dat weekend proefwerkweek en moet aansluitend 210 proefwerken nakijken -> als dat op zondag nog niet af is komt ze niet mee...). 1 Persoon zeker, 1 persoon onzeker.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


loest

Groet, Loes

WijnandvB

Leuk om enkele mensen weer te zien, die vorig jaar ook mee zijn geweest. Ik ben erbij.

Mvrgr, Wijnand.

P.Rijnen

Fijn dat de excursie verplaatst wordt, nu kan ik ook komen.
Tot zondag de 30e
Vr. groet,
Peter

grietaf

Inmiddels is er bij mij iets tussen gekomen, dus helaas moet ik verstek laten gaan.
Grieta.

tjerk

Helaas, helaas. Ondanks de veranderde datum kan ik niet mee. Zit die zondag in Groningen. Jammer.
Veel succes/plezier allen!
Groet,
Tjerk

Bart van Hoogstraten

Hoewel mijn vrouw waarschijnlijk niet kan kom ik toch met 2 personen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

loest

 
Helaas kan ik op 30 sep toch niet mee op excursie.

Groet, Loes

ratje

ik moet helaas afzeggen, excursie over Gorsselse hei is niet goed gegaan. Mijn benen willen ff niet meer.  :'(  Veel paddenstoelenplezier morgen.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ratje op september 29, 2012, 16:42:20 PM
ik moet helaas afzeggen, excursie over Gorsselse hei is niet goed gegaan. Mijn benen willen ff niet meer.  :'(  Veel paddenstoelenplezier morgen.

Oh, dat is jammer Hannie. Had me leuk geleken om je na een jaar weer eens te zien. Volgend jaar dan maar weer? Sterkte en heel veel beterschap!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ratje

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 29, 2012, 16:58:06 PM
Citaat van: ratje op september 29, 2012, 16:42:20 PM
ik moet helaas afzeggen, excursie over Gorsselse hei is niet goed gegaan. Mijn benen willen ff niet meer.  :'(  Veel paddenstoelenplezier morgen.

Oh, dat is jammer Hannie. Had me leuk geleken om je na een jaar weer eens te zien. Volgend jaar dan maar weer? Sterkte en heel veel beterschap!
dank je Bart. Misschien komt er nog wel een keer een excursie in deze omgeving. Gordijnzwammen door Nico, omgeving Zutphen.

Violet (en Remco)

Martin en Arno,


Hartelijk dank voor deze leerzame dag  :duim:


Wat een mooie dag en wat enorm veel paddenstoelen hebben we gezien!
We proberen aan de hand van onze foto's, aantekeningen, herinneringen en de ge-uploade waarnemingen alles juist op naam te krijgen... Een hele uitdaging voor ons, ondanks jullie enorm deskundige uitleg vandaag.


Ook alle andere aanwezigen bedankt voor de leerzame en gezellige dag!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Bart van Hoogstraten

Ja, iedereen hartelijke dank!  :duim: -> Boeiende en leerzame excursie en jammer dat ik vlak voor het eind moest afhaken vanwege andere verplichtingen. Graag tot een volgende keer! (bijgaand wat "gluurfoto's"  ;) ). Ik moet nog erg veel leren want de enige twee die ik met zekerheid goed had met determinatie was een Berkenzwam en een Vliegenzwam (  :P ). (Gelukkig heb ik er ook een beetje naast gedetermineerd in andere soortgroepen zodat ik me nu niet helemaal een loser vind  ;) ). En nu weer verder met mijn huiswerk! (56 species op de plaat).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Violet (en Remco)

#46
Zou Arno op de eerste foto kopzorgen hebben?  ;D


Ja, hard werken om te slagen voor de test (want ze zijn streng hè  ;) [size=78%]). [/size]

En inderdaad, ook wij zijn gelukkig ook nog e.e.a. in 'onze' soortgroepen tegen gekomen die we 'zonder moeite' op naam kunnen brengen. Dat geeft nog wat zelfvertrouwen tenminste, want die paddenstoelen, moeilijk!!!

Edit: die Rugstreeppad was trouwens ook mooi!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Violet (en Remco) op september 30, 2012, 18:46:49 PM
Zou Arno op de eerste foto kopzorgen hebben?  ;D

En wat staat Remco überhaupt te doen op de tweede foto? Aan het gapen of heel hard "BOE" aan het roepen?   ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Violet (en Remco)

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 30, 2012, 19:00:49 PM
Citaat van: Violet (en Remco) op september 30, 2012, 18:46:49 PM
Zou Arno op de eerste foto kopzorgen hebben?  ;D

En wat staat Remco überhaupt te doen op de tweede foto? Aan het gapen of heel hard "BOE" aan het roepen?   ;)


Haha, lig in een deuk  ;D 
Remco suggereert: "laten we het houden op BOE roepen", duzzzzz
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

P.Rijnen

Martin , Anro en Han bedankt voor de leuke dag. Veel gezien en veel geleerd. Eerst de waarnemingen van zaterdag wegwerken en dan zal ik me eens door de berg foto's heen worstelen (kan ik natuurlijk mooi gebruik maken van de waarnemingen die al op op waarneming staan). Hopelijk tot volgend jaar.
groet,
Peter

Dieter

Haha, er zouden hier naamplaatjes moeten bijstaan, zo kan ik een gezicht plakken op sommige gebruikers.  ;D
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Doe maar niet :P

Het grootste deel van het meegenomen materiaal heb ik op naam ondertussen, er zitten meer verrassingen tussen dan ik dacht, het restje is voor morgen :)
Groeten,
Martin

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Violet (en Remco)

Citaat van: xenion op september 30, 2012, 23:44:00 PM

Het grootste deel van het meegenomen materiaal heb ik op naam ondertussen, er zitten meer verrassingen tussen dan ik dacht, het restje is voor morgen :)


Zo hé, goed bezig geweest Martin :duim:
Zitten leuke soorten tussen inderdaad!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

WijnandvB

Ha mensen.

Deze thuiswedstrijd zal ik niet snel vergeten. Nooooit geweten dat er in dat drukbezochte gebied zoveel te vinden zou zijn. (Maar ja, normaliter kom je ook niet buiten de paden  :P ).
Hartstikke leuk om mee te doen en ik heb me weer verbaasd over de soortenrijkdom van de Nederlandse flora en fauna.
Een mooi groepje mensen met een gemeenschappelijke interesse; altijd pico bello om mee op pad te gaan. Hopelijk tot volgend jaar.

M'n huiswerk heb ik grotendeels gedaan. Alle soortnamen ingevoerd met de bijbehorende foto's.

Naar een paar types heb ik tevergeefs gezocht.... Zie de bijlage.
Wel heb ik geleerd dat wanneer deze twee geconcentreerd met de camera in de aanslag bij een onooglijk piepklein dingetje zitten, er ineens een verrassende zeldzaamheid blijkt te groeien. Ook al moet dat dingetje dan nog microscopisch owrden onderzocht...  :huh:

Hoe dan ook. Hopelijk hebben jullie net zo genoten als ik.

Bedankt allemaal.

Hartelijke groeten, Wijnand.

tjerk

Als ik dit allemaal zo lees: jammer dat ik er niet bij kon zijn!
Groet,
Tjerk

xenion

#56
We moeten censuur gaan toepassen volgens mij :P

Op 2 slijmzwammen na heb ik alles op naam (wat ik niet weggegooid heb dan), zie: hier Voor onbekende soorten moeten maar even foto's en plek hier geplaatst worden denk ik, hopelijk dat we er dan uitkomen :) De slijmzwammen komen morgen misschien.
Arno, kun jij deze waarnemingen ook op jouw lijst zetten? Dan heb jij de complete lijst.
Groeten,
Martin

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Arno van Stipdonk

Beste mensen, het was een zeer geslaagde en leuke dag. Bedankt voor alle leuke reacties!
Mijn kopzorgen vallen wel mee, ik probeerde uit beeld te blijven maar dat is niet echt gelukt.  :)

Martin, weer hard gewerkt, petje af!


En er zitten inderdaad veel leuke en verrassende soorten tussen.
Vooral Mycena citrinomarginata is voor mij een zeer leuke verrassing.
Ik zal alles invoeren maar dat kan wel een paar dagen duren.
Eerst ga ik een poging wagen om de Entoloma's te determineren.

xenion

#59
Het is toch wat makkelijker om zoveel mogelijk soorten die gefotografeerd zijn op te noemen denk ik (zoveel mogelijk in volgorde van locatie):

Gele Witsteelvezelkop - Inocybe auricoma samen met Sombere vezelkop - Inocybe fuscidula op de helling met eik en berk na het naaldbosje.
Dwerghertenzwam - Pluteus nanus, was ook ergens op die helling geloof ik.
Smakelijke melkzwam - Lactarius deliciosus, de grote melkzwam langs de bosrand.
Bruine Weidechampignon - Agaricus cupreobrunneus, kleine bruinvezelige Champignon langs greppel in grasland.
Kastanjeparasolzwam - Lepiota castanea, op de heuvel.
Bruinsnedeviltkop - Inocybe fuscomarginata, de sterk schubbige, grote soort in grote groep staande vezelkoppen bovenaan de heuvel. (zonder bruine cystiden...)
Roodbruine Gordijnzwam - Cortinarius subbalaustinus, de grote gordijnzwam in grote groepen bovenop de heuvel.
Citroensnedemycena - Mycena citrinomarginata, kleine gele Mycena op en na de heuvel.
Bleke geelvezelgordijnzwam - Cortinarius saniosus, de groep gordijnzwammen direct na de heuvel.
Geelsteelhertenzwam - Pluteus romellii, idem.
Wortelende gordijnzwam (s.l.) - Cortinarius rigens sl, incl. candelaris, damascenus, ..., vrij grote soort met witte steel in het broekbosje na de heuvel, niet op het eiland. (vervelend ding, heeft wel een ziekenhuislucht maar sporen zijn aan de kleine kant, dus vandaar s.l.).
Witgeringd Mosklokje - Galerina jaapii, Mosklokje langs het water.
Gewoon Korthaarschijfje - Melastiza chateri, in het broekbos op het eiland.
Zwartrode russula - Russula olivaceoviolascens, kleine roodpaarse Russula in het broekbos op het eiland.
Koperrode gordijnzwam (f. uliginosus) - Cortinarius uliginosus f. uliginosus, idem, de rode.
Gele Wilgengordijnzwam - Cortinarius cinnamomeoluteus, idem, de gele.
Elzenbundelzwam - Pholiota alnicola, de Bundelzwam in het broekbos.
Groene Zwameter - Hypomyces viridis, groene aantasting op Russula.
Groeten,
Martin