streepzaadroest

Gestart door ratje, september 02, 2012, 15:28:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op blad en stengel van Streepzaad (groot of klein is me niet bekend) vond ik deze roesten.

roesten

Wat een mooie foto's!
Met aecia en telia kan het alleen Puccinia major of P. praecox zijn. Morfologisch is identificatie alleen mogelijk als ook de uredinia aanwezig waren maar die zaten er klaarblijkelijk niet bij (uredinia resp kaneelbruin of donkerbruin). Maar P. major zit alleen op Moerasstreepzaad (Crepis paludosa).
Hoe dan ook best een leuke vondst aangezien P. praecox nog maar 2x in NL gevonden is.

ejslootweg

Hoi Hannie, heb je ook nog foto's waar iets meer van de plant op te zien is? Vanaf deze foto's is de plant niet op naam te brengen.

groeten, Erik
groeten, Erik

ratje

Citaat van: ejslootweg op september 03, 2012, 16:38:19 PM
Hoi Hannie, heb je ook nog foto's waar iets meer van de plant op te zien is? Vanaf deze foto's is de plant niet op naam te brengen.

groeten, Erik

Ik zal binnnenkort een poging doen. Ik had een foto maar die was mislukt. :rolleye:

Aad bedankt voor je uitleg.

ratje

Hier een paar foto's. Ik ben geen plantenkenner, maar denk dat ik met klein streepzaad van doen heb?

Corryabbink

Dag Hannie,
Het betreft een Kruiskruid. Geen Streepzaad dus.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Ok dank voor je info. Moet ik weer overnieuw beginnen  ??? . Zo'n plantenkenner ben ik dus  :-\

Corryabbink

Hannie,
Wat denk je hiervan?

http://waarneming.nl/soort/photos/29112?from=1980-01-01&to=2012-09-03&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=0&page=1

De Nederlandse naam zou overigens fout zijn. In het boek Roesten van Aad Termorshuizen heet die Australische composietenroest ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Corrie, de link die je gaf lijkt veel op mijn materiaal.
Ik wil het nog even lastig maken, dit meer ter verduidelijking van mezelf. De eerste foto hieronder is van de bovenste mic.foto's. De mic. foto's die ik er nu bij doe zijn van het kruiskruid welke ik er gisteren op heb gezet.
Onder de mic, denk ik andere sporen te zien of zit ik dan helemaal verkeerd.
Als het een soort is, vind ik het ook prima. Maar ik kom er voor mezelf zo niet uit.