Edelhert Emsland-Duitsland

Gestart door henrike1977, september 02, 2012, 15:24:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Ik woon al een poosje vlakbij Lingen en wandel hier veel in de bossen.
Net ben ik tijdens mijn wandeling met de honden (allemaal aangelijnd, ze komen nooit los in het bos) een behoorlijk groot edelhert tegengekomen.
Het was een bok, en hij was niet bang, eerder boos op de honden en ik heb met het hele spul maar een sprintje getrokken om meer afstand te nemen.
Toen draaide de bok zich om en ging het bos weer in. Hij stond bijna op het wandelpad namelijk.
Ik wist niet dat hier edelherten voorkwamen en dat doen ze ook niet voor zover ik weet. Ik vraag me dus af of ik deze waarneming waarvan ik 200% zeker ben, aangezien ik maximaal 4 meter van het dier afstond toen ik hem in de eerste instantie zag, ergens door moet geven.
Ik kan nergens op het internet vinden of er rondom Lengerich Niedersachsen edelherten voorkomen.
Dus... gewoon laten gaan? Of ergens melden? En zo ja, waar dan?
Ik had graag een foto gemaakt maar mijn hachje en die van mijn honden was me iets belangrijker.
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

ik heb ooit twee edelherten gezien in twente, dus het zou kunnen.
Hoewel er daar heel veel reeen zitten, lijkt het me een goed leefgebied voor edelherten.
Ik zou hem invoeren op observado.org.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Citaat van: augustvansteensel op september 02, 2012, 15:37:39 PM
ik heb ooit twee edelherten gezien in twente, dus het zou kunnen.
Hoewel er daar heel veel reeen zitten, lijkt het me een goed leefgebied voor edelherten.
Ik zou hem invoeren op observado.org.

Geen foto, is geen bewijs natuurlijk. Wordt mijn waarneming dan wel goedgekeurd?
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

Als je een waarneming invoerd zonder foto, kan hij twee labeltjes krijgen:
- automatisch goedgekeurd: bijvoorbeeld een edelhert in de Oostvaardersplassen zonder foto wordt goedgekeurd, omdat ze daar erg talrijk zijn.
- niet te beoordelen: bij gebrek aan bewijs wordt de waarneming niet beoordeeld.
maar een waarneming zonder foto is niet erg, ze blijven gewoon in de database staan, dus goed voor de statastieken.
http://waarneming.nl/soort/maps/388?from=2011-09-02&to=2012-09-02
Het zou trouwens best kunnen, zie de link.
Gewoon invoeren dus!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Ik heb hem ingevoerd.
Ik wist overigens niet dat Edelherten niet op de loop gaan als je aan komt wandelen. Ik hoorde een boel herrie naast me in de bosjes, het leek alsof er een paard was losgebroken. Het hoefgetrappel van reeen ken ik wel, dat klinkt veel lichter.
Doordat ik dacht dat er een paard losliep, bleef ik staan, om het eventueel te pakken. Nou ja, toen stond er dus ineens een hele grote boze bok voor mijn neus. Hij snoof eens goed, en toen heb ik me uit de voeten gemaakt. Misschien een overtrokken reactie maar ik had geen idee hoe boos hij zou zijn op de honden die bij de aanblik van zoveel vers vlees ook even dol werden aan de riem.
Ik ben in dat stuk bos al veel tegengekomen zonder honden als ik van de grote wandelpaden afging, maar met honden, aan de rand nog nooit iets bijzonders. Ik had dit ook echt niet verwacht.
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

dat is geen ree geweest! :blink:
verstandig om je honden koest te houden.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Ik ben me serieus wezenloos geschrokken. En ik wil ook absoluut niets verstoren, dat gaat tegen alles in waar ik voor sta.
Als ik had geweten dat er daar een enorme Edelhertbok stond had ik me al veel eerder omgedraaid. Maar hij stond links van het pad in het jonge bos dat vol met blad zat. Dus er viel ook niets te zien in de eerste instantie. Ja, ik hoorde een boel hoefgetrappel alsof er een paard door de bosjes denderde. ik verwachtte echt dat er een paard los liep, daarom bleef ik staan kijken. Nou dat doen we ook nooit meer  :o
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Vincent Martens

Even off topic: Henrike, worden er ook nog wel eens otters gezien, gespeurd of doodgereden gevonden langs de Ems t.h.v. Lingen en Meppen?

groeten,

Vincent Martens
groeten, Vincent

henrike1977

Dat van het ontsnapte beest zei ik nog tegen mijn vriend na de ontmoeting.
Mijn buurman heeft een hertenkamp en er zullen wel veel meer boeren in de omgeving zijn met een hertenkamp.
Deze was echt niet bang! Normaal zie je wild en zodra ze jou als mens in de peiling hebben zijn ze weg. Wild moet doorgaans niets van mensen hebben, zo wel dan zijn ze of ziek of in mensenhanden geweest.
Deze bok stond op het punt mijn honden op het gewei te nemen, hij liep niet weg en snoof. Ja toen heb ik niet afgewacht en de honden meegesleurd tijdens een flinke sprint. Pas toen we voldoende afstand hadden draaide hij zich om en liep het bos weer in.
Van de Otters heb ik niets gehoord. Wij wonen aan de andere kant van Lingen, meer richting Osnabruck.
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

Citaat van: henrike1977 op september 04, 2012, 15:32:23 PM
Dat van het ontsnapte beest zei ik nog tegen mijn vriend na de ontmoeting.
Mijn buurman heeft een hertenkamp en er zullen wel veel meer boeren in de omgeving zijn met een hertenkamp.
Deze was echt niet bang! Normaal zie je wild en zodra ze jou als mens in de peiling hebben zijn ze weg. Wild moet doorgaans niets van mensen hebben, zo wel dan zijn ze of ziek of in mensenhanden geweest.
Deze bok stond op het punt mijn honden op het gewei te nemen, hij liep niet weg en snoof. Ja toen heb ik niet afgewacht en de honden meegesleurd tijdens een flinke sprint. Pas toen we voldoende afstand hadden draaide hij zich om en liep het bos weer in.
Van de Otters heb ik niets gehoord. Wij wonen aan de andere kant van Lingen, meer richting Osnabruck.
In hertenkampen worden vooral damherten gehouden, ik heb nog nooit een hertenkamp met edelherten gezien.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Oh dan moet je even op bezoek komen. Mijn buurman heeft zowel Dam als Edelherten en ook nog Reeën.
Ik hoef niet naar de Veluwe voor het burlen.  ;-)
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

Citaat van: henrike1977 op september 04, 2012, 19:48:00 PM
Oh dan moet je even op bezoek komen. Mijn buurman heeft zowel Dam als Edelherten en ook nog Reeën.
Ik hoef niet naar de Veluwe voor het burlen.  ;-)
Dan is hij vrijwel zeker ontsnapt! :blink:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

t Beest is ons gewoon achterna gelopen om eindelijk die rottige honden te grazen te nemen.  >:D
We liepen een uurtje geleden weer dezelfde route, maar deze keer niets gezien.
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

misschien moet je even in de buurt informeren of iemand zijn hert kwijt is.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Ik ken alleen de buurman met herten en die is niets kwijt. Ik denk dat deze bok zeer binnenkort als het jachtseizoen weer begint iemands trofee zal zijn. helaas....
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

inderdaad, het zijn erg mooie beesten.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

gko

kan een edelhert trouwens hondsdolheid hebben?

met vr gr gkoopman

augustvansteensel

ik he er nog nooit over gelezen...
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Ik ook niet. Maar Rabies komt in West Europa toch nog amper voor?
Groet Henrike Visser

Douwe van der Ploeg

ELK zoogdier kan in theorie hondsdolheid hebben, geen idee of het ooit bij herten is aangetoond.. Het komt hier inderdaad relatief minder voor dan in andere delen van de wereld, maar is nog zeker aanwezig bij sommige soorten!
Douwe van der Ploeg

augustvansteensel

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 04, 2012, 21:29:52 PM
ELK zoogdier kan in theorie hondsdolheid hebben, geen idee of het ooit bij herten is aangetoond.. Het komt hier inderdaad relatief minder voor dan in andere delen van de wereld, maar is nog zeker aanwezig bij sommige soorten!
nou, henrike, dan maar hopen dat die van jou dat niet had! ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

henrike1977

Dat zal wel niet. Zoals gezegd, vast een ontsnapt exemplaar van iemand die er bockwurst van wilde maken.
Hoe dan ook, heb hem vandaag niet gezien. Morgenavond ga ik mijn rondje weer doen. Ben benieuwd of ik nog iets van sporen ga zien.
Groet Henrike Visser

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Rikstar

1 keer zelf een soort van gelijke situatie meegemaakt. 2 grote verschillen: het was een Hinde in een dierentuin en 2 ze had een jong/kalf. Doordat we opzoek waren naar het pasgeboren kalf, bleken we (onbewust want kalf lag achteraf onzichtbaar in het diepe gras) tussen het kalf en de hinde in te staan.  Hinde was woest en probeerde al steigerend met haar hoeven/voorpoten te trappen. Erg spectaculair was het wel  :angel:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

henrike1977

Hahaha, nou lekker, dan wil je wel lopen.
Ik had niet zozeer de indruk dat deze bok het op ons voorzien had, meer op de honden, wat volkomen begrijpelijk is.
Ik heb niet afgewacht tot hij in de aanvalmodus ging, hij liep niet weg, dat deed bij mij de alarmbellen rinkelen, toen ie ook nog eens ging snuiven, liep ik nog een tandje harder. Ik kom net weer uit het bos, hetzelfde rondje maar niets gezien. Ja, heel veel Grote Bonte spechten, maar geen wild. Ook geen sporen. Ik loop er vrijwel dagelijks en heb er nooit eerder een Edelhert gezien, dus het moet bijna wel een ontsnapt of een verdwaald exemplaar zijn. Anders was ik hem wel eerder tegen gekomen.
Er zitten wel inmens veel Reeën, die komen we wel een paar keer per week tegen.
Groet Henrike Visser

henrike1977

Mysterie opgelost:

Er zijn vorig jaar in Gersten Edelherten losgebroken. De bok van dit stel zijn wij tegen gekomen.
Helaas zijn ze dit jaar allemaal afgeschoten. Het scheen te gevaarlijk te worden. Ze waren niet bang voor mensen en vooral, niet bang voor verkeer.
Kan de waarneming op zeker worden gezet? Ik zal hem even op escape zetten.
Groet Henrike Visser

maurice.lahaye

Als je een linkje naar de waarneming geeft, dan zet ik de waarneming op goedgekeurd.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl