Welke zwammen ?

Gestart door Floppy, augustus 06, 2005, 23:27:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

In de slufter bij Rammekenshoek (Westerschelde, Zeeland) zag ik op een stuk hout deze zwammen.
Iemand enig idee welke dit zijn?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#1
Beste Floris,

Jonge exemplaren van een weerschijnzwam, ik denk Elzenweerschijnzwam, Inonotus radiatus, maar eigenlijk alleen microscopisch te onderscheiden van verwante soorten.

Han.

laatvlieger

het ziet eruit alsof deze paddestoelen zijn aangetast door iets, ik ben even de naam vergeten waardoor ook alweer. Maar ziet er niet uit alsof ze er altijd zo uit zouden zien!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

bovendien geen planten... ik heb al eerder gevraagd of er een aparte sectie paddestoelen kan komen.. is zowaar een ander kingdom!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

#4
Citeerbovendien geen planten... ik heb al eerder gevraagd of er een aparte sectie paddestoelen kan komen.. is zowaar een ander kingdom!
Ben ik helemaal met je eens. Schimmels (dus paddestoelen) worden al een tijdje niet meer bij de planten ingedeeld.
De druppels bij deze zwammen is overigens geen aandoening, maar een afscheiding en is bijna altijd aanwezig bij jonge exemplaren deze soorten.

Han.

Dragonfly

#5
Toevallig dat ik dit zie. Ik was als nieuwkomer hier al op zoek naar de plek waar ik paddestoelen kon invoeren...

Godelieve
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Marianne

Citeer
Citeerbovendien geen planten... ik heb al eerder gevraagd of er een aparte sectie paddestoelen kan komen.. is zowaar een ander kingdom!
Ben ik helemaal met je eens. Schimmels (dus paddestoelen) worden al een tijdje niet meer bij de planten ingedeeld.
De druppels bij deze zwammen is overigens geen aandoening, maar een afscheiding en is bijna altijd aanwezig bij jonge exemplaren deze soorten.

Han.
Moet dan voor de invoer van waarnemingen ook doorgevoerd worden, want waar kan je nu (als je dat wil) paddestoelen invoeren?
groet,
Marianne Cramer

Floppy

Oh jee, ik maak heel wat los, geloof ik :rolleyes:
Maar een aparte Forumrubriek voor paddestoelen e.d. is dan misschien wel een goed idee. En waar in te voeren? Ook een aparte rubriek?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Marianne

Dat is idd wat ik bedoelde  :rolleyes:
Of het moet worden: planten en paddestoelen bij waarneming.nl en apart onderwerp bij het forum
groet,
Marianne Cramer

han.endt

Misschien iets om over na te denken, maar echt veel waarnemingen worden er bij Waarneming.nl nog niet ingevoerd en ook veel vragen worden er ook nog niet over dit onderwerp op het forum gesteld. Dit verandert misschien met de herfst?

Han.

laatvlieger

#10
nee, he he, als er geen mogelijkheid bestaat om ze in te voeren...

alleen de laatste tijd al een of andere ridderzwam, cantharellen, een russula spec, een xerocomus en nog wat klein grut gezien.. ze staan er alweer volop. Zeker met deze warme natte tijd.

 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

paddo`s komen voor alsnog niet als aparte groep in waarneming.nl
als je ze echt kwijt wilt kan dat onder planten, die filteren we er wel uit als ze wel komen.

voorwaarde om de groep wel in te stellen:
minimaal 1 admin anwezig met grote kennis
Een duidelijke soortenlijst
(en tijd om het in te bouwen)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Die soortenlijst is er! Er is een boek "overzicht van de paddestoelen in Nederland"
Arnolds, E., Kuyper Th. W. & Noordeloos, M.E. 1995. Overzicht van de paddestoelen in Nederland. NMV
Isbn: 90-802818-1-6
hierbij zitten ook nog 2 supplementen. Is natuurlijk al wel weer wat verouderd maar de meeste soorten staan er toch wel in.

Ik zou zeggen plaats eens een oproepje bij de NMV ( Nederlandse Mycologische vereniging) daar lopen genoeg bekwame mensen rond. Ik neem aan dat zij die lijst ook wel digitaal hebben.

groet
wouter
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Floppy

CiteerBeste Floris,

Jonge exemplaren van een weerschijnzwam, ik denk Elzenweerschijnzwam, Inonotus radiatus, maar eigenlijk alleen microscopisch te onderscheiden van verwante soorten.

Han.
Han,

In afwachting van de evt. in te richten aparte groep, plaats ik ze maar in Planten onder Elzenweerschijnzwam, Inonotus radiatus met een vraagteken.
Dank voor de hulp ! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Freek Verkerk

#14
Ik lees dat er 1648 paddestoelen (Schimmels) op de
Rodelijst van Paddestoelen in NL
Dat is alvast een beginnetje van een soortenlijst.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

han.endt

CiteerIk lees dat er 1648 paddestoelen (Schimmels) op de
Rodelijst van Paddestoelen in NL
Dat is alvast een beginnetje van een soortenlijst.
Ik heb eventueel een vrij recente complete lijst van alle paddo's in Nederland. Ik wil ze ook nog wel invoeren als het zover komt. Het is een lange lijst. Ik weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel, maar het zijn er veel meer dan in de plantenlijst.

Han.

Vincent

Dat hoeft niet meer! Ik had een lijst van de NMV gekregen en Hisko heeft ze allemaal geïmporteerd in de database!
Vincent