Hoofdmenu

Zwarte roest?

Gestart door ratje, september 02, 2012, 12:29:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op veel onkruid in het bos trof ik op de bloemetjes deze zwarte roest (denk dat het roest is). Heeft iemand een idee voor me welke naam deze bloem heeft? Misschien heeft er ook iemand een idee of dit zwarte roest kan zijn? De sporenmaat is 10 -15 µm. Vele lijken er wel een tepeltje te hebben.

tjerk

Hoi Hannie,

Volgens mij (maar zo'n plantenkenner ben ik niet) moet je het in de duizendknoopfamilie (polygonaceae) zoeken.
Groet,
Tjerk

ratje

Citaat van: tjerk op september 02, 2012, 13:39:24 PM
Hoi Hannie,

Volgens mij (maar zo'n plantenkenner ben ik niet) moet je het in de duizendknoopfamilie (polygonaceae) zoeken.
Groet,
Tjerk
Dank je Tjerk, ik denk dat je aardig goed zit. Ik had een bloemenboek en daar dacht ik dat het een duizendknoop zou zijn, maar was er niet zeker van. Ga ik nakijken.  :duim:

roesten

Dit is zeker een Polygonum-soort. De schimmel is een brand. Roestschimmels zitten eigenlijk nooit echt in de bloem; gewoonlijk zitten deze op de bladeren, bladstelen en stengels. Veel brandschimmelsoorten infecteren het vruchtbeginsel en in plaats van zaadje(s) krijg je een vruchtlichaampje waarin bij rijpheid een zwart poeder zit, de brandsporen. Welke soort brand dit is, is zo niet te zeggen. Er zijn nogal wat brandschimmelsoorten op Polygonum-soorten. Nodig is te weten welke soort Polygonum dit is en daarnaast zouden de sporen nauwkeurig bekeken moeten worden.
Groet, Aad Termorshuizen

ratje

Citaat van: roesten op september 02, 2012, 22:05:12 PM
Dit is zeker een Polygonum-soort. De schimmel is een brand. Roestschimmels zitten eigenlijk nooit echt in de bloem; gewoonlijk zitten deze op de bladeren, bladstelen en stengels. Veel brandschimmelsoorten infecteren het vruchtbeginsel en in plaats van zaadje(s) krijg je een vruchtlichaampje waarin bij rijpheid een zwart poeder zit, de brandsporen. Welke soort brand dit is, is zo niet te zeggen. Er zijn nogal wat brandschimmelsoorten op Polygonum-soorten. Nodig is te weten welke soort Polygonum dit is en daarnaast zouden de sporen nauwkeurig bekeken moeten worden.
Groet, Aad Termorshuizen

dank voor je uitgebreide uitleg. :duim: