Gewone schorpioenvlieg? => nee, Panorpa germanica.

Gestart door Gertjan Klein, september 02, 2012, 11:48:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

Ik heb zojuist een Gewone schorpioenvlieg ingevoerd:

http://waarneming.nl/waarneming/view/70936002
onzeker Gewone Schorpioenvlieg - Panorpa communis gezien op 2012-09-02 Wateren
Foto's:




Bij het invoeren zag ik als mogelijkheid "Schorpioenvlieg spec.", wat aangeeft dat de determinatie niet altijd eenvoudig is, en ik het dus wel eens mis kan hebben. Klopt mijn determinatie?

Arp

Hallo Gertjan,

Nee, het is een Panorpa germanica (vrouwtje). Het zijn geen vliegen (Diptera) maar een eigen orde (Mecoptera); DIptera hebben nooit vier vleugels ;) Ik verplaats je topic even.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gertjan Klein

Citaat van: Arp op september 02, 2012, 15:15:47 PM
Nee, het is een Panorpa germanica (vrouwtje). Het zijn geen vliegen (Diptera) maar een eigen orde (Mecoptera); DIptera hebben nooit vier vleugels ;) Ik verplaats je topic even.

Ok, bedankt voor de determinatie! Maar die vier vleugels zie ik niet, ook niet bij andere foto's op waarneming.nl van deze soort?

Ik had hem dus toch op "Schorpioenvlieg spec." moeten zetten.  ;)

Arp

#3
Het is bij heel veel 4-vleugelige insectenordes vaak erg moeilijk te zien. Vaak zijn voor- en achtervleugels plusminus gelijkvormig en worden ze in rust over elkaar heen gelegd.

Op jouw tweede foto zie je duidelijk de beide voorranden van de linker vleugels :)

Bij vliegen zie je in de "oksel" van de vleugels vrijwel altijd een haltertje of plaatje zitten - dit zijn de rudimentaire achtervleugels die nog dienst doen als soort van contragewichtjes ofzo.

P.S. Hier een baltsend mannetje: http://waarneming.nl/foto/view/3314066
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gertjan Klein

Bedankt voor de uitleg en de link naar de foto! Nu ik het weet meen ik ook op mijn eerste foto de linkerachtervleugel achter de voorvleugel te zien. Nèt.  ;)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)