smeerrecept

Gestart door fpost, maart 07, 2007, 19:36:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

fpost

Smeerders,
Ik zit net op deze site. Ik gebruik nooit Nederlandse namen, ik ben nog van het Latijnse niveau dus ik moet jullie namen nazoeken.
Er werd gevraagd naar een goed recept. Ik kan daar wel wat op zeggen.
Ik gebruik al 15 jaar hetzelfde recept en dat werkt goed. Echter, er zijn allerlei weers- en lokale omstandigheden waardoor er soms niet veel vlinders op afkomen en misschien speelt dat bij jullie je wel eens parten. De genoemde recepten ken ik maar de hoofdregel is dat bijna alle recepten werken! Alleen, als je bepaalde ingredienten in overmaat toevoegt, gaat het wel eens mis.
Mijn recept: ik maak steeds circa 25 liter stroop tegelijk aan. Ik koop drie soorten van de allergoedkoopste stroop bij de Edah: appelstroop, perenstroop en rietstroop. Die verwarm ik ik in grote pannen totdat die vloeibaar is. Ik kook 3 liter water en gooi er 2 kilo suiker bij. Ik meng circa 3 liter stroop met bijna 2 liter suikerwater; dat laat ik afkoelen. Let op: het moet de viscositeit hebben van muurverf, anders stroop of suikerwater bijmengen. Vlak voordat ik ga smeren voeg ik per liter stroop 7 druppels (met een pipet) amylacetaat toe. Daar gaat ca 0,1 liter whisky bij want anders lost het niet goed op. De whiskey is ook bedoeld om de vlinders een beetje tipsy te houden want ze vliegen snel weg bij licht of geluid.
Uiterlijk twee uur voor het donker wordt ga ik smeren. Ik heb een vaste route die ik elke week doe, weer of geen weer. Ik weet inmiddels dat je beneden de vier graden niet hoeft te gaan. Ik gebruik ca 3 liter stroop voor 100 bomen. Ik smeer op anderhalve meter hoogte aan twee zijden een plek in ter grootte van mijn hand. De route duurt een uur. Een half uur nadat het donker is geworden ga ik lopen. Ik spreek alle resultaten in op een recorder. Elke boom is genummerd. Op die manier wordt het na afloop in Excel ingevoerd. De afgelopen 15 jaar heb ik dit ca 10 seizoenen volgehouden. Daarnaast ga ik nog zeker eenmaal per week weg naar andere gebieden. Op ongeveer 1000 smeeravonden heb ik 227 verschillende soorten gevangen met in totaal 150.000 vlinders (Brabant en Limburg). Ik heb ook een hoop kleine onderzoekjes gedaan naar wat goede routes of bomen zijn etc. Ik heb verschrikkelijk veel data. Ik hoop daar over twee jaar over te gaan publiceren. Maar het recept is onveranderd gebleven. Ik heb weleens op andere avonden ermee geƫxperimenteerd maar teveel alcohol of teveel amylacetaat is niet goed. Rotte bananen erdoor roeren werkt prima (al het fruit dat zwaar verrot is gaat goed). Ik heb ook wel eens geprobeerd om een route 5x per nacht te lopen, tot de ochtend. Dat werkt niet. Overdag komen er dagvlinders op af zoals aegeria, cardui, semele of atalanta (en heel veel Hoornaars!!)
Frans Post

frankvb

Citeerweer of geen weer

dat maakt me wel benieuwd naar de resulaten bij buiige regen... blijft de stroop zitten, of spoelt het er enorm af, vind je tijdens / vlak na de regen vlinders...

tenslotte is dat een situatie die denk ik best wel eens voorkomt, even nog een flink buitje tussendoor als je net gesmeerd hebt.

frank
Frank

Kees van Bochove

Ik heb niks gevangen vannacht.. Maar ik vermoed dat het komt door en te weinig bomen (het worden er elk jaar minder)  :mellow: en doordat ik het op schuttingen gesmeerd heb, en het erg slecht weer was. En de hoofd reden, dat ik na tienen niet meer gekeken heb, maar toen al in bed lag ;)  
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Elachista

Hoi Kees,
Na 10-en vang je eigenlijk niets meer.
Jammer dat er zoveel bomen bij jullie verdwijnen, kun je dit niet eens melden bij de gemeente? Meestal is het steeds meer de gewoonte om meer bomen te verwijderen en in veel gevallen hebben gemeentes niet door wat er zoal in leeft...
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

Citeer:mellow: en doordat ik het op schuttingen gesmeerd heb, en het erg slecht weer was.
Je zou het vanavond eens moeten proberen.., de weersverwachting is goed.
Dan maak je meer kans denk ik..

Ik zou wel in ieder geval kiezen voor een paar bomen

Kees van Bochove

Ik heb weer gesmeerd. Nu op 7 dikke bomen. Dus ik hoop dat het wat wordt.

btw, waar ik wilde smeren: een groot park (ongeveer 20 echt dikke bomen) in gouda, zijn nu alle bomen ook omgehaald. Ik vraag me echt af, wat er aan de hand is. Ik ga morgen uit school gelijk eens praten met het beheer van Gouda, dit gaat niet goed. :o  
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

fpost

Citeer
Citeerweer of geen weer

dat maakt me wel benieuwd naar de resulaten bij buiige regen... blijft de stroop zitten, of spoelt het er enorm af, vind je tijdens / vlak na de regen vlinders...
Een beetje regen, motregen, druilerig weer, is vaak gunstig. Maar, met harde buien spoelt de stroop eraf. Ik kwast de stroop stevig op de schors, tot tussen de spleten. Dat spoelt niet gauw weg.  Aan de stam (mossen, schimmels) kun je zien waar het meeste water afstroomt. Daar moet je dus niet op smeren. Het regelmatig smeren op dezelfde plek heeft als voordeel dat je de boom marineert met je smeer. Een derde keer heb je minder nodig en de geur gaat in de schors zitten waardoor je minder last hebt van regen. Dat geldt niet voor plataan, beuk of berk: daar spoelt het snel af. Deze bomen trekken relatief minder vlinders want de stroop trekt moeilijk in de schors.

Wind is ook goed, dan draagt de geur ver. Daarom smeer ik aan de voorkant en aan de zijkant. De vlinders gaan aan de luwe zijde zitten. Hoe kruidenrijker de omgeving, hoe meer vlinders. Ook de aanwezigheid van wilg, braam, vuilboom en zomereik is goed want het zijn de waardplanten van veel vlinders. Parkbomen in in steriele omgeving van gazons levert niet veel op.
Zodra de wilgen gaan bloeien, stort het smeerseizoen in. Extra tip: leg laat in de middag lakens onder wilgen, trek een dichte jas met capuchon aan en kruip er een half uur na zonsondergan onder en dan moet je als een aap aan de takken trekken. Met een beetje mazzel heb je binnen een kwartier tien soorten.
Twee uur nadat het donker is geworden is het avondje smeren of wilgen kloppen echt afgelopen.
Frans

fpost

Citeer[Je zou het vanavond eens moeten proberen.., de weersverwachting is goed.
Dan maak je meer kans denk ik..

Ik zou wel in ieder geval kiezen voor een paar bomen
In Tilburg is het vandaag, 8 maart, kraakhelder: dat is geen goed weer. De temperatuur valt dan snel, vaak wel drie graden in een uur. Dan vliegt het slecht. Bovendien is het zonder bewolking redelijk helder weer: hoe helderder,  hoe minder vlinders. Geen bewolking en volle maan: thuisblijven! Je vangt nog geen 5% van een avond met dichte bewolking, beetje wind en een hoge luchtvochtigheid.
Als je gaat smeren; smeer tenminste 20 bomen. Er zitten grote verschillen tussen plekken en bomen en met een paar bomen kun je pech hebben. Mijn minimum zit op 50 bomen met een maximum van 150 bomen.

Frans

Robert Heemskerk

#8
bedankt voor jouw tips Frans!, ik zal daar eens op letten :duim:

Ik vond het overigens best redelijk (voor mijn begrip..) vanavond had ik negen soorten.
Het was wel een klein beetje mistig maar niet te koud..
Er vloog ook een vleermuis rond die kwam natuurlijk weer op de vliegende nachtvlinders af..(?)

groet, robert

han.endt

#9
CiteerEr vloog ook een vleermuis rond die kwam natuurlijk weer op de vliegende nachtvlinders af..(?)
Een vriend van mij, die ook aan vleermuizen doet, neemt tijdens nachtvlinderen vaak een batdetector mee. Er wordt bijna altijd druk gejaagd boven je hoofd.

CiteerMijn minimum zit op 50 bomen met een maximum van 150 bomen.
Hoever liggen de smeerplekken uit elkaar?

frankvb

vanavond eigenlijk wat laat langsgeweest, maar toch nog een en ander, ondanks het kraakheldere weer. onder andere mijn eerste dubbelstipvoorjaarsuil (Perigrapha munda) gespot en een gevlekte winteruil (Conistra rubiginea) :D

dit keer het recept van tymo geprobeerd ipv wat ik eerder gebruikte (stroop + appestroop + zwaar bier) maar echt veel verschil in resultaat zag ik niet.

blijft leuk om steeds wat te proberen :)

frank
Frank

Kees van Bochove

ik had vanaaf niks, wel een spannertje zien vliegen. Ik denk toch dat het niet zo veel zin heeft om in een stad te smeren.
(ik had wel een meeldauwlieveheersbeestje) komen die ook op zoetigheid af, of kwam die toevallig lang?
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

frankvb

ik heb vaak vooral _veeeeel_ pissebedden en een flink aantal kevertjes... (meeldauw)lieveheersbeestjes heb ik nog niet gezien, althans, niet op stroop, terwijl ik ze overdag wel in dezelfde omgeving zie.

maar, ik ben er nog maar kort mee beizg, dus zeker weten doe ik het niet

frank
Frank

Kees van Bochove

ok, het zou kunnen dat hij toevallig langskwam. Wat ik wel weet is dat ze op licht af komen. Daarmee vang ik wel eens leuke lieveheersbeestjes...
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118