eekhoorn Costa Rica vulkaan Poas

Gestart door M.Haverkamp, september 01, 2012, 18:31:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Haverkamp

In het nevelbos op deze vulkaan maakte ik een foto van deze eekhoorn.


Het zal toch niet Bangs's Mountain Squirrel (Syntheosciurus brochus) zijn? Zal wel een rode eekhoorn zijn, of toch?


Hij lijkt er wel op.....

M.Haverkamp

Citaat van: M.Haverkamp op september 01, 2012, 18:31:19 PM
In het nevelbos op deze vulkaan maakte ik een foto van deze eekhoorn.


Het zal toch niet Bangs's Mountain Squirrel (Syntheosciurus brochus) zijn? Zal wel een rode eekhoorn zijn, of toch?


Hij lijkt er wel op.....

Even omhoog halen...

Jeroen Nagtegaal

Bij Zoogdieren duur het vaak wat langer. Om na een uurtje al een omhooghaal-berichtje te plaatsen lijkt me iets te...

Overigens geen "gewone" Rode Eekoorn. In elk geval een heel andere familie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

M.Haverkamp

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 01, 2012, 21:38:43 PM
Bij Zoogdieren duur het vaak wat langer. Om na een uurtje al een omhooghaal-berichtje te plaatsen lijkt me iets te...

Overigens geen "gewone" Rode Eekoorn. In elk geval een heel andere familie.

Sorry Jeroen,

Het is mijn nieuwsgierigheid ;D

Overigens bedoel ik red/tailed squirrel.

ArjanH

Het lijkt me zeer wel mogelijk dat het wel degelijk een Bang's Mountain Squirrel is. De soort komt voor in Panama en Costa Rica en de Poas vulkaan schijnt een van de belangrijkste plekken voor deze eekhoorn te zijn. Daarnaast vind ik dat ie er bedrieglijk veel op lijkt (waarmee uiteraard niet is gezegd dat het dan ook daadwerkelijk een Bang's Mountain Squirrel betreft).

M.Haverkamp

Citaat van: ArjanH op september 01, 2012, 21:55:10 PM
Het lijkt me zeer wel mogelijk dat het wel degelijk een Bang's Mountain Squirrel is. De soort komt voor in Panama en Costa Rica en de Poas vulkaan schijnt een van de belangrijkste plekken voor deze eekhoorn te zijn. Daarnaast vind ik dat ie er bedrieglijk veel op lijkt (waarmee uiteraard niet is gezegd dat het dan ook daadwerkelijk een Bang's Mountain Squirrel betreft).

Arjen de oren gaan in de godede richting, het lijkt alleen een minder wollig velletje te hebben. Ben benieuwd wat de rest vindt!

Theo Linders

Ik heb het boek Neotropical Rainforest Mammals er eens bijgepakt.

Het lijk me hier toch te gaan om een Sciurus granatensis en dus niet om een Syntheosciurus.

Een belangrijk kenmerk dat genoemd worden is dat bij S. brochus de oren niet boven de kruin komen, de oren zouden verder "tiny, well furred and inconspicuous" moeten zijn. S. granatensis heeft oren die wel duidelijk boven de kruin uitkomen. Verder is S. granatensis 1/3 groter, maar dat is op de foto niet te zien...

voor een echte S. brochus: http://www.google.nl/imgres?q=syntheosciurus+brochus&hl=nl&biw=1366&bih=629&tbm=isch&tbnid=ZzhK-CtizP7LXM:&imgrefurl=http://eolspecies.lifedesks.org/node/2389&imgurl=http://eolspecies.lifedesks.org/files/eolspecies/images/syntheosciurus_brochus_greg_willis.preview.jpg&w=289&h=345&ei=qjBHUIWULo2TswaO4IHQCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=112&vpy=161&dur=875&hovh=245&hovw=205&tx=109&ty=140&sig=117169410831891659233&page=1&tbnh=122&tbnw=109&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0,i:72

Als je overigens Syntheosciurus brochus intypt bij google images krijg je heel veel foto's met duidelijke S. granatensis en ook S. variegatoides, die beweren een S. brochus te zijn.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de