Hoofdmenu

Puzzled...

Gestart door Martijn Bot, september 01, 2012, 20:22:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Deze 1KJ kwam ik vanmiddag in Groningen tegen, en om eerlijk te zijn kan ik er totaal geen chocola van maken. Hij hangt wat mij betreft tussen vanalles in. Hoe het patroon op de grote dekveren te interpreteren? Komt het meest in de buurt van Pont, maar is het niet. Tertials? Geen idee, hebben bijna dezelfde tekening als de binnenste grote dekveren. Schouder- en mantelveren? Tsja. Handvleugel in de vlucht lijkt ok voor Geelpoot, evenals de ondervleugels en staartband (maar bovenstaartdekveren hebben weer aardig getekend, en de fijne tekening boven de staartband doet mij weer ponterig aan). Algehele postuur is wat mij betreft niet typisch voor Pont, noch Geelpoot, oftewel: ik heb geen idee. Iets met Pont en/of Geelpoot lijkt mij voor de hand liggen, maar ik sluit niets uit (Kleine Mantel?)
Ik ben heel benieuwd wat de meningen zijn.

little-W

Ik ga voor een Kleine Mantel met een aparte tekening op de dekveren.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Martijn Bot

Citaat van: little-W op september 01, 2012, 20:45:33 PM
Ik ga voor een Kleine Mantel met een aparte tekening op de dekveren.
Omdat de andere twee opties eigenlijk ook gewoon niet kloppen om meerdere redenen, en daarbij het postuur/jizz/kopvorm in ogenschouw nemend, zal dat het inderdaad wel zijn. Wel een bijzonder opmerkelijk beest, ben benieuwd of er meer voorbeelden zijn van vogels met een dergelijk dekveerpatroon, mantelveren (met een soort lichte veeg) en tertials.

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

In mijn herinnering (kan dus niet kloppen!) heb ik de afgelopen tijd in de stad ook wel eens naar zoiets zitten kijken (en/of individuen die er wat op lijken). Ik kan me goed vinden in de visie van Maarten. Zelf zou ik het hier ook op houden:
* algemene indruk: te donker voor een jonge Zilver, past wel bij Kleine Mantel (incl. algemene indruk van profiel etc.).
* tertials passen wel bij Kleine Mantel.
* weliswaar wat een lichte vlek in de handvleugel, maar (etc.).

Beetje vage lijst, maar dan toch maar als Kleine Mantel benoemen. Wel leuk om even deze duidelijke foto's op het forum te zetten.

Vanavond dit dus ook nog meegemaakt. Op de Vismarkt bij twee juvenielen. Eerst in mijn boekje genoteerd als Geelpootmeeuw, maar vijf minuten later weer doorgestreept, want het klopte toch niet helemaal. Erg veel Kleine Mantels zijn ondertussen uit de stad verdwenen. Wel overal flinke aantallen juveniele Zilvermeeuwen.

Groetjes, Klaas

Martijn Bot

Ik heb de afgelopen weken vele honderden juveniele Kleine Mantels gezien, maar een dergelijke vogel heeft daar nooit tussen gezeten.
Overigens ben ik het geheel eens met Kleine Mantel; soms het is verstandig om de vogel 'even wat uurtjes weg te leggen' en dan nog eens te kijken om blind staren te voorkomen (wat me gisterenavond gebeurde).

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Ik kan me evengoed vergissen hoor. Jij maakt overal foto's van en ik ben er ondertussen achter dat het maken van foto's veel beter is. Want dan kun je thuis (of zelfs in het veld) de kenmerken nog eens even rustig bestuderen. En dat geldt natuurlijk des te sterker voor vluchtfoto's. Bij zichtwaarnemingen in de vlucht gaat het vaak zo snel dat je allerlei details toch net niet goed ziet en/of snel weer bent vergeten (etc.).

Groetjes, Klaas