Boomvalk - Slechtvalk - Eleonora's valk

Gestart door Yeronimo, augustus 30, 2012, 00:29:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Toch maar even een topic gestart gezien een vogel maar blijft knarsen bij me en ik het van me af wil zetten.
Afgelopen vakantie heerlijk wezen vogelen in Ommen op de Lemelerberg en in het Lemelerveld. Bij de zoektocht op 23 augustus naar de toen gemelde Zwarte Ooievaar (helaas niet kunnen vinden) kwam er een valk overvliegen die langzaam al cirkelend richting zuidoost verdween.

Op zich niet heel vreemd. Tot ik deze vogel in de kijker kreeg. Hij had een jizz die mij eigenlijk allereerst aan Boomvalk liet denken. Smalle vleugels en sierlijk. Maar na beter kijken zag ik een lichte oranje gloed en rommelige tekening op de borst. Juveniel dus wellicht? Ook vond ik hem nog vrij groot ogen, al is dat moeilijk hard te maken door de hoogte waar die op cirkelde. Duidelijke afscheiding naar wit/beige op de kin was duidelijk te zien, net als de donkere kopkap. Had erg veel moeite de ondervleugel goed te bekijken. Hij draaide precies weg toen ik dat goed wilde controleren (fotograferen en goed bekijken in korte tijd is niet alles...). Zag dat deze erg donker was en kon streping eigenlijk niet goed vinden erop. Het was geen duidelijke tekening, wel viel een lichter veld bij de slagpennen op en een donkere rand aan de achtervleugel op. De tekening van de onderdekveren niet goed kunnen bekijken, leek dus erg donker en streping zou daar toch nog mogelijk aanwezig kunnen zijn.

Drie opties kon ik bedenken. Of een juveniele boomvalk, maar dan vind ik de rossige buik en een lichter veld bij de slagpennen wat apart. Als tweede optie een Slechtvalk alleen dan had ik een veel slankere bouw verwacht. Of een Eleonora's valk juveniel/lichte fase waar lichtere veld wel aanwezig is en rossige buik ook. Juist hier had ik een langere staart verwacht en is ook retezeldzaam. Kan die enkel ook niet uitsluiten (Zeker met de aantallen dit jaar in de WP). Ik heb niet genoeg ervaring met de verschillende kleden (zeker van juveniel) en moet eerlijk bekennen dat de meeste er zo uitspringen dat je ze niet eens goed bekijkt. Andere opties kan ik niet zo snel bedenken waar die voor in aanmerking kan komen.

Heb vele foto's gemaakt. 200 Millimeter lens was alleen erg kort en heb geen fotoshop hier om beetje op te krikken. Heb dus eigenlijk enkel met helderheid en contrast gespeeld in standaard windows programma. Ook qua croppen alleen maar bijgesneden naar 800x600 pixels. De kwaliteit is ronduit bagger. Toch hoop ik dat er nog wat zinnigs over valt te zeggen of dat ik het eigenlijk gewoon moet vergeten. Ben nu ook in de Zaanstreek waar ik geen literatuur eigenlijk beschikbaar heb om veel erover uit te zoeken. Drie foto's toch toegevoegd die wellicht meteen al uitkomst bieden.

Alvast bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

javahol

Foto's zijn helaas niet best. Ik ga toch gewoon voor Boomvalk. Een Slechtvalk is weinig slank maar een stevige, compacte vogel.
Jan van Holten