Hoofdmenu

ongeringde fuscus

Gestart door Mars Muusse, augustus 21, 2012, 23:35:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

Het is al weer eind augustus, dus het kan weer: fuscus. Natuurlijk gaat weer 75% als ongeringde door de mazen van de meeuwen-wet, maar mooi blijven ze. Gisteren op Kattuk, zou zo maar een 3cy fuscus kunnen zijn http://www.gull-research.org/lbbgaugsep/4cyaug03.html (ik heb de foto's wat aan de lichte kant gehouden, anders zie je het contrast tussen oude bruine en nieuwere donkere veren zo slecht):


Dat is nog eens een 'elongated' afgetraind beest. Mirror op P10, rui scheiding op P7 en P1-P2 missend.


Herman Bouman

Dat zou maar zo eens kunnen  :angel:  een Balt. Mooie foto's.

Martijn Bot

Is er iets bekend over vanaf wanneer de 1KJ's hun geboortegrond verlaten? Zie dit beest eens, ongetwijfeld gewoon een graellsii of wellicht intermedius, maar slank en langvleugelig was 'ie behoorlijk!

Mars Muusse

Vroege 1cy fuscus zijn geloof ik al vanaf 20 Sept waargenomen in Z Chaad, Afrika.
Zie LaJo:
http://www.israel.gull-research.org/04cyjuly.html

Mars Muusse

Afgezien van die 1cy's dan; de onvolwassen vogels kunnen natuurlijk zo'n beetje het hele jaar door. Delfín stuurde me van de week een foto vanuit Spanje, tsja, met een ring dus uit N Noorwegen.... Hij wel.


Martijn Bot

#6
Om dit type juveniele vogels zou ik gevoelsmatig zoeken naar C-ringetjes (Lauwersoog, vanmorgen).

Mars Muusse

Ongeringde juvenielen... Da's een lange weg te gaan nog:
http://www.gull-research.org/lbbg1cy/1cyaugpic13.htm

Dit is een link naar een bedelend beest in de kolonie.

Martijn Bot

Ik maak me geen illusie, Mars. Toch zie ik wel wat subtiele verschillen tussen de door jou aangehaalde vogel en dat Lauwersoog-beest. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wat verschil in postuur is (het was een erg iel en slank beest, helaas geen directe vergelijking in de buurt), maar ook de witte zomen op m.n. middelste en kleine dekveren lijken bij het type vogel van LO wat smaller, waardoor ze een wat donkerdere overall indruk maken. Maar ach, het is maar wat gissen, je schiet er zonder metaal of plastic geen klap mee op.

Mars Muusse

CiteerMaar ach, het is maar wat gissen, je schiet er zonder metaal of plastic geen klap mee op.
Nou nou Martijn. Toe, het koppie niet laten hangen, joh!
Als je van mening bent dat er verschillen zijn, en je kunt die zelfs benoemen, dan zou ik zeggen: aan de slag!
1. Exacte locatie van meest in het oog springende veerpartijen aangeven.
2. Definieren van klasses, en duidelijk zijn over de grenzen die jij (= subjectief, maar geeft niks) aanhoudt.
3. Zekere vogels (geringd of van zekere lokatie) scoren op de veerpartijen.
4. Nagaan van correlatie.
Wellicht correleert het maar in kleine mate, maar het is ook leuk aan te geven dat de Lauwersoog vogel een 66% zekere fuscus is toch? ;-)
Of, als je verschillende kenmerken scoort, dan rolt er misschien iets uit met een multi-variaat analyse: dan vertoont fuscus in hoge mate "vaker de combinatie van kenmerken X, Y & Z" bijvoorbeeld en kom je soms tot verrassende dingen. Leuk onderzoek dat hierop lijkt is het werk van Chris, Brian en Gregory naar cachinnans en hoe ze te onderscheiden zijn van hybrides.

Martijn Bot

Maar wat ik natuurlijk ook kan doen is wél het koppie laten hangen.