Kale bisschopsmuts (Racomitrium fascicul

Gestart door gerples, maart 06, 2007, 11:01:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerples

Dit mos groeit op een sterk bemoste steen, in de schaduw.

-stengels oranje
-ongeveer 3,5 cm groot, maar begint te vertakken, kan dus nog groter worden
-bladen geplooid

Ik kom uit bij pluimstaartmos of riempjesmos (veldgids mossen).
Die groeien normaal op de grond, maar op de steen kan zich natuurlijk in de loop van de jaren een humuslaagje gevormd hebben.
Of er nerven zijn is mij niet duidelijk.
Of is het toch iets anders ?

Iemand een idee ?
met vriendelijke groet,

Chris Geris

gerples

met vriendelijke groet,

Chris Geris

Niko Buiten

Volgens mij geen Pluimstaartmos of Riempjesmos.

Ik heb geen idee wat het wel is. Hoewel het iets weg heeft van een gaffeltandmos. Wellicht een bijzondere of nieuwe soort?

Misschien kun je het laten zien aan een regionale mossenwerkgroep bij jou in de buurt. Kijk voor adressen e.d. op www.blwg.nl bij regionaal.

Ik ben benieuwd wat Kim, Corry en Elmar ervan vinden.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerIk ben benieuwd wat Kim, Corry en Elmar ervan vinden.
Lijkt wel op Gewoon gaffeltandmos(Dicranum scoparium). Ik vind het er echter vreemd uitzien. Als ik me niet vergis zie ik ook kapsels op de achtergrond. Misschien geeft dat meer duidelijkheid.
Verder zou ik het zo niet weten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gerples

Corry en Niko,bedankt voor de reactie.

De sporenkapsels die je ziet zijn van een ander mos op de steen.
Ik heb bij het  zoeken in eerste instantie gekeken naar mossen met een oranje stengel.
Zelf had ik niet aan gewoon gaffeltandmos gedacht omdat ik dat er anders vind uitzien. Maar ik ben nog maar kort met mossen bezig en heb dus weinig ervaring.

Volgens de veldgids zijn de stengels van gewoon gaffeltandmos niet of gevorkt vertakt. Wat moet ik me voorstellen bij gevorkt vertakt ?
Hierbij nog een foto van een vertakt plantje en een foto van de groeiplaats.
met vriendelijke groet,

Chris Geris

gerples

De steen is ongeveer 40 cm breed.
Het mos dat ik bedoel staat links in het midden
met vriendelijke groet,

Chris Geris

Corryabbink

#6
Dag Chris,
Is het geen Purpersteeltje(Ceratodon purpureus)? Bekijk dat eens. Die kan er soms ook heel vreemd uitzien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Datura

Geen idee, ik heb nog nooit purpersteeltje met naar een kant gebogen bladen gezien, maar zou m.i. best kunnen. Ik dacht wel eerst aan een mij onbekende Dicranum, maar ook dat weet ik niet zeker,

Kortom, weinig hulp hier.

Groet van Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Niko Buiten

Ik vind het nu wel een uitdaging worden om te proberen het mos microscopisch op naam te brengen. Als je wilt wil ik dat wel proberen.  
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

gerples

Niko,

Ik zou het heel leuk vinden als jij wil proberen het mos te determineren.
Als je mij je adres mailt stuur ik wat op.

Alvast bedankt,
Chris

met vriendelijke groet,

Chris Geris

marcel123

Als niet-mossenkenner zou ik zelf verwachten dat het een een Gaffeltandmos zou zijn.  

Niko Buiten

CiteerAls niet-mossenkenner zou ik zelf verwachten dat het een een Gaffeltandmos zou zijn.
Ik denk dat we dat allemaal denken. Maar het mos op de foto wijkt zo sterk af van het gangbare dat microscopische controle misschien uitsluitsel kan geven. Gaat dat niet dan mag Chris besluiten of het de revisie in gaat (=controle door een echte kenner).
Groet,

Niko Buiten.


gerples

Hallo,

Niko heeft dit mos voor mij gedetermineerd als het zeldzame Kale bisschopsmuts (Racomitrium fasciculare).
Leuk om als beginner iets zeldzaams te vinden.
Ik heb de vondst gemeld bij de BLWG.

Iedereen bedankt voor het meedenken, Niko nogmaals bedankt voor het determineren.

groeten,
Chris
met vriendelijke groet,

Chris Geris

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"