actieplan voor de vuursalamander

Gestart door Raymond Creemers-RAVON, augustus 27, 2012, 13:22:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Raymond Creemers-RAVON

www.sosvuursalamander.nl
Nieuwe website van RAVON, vandaag is het Natuurbericht uitgegaan, dit wordt goed opgepikt door de (social) media


Bart van Hoogstraten

Nog maar 11 stuks na intensieve speurtocht? Tjee, dat is wel heel erg zorgwekkend! Zo'n aantal scoorde ik 15 jaar geleden met gemak in mijn eentje met een avondwandeling van slechts een paar uur. Ik heb meteen wat geld overgemaakt!!! Op hoop van zege...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

"Het belangrijkste leefgebied van de soort in Nederland was het Bunderbos" =>http://www.sosvuursalamander.nl/Feiten.aspx
"Binnen de terrarium-wereld is de vuursalamander een populaire soort. Onderzocht wordt of er sprake is geweest van wegvangen van vuursalamanders uit de laatste leefgebieden." =>http://www.sosvuursalamander.nl/Onderzoek.aspx
ik zou dan toch de lokatie weg laten uit de 'feiten'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Ik hoop niet dat de sanering van de vuilnisbelt op de Kruisberg van een paar jaar geleden er iets mee te maken heeft.
Maar even iets anders (bedenk ik me pas nadat ik al geld overgemaakt had) -> Is onze overheid volgens EU-verdragen niet verplicht tot een "duurzame staat van instandhouding". -> Er moet verplicht overheidsgeld en -inspanning in gestoken worden in deze situatie volgens mij!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Raymond Creemers-RAVON

Het ligt inderdaad erg voor de hand dat het ook in de politiek opgepakt gaat worden. Daar wordt aan gewerkt en daarover zullen we vast de komende tijd meer horen. @Bart Dank voor je bijdrage overigens  :duim: !

tekenaar

Vuursalamanders worden in het buitenland (o.a. Duitsland) volop gekweekt. Helaas is een legaal in Duitsland gekochte vuursalamander eenmaal in Nederland even illegaal als eentje die in het wild is gevangen. Voor mensen die kosten wat het kost deze soort willen houden, is er dus geen enkele stimulatie om dat op een etisch juiste wijze te doen. Uiteraard is het diep triest dat dieren uit kleine, geisoleerde populaties worden weggevangen, om het even om welke soort het gaat.

Wat ik hiermee wil zeggen: dat vuursalamanders populair zijn als terrariumdier (is dat wel zo in Nederland, of geld dat alleen voor landen waar ze legaal gehouden worden?) hoeft niet te betekenen dat al die vuurslamanders dan ook uit het wild weggevangen zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Raymond Creemers-RAVON

Ik wil benadrukken dat de oorzaak nog onbekend is. We denken zelf op dit moment vooral aan een ziekte die door de populaties is geraasd, we hebben nml al 21 dode dieren open en bloot gevonden (zie pagina feiten op www.sosvuursalamander.nl)  en dit is zeer ongebruikelijk voor salamanders. Aan de andere kant willen we alle andere mogelijke oorzaken (inteelt, waterkwaliteit, gif etc.) wel gaan onderzoeken in een breed gedragen onderzoeksprogramma met andere samenwerkingspartners en het liefst dus ook over de grens kijken of daar nog wat aan de hand is. We gaan dus niets bij voorbaat uitsluiten, zodat we niet alle pijlen op dierziektes of op wegvang richten.

Bart van Hoogstraten

Mmh, Als er inderdaad een ziekte doorheen gejaagd is vrees ik het ergste... Maar wie weet wat onderzoek nog oplevert aan verontreiniging (vuilnisbelt?, vliegveld?, DSM?) -> Ik had net per e-mail contact met mijn broer en die herinnerde zich dat hij in de jaren 80 erg verbaasd was over de grote aantallen gammarus vlokreeftjes die hij aantrof in de bronbeekjes in Bunderbos (=indicatie voor eutroof water).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tekenaar

Ik had hier in Slovenie in een onlangs herstelde poel van het voorjaar veel dode amfibieen (3 soorten watersalamanders, spring- en bruine kikkers, alles bij elkaar minstens 100 dode dieren gezien) en dacht in eerste instantie ook aan een ziekte. Toen viel me op dat gewone padden ongedeerd waren en er ook veel gezonde dieren in de poel waren, maar geen enkele zichtbaar zieke. De dode dieren waren allemaal in een korte periode gestorven,w at niet past bij een ziekte, die later in de poel aankomende dieren ook aansteken en dan zou je dus lang dode, vers dode en zieke dieren verwachten.

Uiteindelijk denk ik dat het kwam door het ongewoon warme en droge voorjaarsweer waardoor veel amfibieen tijdens gortdroog en winderig weer zijn gaan trekken. Van diegene die de poel bereikten, is een deel door de opgedane uitdroging gestorven. Amfibieen die later trokken hadden beter weer en bleven ongedeerd, terwijl gewone padden minder gevoelig zijn voor uitdroging en dus geheel ongedeerd bleven.

Er is een filmopname uit Denemarken waar ze trek van gewone pad tijdens droge, warme en winderige omstandigheden hebben weten vast te leggen: erg dramatisch, volledig uitgedroogde dieren die als zombies voortstrompelen.

Ik begrijp dat jullie in Nederland dit jaar ook ongebruikelijke weersomstandigheden hebben gehad? Uiteraard is voor mij volstrekt onmogelijk te beoordelen wat in het bunderbos aan de hand is en ben het met jullie eens dat een breed onderzoeksprogramma de meeste hoop bied. Amfibieen kunnen nog wel eens frustrerend zijn omdat je dode dieren vindt als de doodsoorzaak zelf niet meer aanwezig is, m.a.w. je moet zoeken in de (vaak onbekende) geschiedenis van een paar dagen of weken eerder (dit frustreerde io.a. ook Amerikaans onderzoek naar de oorzaak van misvormingen bij kikkers).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Raymond Creemers-RAVON

De verdwijning speelt niet alleen in het Bunderbos. De beide andere populaties  (1 uitgezette en 1 natuurlijke) waren altijd al kleiner, maar lijken allebei te zijn verdwenen. In het Geuldal zijn dit jaar 40 veldbezoeken gebracht, resultaat 0 vuursalamanders.  De dode dieren zijn vooral in 2010 en 2011 gevonden.

Raymond Creemers-RAVON

Inmiddels zijn er 8 vragen in de Tweede Kamer gesteld  :duim: aan de staatssecretaris Bleker door Stientje van Veldhoven (D66) over de achteruitgang van de vuursalamander. De politiek heeft het dus opgepakt en we zijn erg benieuwd naar de reactie. 

laatvlieger

Overigens vind ik berichten over mogelijk weggevangen dieren voor terrariumhandel geen handige media berichten als een andere oorzaak veel meer voor de hand ligt. Als andere Nederlandse populaties ook lijken te zijn verdwenen en er dode dieren zijn gevonden, dan ligt een ziekte of extreem weer inderdaad veel meer voor de hand en dan zou ik me in eerste instantie vooral daarop richten in plaats van mensen onnodig aan een schandpaal te plaatsen. En al helemaal niet als de oplossing is om de laatste beesten weg te vangen en deze zelf uit te gaan kweken.

Zijn er eigenlijk berichten over de populaties in onze buurlanden? Hoe is het daarmee verlopen de afgelopen paar jaar? 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Raymond Creemers-RAVON

Voor de buitenlandse populatie net over de grens staat op de website sosvuursalamander toegelicht wat we nu weten. (zie tabblad FAQ).  Het komt er op neer dat  in Wallonië en in Duitsland (de dichtstbijzijnde populaties) geen gedetailleerde monitoring plaatsvindt.

Wat betreft het opzetten van de kweekgroep: RAVON is zeer terughoudend met uitzetten en/of kweken. Alleen in noodgevallen wordt hiertoe overgegaan en daarvan is hier duidelijk sprake. Nog langer wachten zou er toe leiden dat ze helemaal uitsterven en dan zijn we nog verder van huis. Een en ander is ook zorgvuldig afgestemd met de Provincie Limburg (opdrachtgever voor het veldonderzoek in 2012) en met het Ministerie van EL&I.

 

Raymond Creemers-RAVON

De media berichten over wegvangen komen niet per definitie vanuit RAVON :-[ . Voor het originele persbericht zie het natuurbericht van 28 augustus, dat is de versie die naar buiten is gebracht. De kranten en internet maken daar vaak net iets anders van, dat hebben we helaas niet 100% in de hand. Het stuk in de Limburger (zie pagian nieuws op sosvuursalamander.nl) is overigens een voorbeeld van een goed krantenbericht dat zeer dicht blijft bij de door ons uitgegeven informatie in het natuurbericht.

tekenaar

#15
Ik ben meermalen van mening verandert over kweekprogramma's.

Enerzijds is er uiteraard het risico dat ieder voor zich "kweekprogramma's" begint en daarvoor dieren wegvangt (ik herinner me dat er een rechtzaak was vanwege mensen die muurhagedissen gevangen hadden voor dit doel), wat uiteraard het einde van populaties kan betekenen ...

anderzijds, wanneer een populatie uitsterft vanwege een ziekte, ben je dan blij wanneer iemand nog een aantal dieren in een terrarium blijkt te hebben, al dan niet legaal?

In het geval van (nog) gezonde populaties is het geen probleem wanneer een klein aantal dieren wordt weggevangen, maar hoe zorg je ervoor dat het daarwerkelijk blijft bij een onschadelijk klein aantal?

Hoe kan je in Nederland legaal ervaring opdoen met het houden en kweken van inheemse soorten? In het geval van vuursalamanders is het geen probleem om aan in het buiteland legaal gekweekte dieren te komen, die kan je proberen te houden en kweken zonder dat dit ten koste gaat van natuurlijke populaties. Echter, dat mag dus niet, je krijgt daar in Nederland never nooit geen ontheffing voor. Moeten we dan de laatste Nederlandse dieren aan buitenlandse kwekers geven, omdat we hier geen ervaring mochten opdoen? Of geven we ze aan zeer goede Nederlandse kwekers, die in het verleden illegaal dieren hebben gehouden?

En wanneer begin je hiermee, als de laatste dieren nog net te vinden zijn (en je dus een hopeloos smalle genetische basis over hebt) of zet je in een eerder stadium reserve-populaties op? Hoe bepaal je wie dieren gaat kweken (en geef je die personen daarvoor subsidie?)? In het geval van dit soort gevoelige dieren zijn kweekresultaten bij ervaren hobbyisten vaak beter als in dierentuinen (ik ben zowel dierentuinmedewerker als dierenhouder), maar bij hobby-dierenhouders is het veel afhankelijker van de belangstelling van 1 persoon. Ervaring leert dat belangstelling na 3 jaar vaak vermindert en dan stappen mensen over naar andere diersoorten. Hoe houd je de belangstelling vast voor zeg 10 of 20 jaar?

(p.s. dit speelt bijvoorbeeld binnen de Goodeid Working Group, die reserve-populaties van met uitsterven bedreigde Mexikaanse vissen in stand houdt. Maar is het niet triest dat we dit legaal kunnen doen met buitenlandse visjes maar niet met de inheemse soorten?)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

#16
Citaat van: tekenaar op september 01, 2012, 08:51:37 AM
Ik ben meermalen van mening verandert over kweekprogramma's.

Enerzijds is er uiteraard het risico dat ieder voor zich "kweekprogramma's" begint en daarvoor dieren wegvangt (ik herinner me dat er een rechtzaak was vanwege mensen die muurhagedissen gevangen hadden voor dit doel), wat uiteraard het einde van populaties kan betekenen ...

anderzijds, wanneer een populatie uitsterft vanwege een ziekte, ben je dan blij wanneer iemand nog een aantal dieren in een terrarium blijkt te hebben, al dan niet legaal?

In het geval van (nog) gezonde populaties is het geen probleem wanneer een klein aantal dieren wordt weggevangen, maar hoe zorg je ervoor dat het daarwerkelijk blijft bij een onschadelijk klein aantal?

Hoe kan je in Nederland legaal ervaring opdoen met het houden en kweken van inheemse soorten? In het geval van vuursalamanders is het geen probleem om aan in het buiteland legaal gekweekte dieren te komen, die kan je proberen te houden en kweken zonder dat dit ten koste gaat van natuurlijke populaties. Echter, dat mag dus niet, je krijgt daar in Nederland never nooit geen ontheffing voor. Moeten we dan de laatste Nederlandse dieren aan buitenlandse kwekers geven, omdat we hier geen ervaring mochten opdoen? Of geven we ze aan zeer goede Nederlandse kwekers, die in het verleden illegaal dieren hebben gehouden?

En wanneer begin je hiermee, als de laatste dieren nog net te vinden zijn (en je dus een hopeloos smalle genetische basis over hebt) of zet je in een eerder stadium reserve-populaties op? Hoe bepaal je wie dieren gaat kweken (en geef je die personen daarvoor subsidie?)? In het geval van dit soort gevoelige dieren zijn kweekresultaten bij ervaren hobbyisten vaak beter als in dierentuinen (ik ben zowel dierentuinmedewerker als dierenhouder), maar bij hobby-dierenhouders is het veel afhankelijker van de belangstelling van 1 persoon. Ervaring leert dat belangstelling na 3 jaar vaak vermindert en dan stappen mensen over naar andere diersoorten. Hoe houd je de belangetelling vast voor zeg 10 of 20 jaar?

De Korenwolf bewijst dat fokprogramma's wel degelijk heel nuttig kunnen zijn. Maar wel goed geregisseerd en niet op eigen initiatief.
En daarnaast dient er wel transparant te zijn wat de oorzaak is van de teruggang. Herintroductie heeft pas zin als de oorzaak word weggenomen.

Daarnaast zijn de legaal gekweekte vuursalamanders uit het buitenland (die incidenteel ook in NL met CITES worden aangeboden) vaak van een ander ondersoort dan onze Nederlandse Vuursalamander en daardoor hooguit een alternatief als ons eigen ondersoort is uitgestorven, waarbij het risico bestaat dat de betreffende ondersoort subtiele biotoop verschillen verlangd waardoor deze niet op dezelfde locatie een levensvatbare populatie kunnen opbouwen.

Ik zou de regie bij een dierentuin, waarbij Rotterdam wel weer heel geschikt is vanwege hun ervaring, en de uitvoering bij particulieren kan plaatsvinden. Er zijn verschillende salamanderliefhebbers in NL die voldoende ervaring hebben met het houden en kweken van vuursalamanders dat hier zeker kansen liggen.

Het is goed dat er in ieder geval actie word ondernomen. Jammer is het wel dat het initiatief uit RAVON moet komen en geen overheidsinitiatief betreft. Overigens zou ik nog steeds de locaties van de restpopulaties weglaten om het risico op wegvangen zoveel mogelijk te voorkomen of in ieder geval er niet aan bij te dragen.

Jeroen Nagtegaal

Even een balletje opgooien. De Vuursalamanders zijn allen indivudieel herkenbaar aan de tekening. Zelf heb ik in het Bunderbos tijdens elk bezoek wel Vuursalamanders gevonden. Een deel daarvan is vast ook gefotografeerd.
Ik kan me voorstellen dat het nuttig is om de foto's op Wrn.nl en bij waarnemers te vergelijken.
Mogelijk kan er dan met terugwerkende kracht ook een betere schatting gemaakt worden? En wellicht de maximale leeftijd bepaald worden van enkele nu nog levende exemplaren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 01, 2012, 13:34:21 PM
Even een balletje opgooien. De Vuursalamanders zijn allen indivudieel herkenbaar aan de tekening. Zelf heb ik in het Bunderbos tijdens elk bezoek wel Vuursalamanders gevonden. Een deel daarvan is vast ook gefotografeerd.
Ik kan me voorstellen dat het nuttig is om de foto's op Wrn.nl en bij waarnemers te vergelijken.
Mogelijk kan er dan met terugwerkende kracht ook een betere schatting gemaakt worden? En wellicht de maximale leeftijd bepaald worden van enkele nu nog levende exemplaren.

:duim:

Goed idee inderdaad!

Raymond Creemers-RAVON

Goed idee om de vuursalamander foto's te vergelijken :duim: , hoe meer gegevens hoe beter. Wie wil meehelpen om te bekijken of de salamanders op de adoptiepagina (8 stuks) al eerder zijn aangetroffen en in welk jaar?

Wat betreft de kweeklocatie: er worden momenteel contacten gelegd met meerdere dierentuinen om de mogelijkheden voor kweek en opvang te bekijken, het besluit om te gaan kweken is nog erg vers en zijn vooral meer mannetjes nodig. Ook hebben we nauw contact met de salamandervereniging via een aantal prominente leden van deze vereniging. 

Raymond Creemers-RAVON

@Norman, we hebben de foto eraf gehaald, je hebt gelijk dat we geen foto's moeten vertonen van gehanteerde dieren, dat was een beetje dom.

Raymond Creemers-RAVON

@Paul We willen de kweek juist bij voorkeur niet bij particulieren, niet omdat die niet deskundig zijn maar vanwege het risico dat er dieren doodgaan en mensen daar op aangekeken worden. Dit zijn afbreukrisico's voor individuele mensen die je in kweekprogramma's niet zou moeten nemen. Daarom gaat onze sterke voorkeur uit naar een dierentuin of een opvangcentrum, daar zit overigens ook in Nederland ruime expertise voor het verzorgen en kweken. Daarnaast heeft een dierentuin vaak als voordeel dat je de soort veel beter onder de aandacht krijgt. Bovendien zijn dierentuinen zich steeds meer bewust van de taak die ze hebben in bescherming van inheemse soorten. Allemaal zaken die pleiten voor het onderbrengen bij dierentuinen i.p.v. particulieren.


Norman

Citaat van: Raymond Creemers-RAVON op september 01, 2012, 14:12:19 PM
@Norman, we hebben de foto eraf gehaald, je hebt gelijk dat we geen foto's moeten vertonen van gehanteerde dieren, dat was een beetje dom.

Ik heb de post verwijderd met de foto. Bedankt.

tekenaar

#23
Citaat van: Norman op september 01, 2012, 09:07:00 AM

De Korenwolf bewijst dat fokprogramma's wel degelijk heel nuttig kunnen zijn. Maar wel goed geregisseerd en niet op eigen initiatief.
En daarnaast dient er wel transparant te zijn wat de oorzaak is van de teruggang. Herintroductie heeft pas zin als de oorzaak word weggenomen.

Daarnaast zijn de legaal gekweekte vuursalamanders uit het buitenland (die incidenteel ook in NL met CITES worden aangeboden) vaak van een ander ondersoort dan onze Nederlandse Vuursalamander en daardoor hooguit een alternatief als ons eigen ondersoort is uitgestorven, waarbij het risico bestaat dat de betreffende ondersoort subtiele biotoop verschillen verlangd waardoor deze niet op dezelfde locatie een levensvatbare populatie kunnen opbouwen.

Het kweekprogramma van de hamsters gaat inderdaad goed, de financiele compensatie van landbouwers echter allerbelabberst, waardoor er tot nog toe geen sprake is van een succesvolle herintroductie die op lange termijn kansen bied.

Salamandra salamandra terrestris wordt in Duitsland gewoon te koop aangeboden. Echter niet met CITES documenten wat de vuursalamander valt niet onder CITES. M.a.w als ze in Nederland met CITES documenten worden aangeboden klopt er iets niet. Deze worden voor deze soort namelijk in het geheel niet afgegeven!

Ik heb hier in de dierentuin van Ljubljana Salamandra salamandra terrestris, Duitse (legale) nakweek. Dit zijn nog jonge dieren, ik verwacht volgend jaar de eerste larven (afkloppen). Herkomst van de voorouders is niet bekend, op een exemplaar na, wat van een kwa kleurpatroon afwijkende populatie afstamt. In de zomerperiode heb ik problemen gehad met warmte (25 graden is echt heel benauwd voor salamanders), o.a. voor deze soort hebben we een airco geinstalleerd in ons terrariumgebouw. Nu is het goed gegaan, alleen was het soms best lastig om aan regenwormen te komen met de droogte van afgelopen zomer. Ik sta open voor samenwerking, maar denk ook dat Blijdorp de eerste tuin is die in aanmerking komt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op september 03, 2012, 19:54:50 PM
Citaat van: Norman op september 01, 2012, 09:07:00 AM

De Korenwolf bewijst dat fokprogramma's wel degelijk heel nuttig kunnen zijn. Maar wel goed geregisseerd en niet op eigen initiatief.
En daarnaast dient er wel transparant te zijn wat de oorzaak is van de teruggang. Herintroductie heeft pas zin als de oorzaak word weggenomen.

Daarnaast zijn de legaal gekweekte vuursalamanders uit het buitenland (die incidenteel ook in NL met CITES worden aangeboden) vaak van een ander ondersoort dan onze Nederlandse Vuursalamander en daardoor hooguit een alternatief als ons eigen ondersoort is uitgestorven, waarbij het risico bestaat dat de betreffende ondersoort subtiele biotoop verschillen verlangd waardoor deze niet op dezelfde locatie een levensvatbare populatie kunnen opbouwen.

Het kweekprogramma van de hamsters gaat inderdaad goed, de financiele compensatie van landbouwers echter allerbelabberst, waardoor er tot nog toe geen sprake is van een succesvolle herintroductie die op lange termijn kansen bied.

Salamandra salamandra terrestris wordt in Duitsland gewoon te koop aangeboden. Echter niet met CITES documenten wat de vuursalamander valt niet onder CITES. M.a.w als ze in Nederland met CITES documenten worden aangeboden klopt er iets niet. Deze worden voor deze soort namelijk in het geheel niet afgegeven!

Ik heb hier in de dierentuin van Ljubljana Salamandra salamandra terrestris, Duitse (legale) nakweek. Dit zijn nog jonge dieren, ik verwacht volgend jaar de eerste larven (afkloppen). Herkomst van de voorouders is niet bekend, op een exemplaar na, wat van een kwa kleurpatroon afwijkende populatie afstamt. In de zomerperiode heb ik problemen gehad met warmte (25 graden is echt heel benauwd voor salamanders), o.a. voor deze soort hebben we een airco geinstalleerd in ons terrariumgebouw. Nu is het goed gegaan, alleen was het soms best lastig om aan regenwormen te komen met de droogte van afgelopen zomer. Ik sta open voor samenwerking, maar denk ook dat Blijdorp de eerste tuin is die in aanmerking komt.

Paul,

Bedankt voorde correctie. Salamandra s.terrestris heeft idd. geen Cites. Ik ben er duidelijk te lang uit (10 jaar inmiddels).
Ik begrijp dat de dierentuin van Ljubljana, naast Blijdorp een goede kandidaat kan zijn, maar ook de Duitse dierentuinen en eventueel dus ook de Duitse terrariumhouders die deelnemen aan het stamboek (hebben ze dat ook in duitsland?).

Raymond Creemers-RAVON

Een dierentuin in NL is wellicht wat meer voor de hand liggend dan Ljubljana, bespaart in ieder geval de vuursalamander een lange reis en een heleboel transport/reiskosten.

Theo Linders

De meest voor de hand liggende opties zijn dan Blijdorp en Artis, beide hebben veel ervaring met amfibiën en ook met herintroductieprojecten. Probleem bij Blijdorp kan zijn dat ze flink bezuinigen en 40 werknemers ontslaan, dus dat het misschien niet haalbaar is voor hen om een kweekprogramma erbij te doen...

Het is jammer dat er geen grotere reptielentuinen meer zijn in NL, enkel nog (semi-)opvangcentra en recent een hobbyist in Breda....

Maar misschien zou Burgers Zoo ook een kandidaat kunnen zijn, al hebben die vooral ervaring met Amfibien in een grote hal en niet zozeer kweek daarvan...

Ook gaiapark zou een interessante optie zijn, vooral omdat het in Kerkrade gevestigd is en er dus educatief een erg sterk verhaal verteld kan worden, ook hebben zij ervaring met herintroducties (korenwolf), het is alleen de vraag of de expertise met amfibiën aanwezig is, omdat die in de collectie ontbreken.

In Duitsland zou ik naar Keulen en Frankfurt kijken.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

tekenaar

Een in Nederland beschermde diersoort in het buitenland onderbrengen voor een kweekprogramma lijkt me eerlijk gezegd een finke omweg.

Contact opnemen met Blijdorp, de Salamandervereniging en de ESF. Een aantal dieren onderbrengen in een dierentuin en een paar andere bij een particulier, vanwege risicospreiding: mocht een ziekte uitbreken dan verlies je niet ineens alles, en zowel particulieren als dierentuinen hebben sterke en minder sterke kanten. Zeker in dit stadium kan je niet uitsluiten dat een of meer van de dieren een besmetting onder de leden heeft, wat een extra argument is voor onderbrengen bij verschillende adressen. Vuursalamanders zijn niet erg sociaal, dus er is wat dat betreft geen reden om ze in 1 groep bij elkaar te willen houden. Het is een klein wereldje, dus het is geen enkel probleem om na te gaan wie betrouwbaar en ervaren genoeg is. Wie is/wordt formeel "eigenaar" van de dieren?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Raymond Creemers-RAVON

@Paul Contacten met dierentuinen zijn inmiddels al gelegd, dit loopt maar stuit nog wel op enkele praktische hobbels. Splitsing van de groep is voor de hand liggende weg i.v.m.  risicospreiding. Via de site www.sosvuursalamander.nl laten we weten als het onderdak geregeld is