Hoofdmenu

op paardevijg

Gestart door spanjool, maart 05, 2007, 22:42:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

diameter c.a. 0,4mm
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#2
Dag Henk,
M.i. Dwergborstelbekertje(Lasiobulus papillatus).
De soort heeft vruchtlichamen van 0,4 tot 0,8 mm. Is jong napformis dan rond met een vlakke schijf. Het hele vruchtlichaam geel tot oranjegeel. Buitenzijde met wijduitstaande, over de rand uitstekende, bleekgele haren, vuil oranjegeel.

Breitenbach: Sporen elliptisch, hyalin, glatt 17,5-20 x 10-11 micron
Asci achtsporig. 150-170 x 14-18 micron J-
Paraphysen fädig septiert und gegabelt.
Haare farblos relativ dickwandig, niet septiert, in eine Spitze auslaufend, bis 510 x 36 micron.

Het kan haast niet missen maar vergelijk de maten even.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Dag Corry,

ik was ook op Lasiobolus pappilatus uitgekomen, in een aantal publicaties ook als syn L. Ciliatus, o.a. in Breitenbach. echter als genus en dus s.l. want er schijnen een aantal varianten te zijn, o.a. L.equinus, L.pilosus.  L.cuniculi heeft sporen tot 21,5mu b.v.
Het vervelende is namelijk dat de vorm van de sporen wel kloppen echter ze zijn overwegend groter tot wel 23 x 12mu. Ook zijn er sporen die gespikkeld zijn zoals van de Iodophanus carneus.
De typische haren zijn er ook echter weer veel korter nl 360 x 36mu.
De gegaffelde paraphysen zijn niet aanwezig, alleen langgerekte zonder verdikte top.
De asci kunnen er mee door alhoewel sommige tot 20mu breed zijn en sommige hoogstens 140mu lang
Ook de diameter van het vruchtlichaam haalt misschien net de 400mu dus aan de kleine kant.
Al met al dus niet onmogelijk dat we hier met een van de varianten van doen hebben.

vr gr. Henk G
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

Citeerik was ook op Lasiobolus pappilatus uitgekomen, in een aantal publicaties ook als syn L. Ciliatus, o.a. in Breitenbach. echter als genus en dus s.l.
In de GB wordt deze ook alleen maar genoemd. Niets staat erin van sl of ss.
Mijn kennis gaat niet verder dan dat.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Dag Corry,

Met s.l bedoelde ik de Lasiobolus als s.l  er zijn namelijk nog tenminste 38 andere lasiobolussen.
Afgaande op de microscopische uitkomst zouden deze mogelijk niet de L. papillatus kunen zijn maar misschien 1 van de 37 andere.

groetjes Henk G
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#6
Dag Henk,
Met Nordic kom ik ook op L.papillatus.
Sporen < 24 micron long
Apothecia 0,3 - 1 mm breed, geel oranje, haren 200-700 x 20 - 40 micron.
Asci cylindric
Sporen 20-24 x 12-14 micron.

Er kunnen dan nog wel 37 andere zijn maar de GB geeft alleen deze en Nordic die veel door mycologen gebruikt wordt geeft maar 6 soorten.

Vertrouw je het niet en denk je nog een andere in handen te hebben dan kun je die toch opsturen naar een kenner?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Dag Corry,

allereerst bedankt voor alle moeite die je doet om mij te overtuigen.

Ik wil hem best invoeren als L.papillatus hoor, nog eens opsturen naar een "kenner" lijkt mij niet direct opportuun. (mijn leven is er niet mee gemoeid.)
Met de maatvoering zoals in Nordic is iedereen wel kenner.
Het is dus maar net welke literatuur je raadpleegt om tot een determinmatie te komen.
Zou wat makkelijker worden als daar ook een beetje meer eenheid in zou zijn.

groetjes Henk G.  :D
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

Citeerallereerst bedankt voor alle moeite die je doet om mij te overtuigen.

Dag Henk,
Mijn interesse in soorten is groot en ik zou het jammer vinden als waardevolle vondsten verloren zouden gaan omdat de literatuur hierover niet eensgezind is.
Ik hoef je niet te overtuigen. Dat moet de vondst zelf doen.

Hooguit laat ik zien dat Breitenbach alleen niet volmaakt is en de soort met Nordic wel te benoemen is. Het is maar net welke criteria men in de sleutels gebruikt.
Een vondst als deze zou ingevoerd kunnen worden onder verwijzing naar Nordic.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"